D09
Sittryggsäcken har ju vikt man kan dumpa av om man använder liggunderlaget eller det finns ju ett sittunderlag som man viker ihop till knappt något. Kom på att jag har sådant men den blev så liten att jag glömt av den :/

Jag brukar lägga klä insidan på ryggsäcken med en sopsäck samt läggs ombyte i små påsar och suga ur luften etc. Då har man garderat sig ett tag. Min förra ryggsäck hade integrerat regnskyddsöverdrag men nuvarande saknar det men den är så gott som tät.
 
D09 D09 skrev:
Tanken är att släpa med sig bilens första hjälpen väska.

Grabben har ju fått en kniv utan spets att börja öva med :)

Dock lär det vara jag som råkar illa ut. Ligger i mina gener ;)
När jag var 6 år hade jag hunnit med att skära mig på täljknivar ett antal gånger. Satt vid vedspisen och karvade på vedklabbar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi brukade ha med oss ett litet lätt utvukbart spel, ca 15x7cm (som man vecklade ut till dubbla storleken, inuti fanns alla pjäser) .i det spelet fanns Fia med knuff, backgammon, schack, svälta räv med flera spel. Roligt för både stora och små att spela i eldens sken eller inne i ficklampans sken inne i tältet. (och skönt att slippa mobiler och surfplattor)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag rekommenderar forumet på www.utsidan.se för den här typen av frågor. Men börja med att läsa igenom de trådar som redan finns där innan du frågar, för det är inte första gången nån ställer liknande frågor.

Det finns trådar om att vandra med barn, det finns trådar om vad man behöver som nybörjare, det finns trådar om hur man håller vikten på packningen nere osv.

Eftersom alla har egna preferenser finns det inga "rätta" svar utan man behöver få input från många håll för att välja vad som passar en själv.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tänk även på att följa allemansrätten. Inte bara det som ger dig friheter, utan även skyldigheter. Givet att ni inte kamperar på egen mark eller med markägares tillstånd. Tänkte på granris osv.

Mvh En som vill ha allemansrätten kvar!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Valkyr Valkyr skrev:
Tänk även på att följa allemansrätten. Inte bara det som ger dig friheter, utan även skyldigheter. Givet att ni inte kamperar på egen mark eller med markägares tillstånd. Tänkte på granris osv.

Mvh En som vill ha allemansrätten kvar!
Lättast är nog att ha en dialog med markägare om man vet rutten. Man får väl inte ens göra upp en eld utan dennes tillåtelse.

Räknas man som markägare om området är en samfällighet och man har andel

Man fick ju fiskerätten med andelen.
 
D09
N Nerre skrev:
Jag rekommenderar forumet på www.utsidan.se för den här typen av frågor. Men börja med att läsa igenom de trådar som redan finns där innan du frågar, för det är inte första gången nån ställer liknande frågor.

Det finns trådar om att vandra med barn, det finns trådar om vad man behöver som nybörjare, det finns trådar om hur man håller vikten på packningen nere osv.

Eftersom alla har egna preferenser finns det inga "rätta" svar utan man behöver få input från många håll för att välja vad som passar en själv.
Jättebra sida :) Tackar ödmjukast (y)

Fanns t om tips om inlines :)
 
Jo du får göra upp eld. Men man måste göra det på ett sätt så att det inte medför skada. Ekda inte på klipphällar eller om det finns brandrisk. Se till att lämna så lite spår som möjligt efter er. Jag har nog alltid mer skräp med hem än jag har ut. Det ska inte synas att man varit där, i Alla fall inte efter några veckor när gräset rest sig.
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När jag gick på Höga kusten-leden förra helgen hade jag med mig en ukulele. En annan av oss hade med sig en drönare. Vi hade bland annat potatis, krossade tomater, kyckling, kassler och grädde med oss att äta. Så tro inte att jag lever som jag lär alla gånger. Men det är skönare när man går att inte bära för tungt.
Jag bär gärna tungt om det betyder att det blir anständig mat till kvällen :). Öl i glasflaska t ex.

Som andra sagt. Tag bort allt som man inte måste ha och ta med några grejer som man verkligen vill ha. Term a rest liggunderlag är värda varenda gram. Kosta på en gasbrännare till Trangia-köket. Gasen väger mindre än T-spriten. Är bättre att laga mat med och man slipper denatureringssmak på allt man lagar till. Dessutom har man då alltid en reservlåga hemma.

Mvh Findus
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
findus42 findus42 skrev:
Jag bär gärna tungt om det betyder att det blir anständig mat till kvällen :). Öl i glasflaska t ex.

Som andra sagt. Tag bort allt som man inte måste ha och ta med några grejer som man verkligen vill ha. Term a rest liggunderlag är värda varenda gram. Kosta på en gasbrännare till Trangia-köket. Gasen väger mindre än T-spriten. Är bättre att laga mat med och man slipper denatureringssmak på allt man lagar till. Dessutom har man då alltid en reservlåga hemma.

Mvh Findus
En grönstedt väger mindre för samma effekt =P

Jag har en brännare så man kan koppla på gasol men har har inte kollat om t ex flaskorna på XXL passar med gängorna.

Har aldrig använt gasol till stormkök men effekten ska ju vara betydligt bättre.

Ska kolla upp det där liggunderlaget :)
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Lättast är nog att ha en dialog med markägare om man vet rutten. Man får väl inte ens göra upp en eld utan dennes tillåtelse.

Räknas man som markägare om området är en samfällighet och man har andel

Man fick ju fiskerätten med andelen.
Om man räknas som markägare får någon annan svara på, det är nog väldigt olika. Oftast finns det ingen praktisk möjlighet att kontakta alla olika markägare vars mark man möjligen går över eller tänkt slå läger på.

Bättre att ta det för vana att "inte störa inte förstöra". Så kan man röra sig ganska fritt även här nere i södra Sverige där jag huserar.
 
Är man noga med T-röd behöver det inte smaka illa om maten. (Något som inte alla lyckades med på min senaste vandring). Som jag ser det är den stora vinsten med gasol till stormköket att inte kastrullerna blir så sotiga. Dessutom är det lättare att hushålla med gasol än med sprit som måste doseras i förväg.

Jag är verkligen ingen förespråkare av torrsoppor och pulvermos att äta på vandring. Men det finns mat som är godare och bättre än detta utan att vara så mycket tyngre.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
harry73
Kanske inte direkt utrustning man vill ta med när man vandrar, men jag testade denna igår:)
Gjutjärnsgryta hängande över öppen eld mellan två grova trästockar i en skogsglänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutjärnsgryta som hänger över öppen eld i en lägereldscirkel omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barnen fixade maten inomhus, så jag bara testade att koka lite vatten, och det gick väldigt fort. Blir kanske lite tallbarrs te nästa gång.
Man kan även baka bröd i den.
http://www.outnorth.se/robens/carson-dutch-oven-6l?gclid=CMmt3P_LtdQCFRWMGQodA8ABOA#Onecolour
 
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
D09
Mäktigt :)

Måste bygga mig en campinghörna nere vid sjön :)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Det tycker jag(y)
Där kan du lära sonen att göra upp eld med eldstål och koka tallbarste :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.