Hej!
Jag vill bygga en stuga med 32m2 med 2rok och jag vill gärna veta hur mycket kostar det?
Jag bor i Nyköping.
hälsning
Dayana
 
richardtenggren
Hur långt är ett snöre? ;)

Jag tror du behöver specificera dig lite bättre, dels vilken standard du vill ha, men även om du avser att köpa en nyckelfärdig stuga eller bygga den själv, dvs är ute efter materialkostnaden.
 
Jag har ingen aning om byggnaden och det kan vara billigt stuga och enkelt vi kan vara i stugan under sommar tiden.
 
Tänk på avlopp, vatten, el, bygglov, markarbeten. Det är lätt kostnader som springer iväg i ens kalkyler.

Ska den användas året runt eller bara på sommaren?
 
Man kan räkna enkel stuga. Vi vara max 33 m2 och höjden vara max 3 m och om det möjligt en bod också med 8 m2.
Tack i förhand
Dayana
 
Om ni bygger allt själva, med en enkel grund (plattor eller plintar) så kan ni nog komma ned i ca 5000 kr/kvm (dvs ca 165000 för 33 kvm).

Sen tillkommer förstås tomt, elinkoppling, VA/VA inkoppling, bygglov etc

Bygger ni på entrepenad så brukar man schablonmässigt hamna på ca 15000-20000 kr/kvm - dvs ca 500000-650000 kr för er, plus ovanstående kostnader.

Min stuga (48 kvm + 8 kvm förråd) byggde jag för under 300 000, totalpris, men då gjorde jag allt utom schakt och el själv, jag har plintgrund och tomten hade redan indraget VA, samt att elinkopplingen var relativt billig (13000kr).

Stugan (som kostade ca 140000 för "ytterväggar") köpte jag av CA-boden (http://www.caboden.se/). Kan varmt rekommendera dom förnågno som vill bygga själv men inte ha lösvirke, dom har liknande koncept som lövångers bygg...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.