Så jag köpte mig en handjagare i slutet av förra sommaren för att klippa vår nyrullade gräsmatta. Det är en modell som ska vara frigående, alltså att knivarna inte ska gå mot bladet undertill. När jag fick hem den märkte jag direkt att knivarna visst gick mot bladet undertill, men tänkte inte så mycket mer på det, klippningen blev bra hur som och så farligt tungt var det inte.

Jag hann klippa gräsmattan några gånger förra året på 32mm, och provade även att klippa på 22mm som jag tycker är finast (den kan även ställas på 12mm). Resultatet av detta blev ... inte bra. Klipparen hackade sig fram, den körde fast och orkade inte klippa av gräset, hjulen gled bitvis över gräsmattan och resultatet blev vågigt (se bild). Okej, gräset var väl för långt.

I år provar jag igen, först genom att klippa på 32 och direkt efter på 22. Samma resultat...

Jag justerar cylindern på alla möjliga håll och provar, men resultatet är att det blir jäkligt tungt och klipparen tuggar sig fram hur jag än justerar.

Jag undrar, ska det verkligen inte gå att klippa min gräsmatta på 22mm med klipparen? Hur ska cylindern egentligen ställas in? Höjer jag cylindern så missar den grässtrån och hackar sig fram. Sänker jag den så hackar den sig fram. Jag misstänker att det ska vara så att den preciiis missar underbladet, men den hackar sig ändå fram lika jäkligt. 32mm funkar felfritt.
 
  • Ojämnt klippt gräsmatta i solljus med vågiga mönster och spår efter gräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag känner igen det där. Om jag inte minns fel kallas det "ribbing". Det beror på att cylindern föser ihop gräset och klipper av det med vissa mellanrum. Det syns knappt alls på högre klipphöjder, men blir tydligare ju lägre klipphöjd man har. Det är för att förhindra det som lite finare cylinderklippare har fler knivar (och kanske högre varvtal?). På min handjagare (en lite äldre Gardena) är det uppskattningsvis 25-30 mm mellan klippen (33-40 klipp/meter). Lawnmaster 500 har som exempel 104 klipp/meter och Lawnmaster Golf har 174 klipp/meter.
Att det blir tyngre på lägre klipphöjder beror antagligen på att gräset är kraftigare längre ner. Det kan underlätta om man kör en runda med vertikalskärare eller gräsmatteluftare för att gallra ur i botten på gräsmattan.
 
Klipp ner med mindre steg, typ 32 > 28 > 25 > 22 . Gör detta de kommande klippningarna, inte allt vid samma tillfälle, detta så gräset hinner anpassa sig till de lägre klipphöjderna.
 
I IndyLeMans skrev:
Jag känner igen det där. Om jag inte minns fel kallas det "ribbing". Det beror på att cylindern ...
Jag vertikalskar nyss. Klippte innan och efter med 22 eftersom jag skulle dessa och ville ha gräset högre då. Det hjälpte tyvärr inte heller. Men nu när jag har dressat så blir kanske gräset inte är lika grovt ovanför jorden och lättare att klippa.

M MoggeW skrev:
Klipp ner med mindre steg, typ 32 > 28 > 25 > 22 . Gör detta de kommande klippningarna, inte allt vid samma tillfälle, detta så gräset hinner anpassa sig till de lägre klipphöjderna.
Det skulle jag definitivt göra om jag kunde. 400C går bara att ställa in på 42, 32, 22 och 12. Får låna en klippare i så fall.

Jag ska prova några gånger till och se om det blir lättare och bättre. Det är dock inget kul jobb, sjukt tungt över 400 m2
 
Om du först klipper längs med och sedan tvärs över blir det mindre randigt ( kan bli toppigt i stället)
Att klippa på flera höjder hjälper inte mycket.

Jag ser ju den enkla lösningen, en robotklippare.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.