Höjdinställningen (låsningen) gav sig på min billiga Alpha Tools-fräs som jag köpte på Bauhaus för ett gäng år sedan, men nästan aldrig använt. Tror faktiskt inte jag ens kört 10 lm...

Hur som så behöver jag nu en ny fräs pronto. Precis som min tidigare historia av användning av fräsen, dvs nästan inte alls, så förväntar jag mig inte att den kommer att användas nämnvärt mkt. Så det känns omotiverat att gå upp över 2000:-, men samtidigt vet jag ju att det är skillnader i hållbarhet, smidighet, precision, funktioner/finesser och användbarhet mellan hobbyprylar och proffsprylar... Jag vet bara inte vad jag ev kommer att uppskatta och vad jag inte har ngn användning av?

Var inne och kände på några fräsar på Bauhaus när jag ändå hade vägarna förbi igår. Makita 900W (RPO900J) och blå Bosch 1250W (GOF 1250 CE) kändes bäst. Gröna Bosch (POF 1200 A resp POF 1400 ACE) lite halvdana, och AEG (MF 1400 KE) var trög och motspänstig. Gäller för att ändra höjden/fjädra fräsen upp och ner. Tycker resultatet verkar lite märkligt iom att AEGn är en proffsmaskin, (den dyraste av dessa modeller). Kan det vara så att dessa demo-maskiner inte är riktigt representativa pga slitage/glapp/rost/oxid el likn på höjdbenen? (Jag såg inget av detta men det är det enda jag kan komma på som skulle kunna motivera det lite märkliga resultatet.)

Är det någon som har erfarenhet av de olika handtagsstilarna, dvs den blå Boschen som har pistolhandtag och diagonalställda handtag gentemot färdriktningen vs de vanliga två knopphandtagen i rät vinkel mot färdriktningen?
Jag inbillar mig att pistolhandtaget ger bättre kontroll, men ...?
 
Ingen som har lite bra tips om vilken fräs som fungerar bra i prissegmentet 1000 - 4000 kr?
Användarvänlighet?
Smidighet?
Gedigen och med god kvalitet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.