Håller på med ett badrum på övervåningen och ska dra rör i rör system i mellanbjälklaget.

Jag vet att element rör skall man dra så rakt som möjligt för att slippa eventuellt luft på mitten.

Är det samma med varm/kall vatten till tillexempel duschen? Eller kan man trixa sig förbi befintliga avloppsluftare och ventilation med att gå upp/ner och inte spikrakt?
 
vv och kv behöver normalt inte luftas. Om luft eventuellt samlas i rörkrökar åker de mest ut när man öppnar kranen fullt. Jag ser inga problem att trixa runt andra delar. Det viktigaste är att inte ha några skarvar i bjälklaget, och fästa rör/slng ordentligt så att det inte blir rörelser vid snabba tryckväxlingar.
 
Normalt kan vv och kv gå lite hur som helst. Men är det ett fritidshus som ev. skall kallställdes, då måste rören dras med kontinuerligt fall mot avtappningspunkten. Annars blir vatten stående i en rörkrök som fryser sönder.
 
  • Gilla
Jörgen Liljevall
  • Laddar…
Tack för hjälpen då kan jag fortsätta dra som jag tänkt mig då :)
 
Tänk bara på att dra inte rören för nära ytskiktet, någon kanske i framtiden borrar för att sätta upp något, därför är det en fördel om rör är 50-70 mm innanför tätskikt.
 
Kan man dra ihop alla rör i samma klump eller ska man dela på dom vv och kv?

Bifogar en bild på hur jag gjort kv nederst och vv överst funkar det?
 
  • Installation av rörledningar i taket med kallvattenrör nertill och varmvattenrör ovanför, ordnade parallellt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av vita rörsystem under bjälklag med kalldraget vatten nederst och varmvatten överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Lägg inte rören för långt ner då någon i framtiden kanske vill skruva/borra/spika i taket.....
 
Nu är jag verkligen ingen expert men man ska väl skilja på dem för att minska risk för legionella?
 
Japp läste mig till på tillverkarens hemsidan att minst 10 cm mellan ledningarna för att minska dels värmeutjämningen. Så nu är de flyttade så det ligger på varsin sidan om facket. Varmt på enna och kalt på andra.

Just där som bilden visar är det svårt då vi har avlopp över men de sitter ca 5 cm upp.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.