Jag känner mig minst lika värdelös nu när jag skrivit fel mått till er.:(:thumbdown:

Här är ritningarna:

625x400 är yttermått.
Grunden blev 605x380. (10 cm mindre på varje kant.)
 
  • Ritning av ett kök med måttangivelser, inklusive placering av spis, diskho och andra element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av grund med angivna mått och markeringar, och kommentar om ett möjligt fel på utmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle någon moderator kunna ta bort den här tråden, jag känner att jag skrivit fel för många gånger så att det blivit svårtolkat.

Ber om ursäkt för besväret.
 
Lösvirke eller prefab?
Är innermåtten kritiska på centimetern?
Annars bygger man bara efter grunden.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag drog en gissning på att det är ett attefallshus? Isåfall vill man ju ha alla centimetrar man kan få.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Hej igen!
Jag tänkte starta en ny tråd eftersom det blivit så mycket felskrivningar av mig här.

men Ja det stämmer Patrik, ett attefallshus (komplementbyggnad d.v.s för permanent boende).

Det är lösvirke.

10cm mindre på kanterna, vad säger ni, går det att trixa till något hemmabygge så att det ändå blir rätta mått invändigt med en 30cm tjock vägg?

Tack så jättemycket! :oops::ok:
 
Hemmakatten
Vi hade också ett par fel på vårt lösvirkeshus. Det fixade snickaren galant. Antingen kan man ha 10 cm överhäng eller så blir det någon cm mindre inne eller så får man bygga tunnare väggar.

Ena felet var fel mått på ritning (konstruktörens fel) så att vi mitt i grundarbetet fick förlänga ena gaveln med 30 cm. Ingen, varken vi eller snickarna eller konstruktören) hade satt detta fel innan fastän man satt och hängde över ritningarna varje kväll. Inte helt enkelt att läsa rätt och man blir lite hemmablind efter ett tag.

Andra felet var att grundläggaren gjöt sidor till den vidhängande carporten 10 cm mindre i bredd än på ritningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi hade också ett par fel på vårt lösvirkeshus. Det fixade snickaren galant. Antingen kan man ha 10 cm överhäng eller så blir det någon cm mindre inne eller så får man bygga tunnare väggar.

Ena felet var fel måttstock ritning (konstruktören fel) så att vi mitt i grundarbetet fick förlänga ena gaveln med 30 cm. Ingen, varken vi eller snickarna eller konstruktören) hade satt detta fel innan fastän man satt och hängde över ritningarna varje kväll. Inte helt enkelt att läsa rätt och man blir lite hemmablind efter ett tag.

Andra felet var att grundläggande gjöt sidor till den vidhängande carporten 10 cm mindre i bredd än på ritningen.
Tack för svaret Hemmakatten!!

Vad tror du om att lägga tilläggsisolering utifrån, en tunn sådan så att överhänget blir kanske 5cm istället för 10cm..

mvh;)
 

Bästa svaret

Hemmakatten
På utsidan sätts utegips, eller liknande, läkt och panel. Och isoleringen sätts därefter i inifrån. Du kan med storleken på stolparna moderera väggens tjocklek. Tänk också på att isolering finns i olika tjocklekar så att du gör väggen så tjock så att du kan passa ihop olika tjocka isoleringsskivor så det blir den tjocklek samt att de passar mellan facken. När man lägger flera isoleringsskivor på varandra är det bra att förskjuta skarvarna för att få bästa täthet.

Om du minskar väggtjockleken 45 mm (=vanligt mått på isoleringsskivor) så kan du dra in fasaden ett par cm och fortfarande ha lika stor boarea inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.