Min granne håller på att bygga en hundgård som han ska fylla med jakthundar :)

Jag har problem med att någott vilt äter upp knopp på mitt magnolia träd och mina små hästkastanjeträd. Och att någon gnager av barken längs med marken på min asalejabuske.

Och att jag inte vet om jag kommer att våga plantera en tuja häck.

Vågar jag hoppas på att grannens jakthundar kommer skrämma bort rådjur och harar från min trädgård?

Hundgården håller på att byggas cirka 20 meter från min trädgård.
 

Bästa svaret

Ja, rådjur och harar håller sig nog borta i alla fall. Risken är förstås att de blir modigare med tiden, men är det relativt öppet synfält till hundgården slipper du dem nog helt. Annars finns nog risk att de kommer när vinden ligger så till att de inte känner vittring. Men minska lär det göra hur som helst.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Min gissning är att rådjursbesöken kommer minska men ej försvinna.
Vi har hunden lös på tomten varje dag och ser ändå rådjur stryka förbi utanför staketet med jämna mellanrum, kanske en gång per månad i snitt. Innan hunden flyttade in hade vi rådjursbesök minst en gång i veckan.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Även jag har hund och rådjuren hoppar glatt över stenmuren och genar över min lilla trädgård när vi sover. Har inte fått några mumsskador på exempelvis mina thuja smaragd men det beror snarare på att grannarna har mer godis.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ovetenskapligt skulle jag vilja påstå att det också är beroende var du bor. I tätorter är djuren betydligt mera orädda och blir vana vid den miljön.
Ute vid vårt fritidshus där hunden strövar runt har vi "idag" inga problem med rådjur/hjort och älg ser vi bara någon gång per år, utan de är väldigt skygga och håller sig på behörigt avstånd. Man hör rådjuren ofta skälla men ser dem sällan. Däremot så kan vi se hare vid olika tillfällen passera nära huset. Har väl hänt någon gång att de varit framme och provsmakat på växter tidigt på våren.
 
Om hundarna är ute i princip 24/7 året om så skulle jag tro att det funkar. Har ett par bekanta som har en hundgård till granne, inte närmsta granne, och de har inga problem med rådjur. Däremot innebär hundgården andra problem för dem, ett jäkla liv på hundarna väldigt ofta i tid och otid
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag har ingen anledning att tro att grannens hundar kommer att föra ett "jävla liv".

Det gör de inte idag så jag har ingen anledning att tro att de kommer att börja göra det bara för att de får en hundgård.
 
  • Gilla
bonnier och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.