Så var vi där igen. En tv-leverantör kommer i konflikt med en av
programdistributörerna. Telia slutar den 8 juni att sända Discoverys
kanaler. Och som kund sitter man bara på åskådarplats
till eländet. Telia ersättningskanaler (som det ser ut idag!!)
verkar mest vara blaj blaj.

Som kund till bredbandsleverantören har man absolut inget att säga
till om. Man sitter fast i avtal som inkluderar ett antal kanaler som inte
kan väljas bort, men leverantören kan utan vidare
ta bort ett kanalpaket om de inte kommer överens med sin distributör.
Uselt!!

Om jag inte gillar SvD så kan jag köpa DN i stället. Tänk om det vore
så enkelt i bredbandsvärlden också!!
 
Redigerat:
T
Tråkig situation. Tyvärr inte första gången som det blir förhandlingsproblem mellan en tv-leverantör och SBS Discovery. Minns att vi råkade ut för samma sak med Boxer för några år sen, blev utan kanalerna en tid. Så jag vill slänga en känga åt SBS Discovery för jag tror de har lite storhetsvansinne. Läste att Telia sagt att tittandet på Discoverys kanaler har minskat men ändå vill de mångt mycket mer betalt.

När vi fick fiber i år så sade jag upp allt vad tv heter och kör bara via tjänster på nätet, Cmore, Viaplay, Netflix osv. Väljer vad jag vill se och slipper reklam.

Så jag förstår frustrationen, mycket tråkigt för kunderna :(
 
T
Nu kommer de säkert överens längre fram, de måste bara tjafsa mera först.

Skulle det dock inte bli så och du gärna vill ha tillgång till materialet så har de också en playtjänst, Dplay. Premium kostar 79 kr / månad
 
hsd
Det var samma visa för några år sedan och då klippte de bla kanal 11, bjöd på fox å hbo i stället liia sker tydligen nu när Discovery med sina kanaler minskat på tvpubliken- de höjer priset men Telia nekar samt vill ha kvar playtjänsten
Telia godtar uppsägning av avtal till de drabbade
 
O
Jag har fullständig förståelse för att telia säger upp avtalet med SBS discovery. Jag tror att det kan sätta press på dem. Eftersom de lär förlora massa pengar för varje dag som går. Telia lär inte förlora lika mycket. Dessutom har de lättare att få kunderna att förstå varför man måste göra som man gör.
Dock tycker jag att ersättningskanalerna är skrattretande dåliga. Det ända seriösa är HBO Nordic. Sedan var det bara barnkanaler och en E-sport kanal. (jag tillhör den skaran som dessutom inte anser att det är en sport att spela data spel, men jag förstår att andra tycker det och jag kan förstå att det är mycket träning) Men framförallt barn kanaler? hur tänkte man där? De allra flesta tittare har mindre intresse av att ha massa barnkanaler.
De bästa är när de på Telia säger att du kan få byta tv paket... Tack för den... Jag har valt den som passade mig bäst... Att säga upp avtalet direkt känns som de kvittar... Jag har ändå ingen bindningstid (1mån) Så jag kan göra det när som...
 
Håller med Odjuret då Telia tyvärr inte har något val då gällande avtal tar slut. Jag har en kollega som haft insyn i tidigare förhandlingar och det är inte bara Discovery som försöker pressa både Telia och andra bredbandsleverantörer till sämre avtal där det dels blir dyrare och dels skall paketeras på Discoverys villkor.

De har ju även köpt upp rättigheterna till flera andra kanaler vilket gör att de har större chans att sätta press på Telia och andra leverantörer vid avtalsförhandlingar.

Sedan är det tyvärr många som blir arga på Telia då de försöker förhandla till ett avtal som gynnar oss kunder, jag förstår naturligtvis ilskan från kunderna men samtidigt så måste Telia kunna säga nej till ett avtal som de anser är alldeles för kostsamt eller sämre för oss kunder.

Nu har jag Tv-paket lagom och visst kommer jag nog sakna några kanaler, men å andra sidan så kan man ju hitta på annat istället för att sitta framför tv:n....
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
hsd
Ärligt talat så kommer jag inte att sakna kanalerna som försvinner
Det sänds så mycket skräp i de flesta kanalerna nuförtiden
 
Tur att man har boxer.
 
Fredag em. Telia och Discovery har efter ett par dagars vapenskrammel kommit överens. Vi lär aldrig få veta, men det hade varit intressant att få veta vem som fick lägga sig mest i de förhandlingar som varit.
 
tommib
Meh.... Tittar aldrig på TV nuförtiden. Om man gjorde det, när skulle man ha tid med byggahus?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis. Man har ju fullt upp med byggahus och bygga hus.
 
hsd
tommib tommib skrev:
Meh.... Tittar aldrig på TV nuförtiden. Om man gjorde det, när skulle man ha tid med byggahus?
Under reklamen såklart ;)
 
Synd att kanalerna kom tillbaka, jag såg det som en chans att försöka bli av med Telia helt och hållet, tänkte byta leverantör för att få ned kostnaden på bredbandet.
 
Detta verkar ju vara ett återkommande problem så det kommer nya tillfällen snart, jag bytte förra gången dom tjafsade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.