En annan tråd fick mig att fundera lite. Jag tittar på tomter inför framtida köp (går långsamt med sparande...) och det dyker ibland upp gammal åkermark som man kan köpa. De som jag sett har varit hyfsad areal till ok pris. Men hur väl måste man undersöka marken som köpare? Räcker det med intygande av säljande bonde (kanske, vet inte vem som stått som säljare än så länge) att marken är fri från detta och detta.

Det jag tänker på är att förr hade man som tradition att om en besättning fick mjältbrand (nu pratar vi om längesedan) så grävde man bara ner kropparna. Enligt länsstyrelserna (någon gammal intervju som jag tror mig komma ihåg), kan det finnas nergrävt sådant på en del ställen. Problemet är att ingen vet var. Nu mer är sådant förbjudet. Mjältbrand är en bakterie som överlever mycket länge i marken.

Men vad har man för ansvar som tomtköpare, måste man t.ex. göra en markradarskanning för att verkligen se efter så sådant inte finns t.ex. Om det hittas efter kpt, vad gör man då?

Ska man undersöka marken för annat också, t.ex. radon? Vad bör man göra. Eg. alla tips och råd är välkomna. Jag står inte inför ett köp nu, kommer troligen dröja en massa år, men har funderat på det ett tag. Tex. verkar ett råd vara att göra en geoteknisk undersökning så man vet hur stabil marken är för sättningar osv. Det spelar stor roll för mig som tänkt bygga stenhus när det väl blir av.
 
Om det finns gamla bränslecisterner kvar i backen..
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Om det finns gamla bränslecisterner kvar i backen..
Tack. Det tänkte jag inte ens på.

Vet du om det räcker med ett intyg eller liknande när man köper marken för att man ska slippa ev. kostnader att ta hand om en sådan om någon ändå finns, fast det inte meddelas? Eller kostnaden blir kanske min oavsett?
 
Kan väldigt lite om det där.

Men det finns/fanns? Bidrag.

Osannolikt att det skulle finnas på gammal åkermark.
 
  • Gilla
AndersMårtensson
  • Laddar…
O
Det viktigaste borde vara en geologisk undersökning... Så du vet hur bökigt det blir att bygga. Gamla lik tror jag inte du behöver oroa dig. Större chans att man själv har några gamla lik i garderoben 
 
  • Gilla
AndersMårtensson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.