Planerar att bygga ut min stuga och skall då göra detta på plintar. Bygget kommer att bli på berg som sticker upp i dagen, och min fråga är hur jag skall fästa plintarna i berget för att inte riskera eventuella rubbningar av plintarna ?

Har läst att man kan borra ner armeringsjärn ca 30 cm i berget och att man gjuter plinten över den delen av järnet som sticker upp ca 20 cm.

Vad tror ni, skulle detta hålla ?
 
Det räcker att dubba med ett par 12 mm armeringsjärn ca 10-15 cm ner i berget och som sticker ca halva plintens höjd uppåt . Sedan gjuter du en 200 mm plint till avvägd höjd med hjälp av papprör eller med hjälp av en gjutform av sammanfogade plyfaskivor. Fyll succesivt med betong av bra blandning, packa väl så inga luftfickor uppstår. Dock inte så att du pumpar upp allt vatten till ytan. Armera själva plinten med 3-4 nedstuckna 10 mm armeringsjärn i hela plintens längd minus översta decimetern. Bjälklaget förankras sedan med ex. spikplugg i varje plintöversida(om du spikar kantbjälken på en 22 mm bräda så att de bildar ett L sett från sidan: Då får du ett bra upplag för bjälklaget samtidigt.). Man behöver alltså inte dribbla med nedgjutna järn som ska fästas i kantjälken. Avståndet mellan plintarna beräknas med hjälp av tabeller i Träguiden.se.

Var mycket, mycket noggrann med utsättningen, stagning av gjutform  och avvägd gjuthöjd ! ;)

Jag talar av egen erfarenhet(fick kapa 60 st plintar med vinkelslip. Armarna var domnade i en vecka !!) :'(

Är du noggrann och tålmodig får du ett starkt och lättskött bjälklag.

Tänk slutligen på; Vid tillbyggnad måste du låta göra en bedömning av hur anslutningen mot den befintliga byggnaden ska gå till och om grundläggningen är kompatibel med dina funderingar om en plintgrund på utbyggnaden.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.