Eller fins det någon för ändamålet lämplig färdigblandad jord som man kan köpa på storsäck?
 
BirgitS
Du behöver väl sånt som är några/flera cm stort om det inte ska bli stenhårt ihop med leran.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Makadam 16-32 mm är det bättre tror ni?

Två delar Min lerjord, en del Makadam 16-32 mm och två delar Barkmull?

Blir det bra tror ni?
 
BirgitS
En femtedel sten låter mycket, likaså med med så mycket barkmull. Du måste också se till att få upp näringshalten i jorden (kogödsel är bra) samt tänka på att tujor vill ha kalkfattigt så inget som innehåller extra kalk.

Kanske tillsätta typ 10 cm tjockt lager mullhaltig jordförbättring till 50 cm djupt hål, plus då några cm sten. Det bör stå på påsarna med kogödsel och barkmull hur mycket som är lämpligt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Alla tujor här (blandade sorter inkl. Smaragd) planeras med 50/50 köpejord & barkmull. Jag behöver dock inte ta hänsyn till någon lerjord som du.

En lång häck av Brabant planterades med samma blandning (50/50) hos dottern för 3 år sedan, den växer så det knakar och inte en enda planta har dött. Vattna rikligt första sommaren.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag har börjat fundera på en ska till....

Om jag ska sätta 40 meter häck...hur mycket barkmull respektive makadam behöver jag köpa?

Om jag köper en säck Makadam 16-32 på 800 kg/ 552 liter och en säck med barkmull på 800 kg/ 1600 liter .

Borde det räcka eller behöver jag köpa mer?
 
BirgitS
Om man räknar 40 m x 50 cm bred x 10 cm höjd för barkmullen (även om jag undrar om den är det bästa) så blir det 2000 liter.

Hur har du tänkt att få upp näringshalten i jorden?
Buskarna behöver näring för att växa.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man räknar 40 m x 50 cm bred x 10 cm höjd för barkmullen (även om jag undrar om den är det bästa) så blir det 2000 liter.
Vad tro du är det bästa och vart köper man det?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur har du tänkt att få upp näringshalten i jorden?
Buskarna behöver näring för att växa.
Med kogödsel jag tänkte gräva och blanda jorden med mull och makadam i sommar och plantera nästa vår.
 
BirgitS
Kogödsel är bra men varför vänta med att tillsätta den till jorden?
Augusti/september är ofta en bra planteringstid för det är lite synd att lämna jorden öppen så länge för då får du in ogräs innan du ska plantera.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kogödsel är bra men varför vänta med att tillsätta den till jorden?
Augusti/september är ofta en bra planteringstid för det är lite synd att lämna jorden öppen så länge för då får du in ogräs innan du ska plantera.
Jag tror att om jag blandar i kogödsel nu så kommer en del att näringen att försvinna eftersom att jag inte har några planer på att plantera förrän nästa vår. Det tar sin tid att gräva och blanda jord.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Systematiska försök visar att du inte ska blanda organiskt material i leran utan istället lägga det ovanpå den.

Så gräv ditt dike, ned med samma lerjord som du har grävt upp (- stora stenar). Sedan planterar du och mulchar med barkmull/kogödsel/täckbark.

Vill du läsa mer om detta så kolla i Linda Schalker-Scotts forskning på Washington State. Hon sammanfattar det här (på engelska):

https://puyallup.wsu.edu/wp-content/uploads/sites/403/2015/03/soil-amendments.pdf
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Systematiska försök visar att du inte ska blanda organiskt material i leran utan istället lägga det ovanpå den.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så gräv ditt dike, ned med samma lerjord som du har grävt upp (- stora stenar). Sedan planterar du och mulchar med barkmull/kogödsel/täckbark.

Vill du läsa mer om detta så kolla i Linda Schalker-Scotts forskning på Washington State. Hon sammanfattar det här (på engelska):

[länk]
Detta låter bra :)



Barkmull/kogödsel/täckbark du menar att jag ska strunta i makadamet om jag gör på detta sätt?
 
Claes Sörmland
Jag ser ingen poäng med det. Grus kommer bara att bakas in i leran efter några år.

Ska du anlägga en rabatt eller ett trädgårdsland så får vi ha en annan diskussion än för plantering av buskar och träd.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Bra :D grus är tungt = dyrt pris per kubik om man får det hemkört om jämfört med mull och bark.

Då kan jag vräka på med bark och mull utan att spräcka budgeten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.