...är det nån som gett sig på det? Vi funderar på att bygga nytt, men vill ändå ha en gammal känsla och ge huset lite själ. Men det är troligtvis mycket extrajobb men att hitta gamla grejer och fixa till dem? Tänkte främst på fönster, dörrar, golv samt köks- och badrumsinredning.
 
Är det av ekonomiska skäl, estetiska skäl eller ideologiska skäl?
Gamla kök hittar du på blocket men då måste du vara beredd att riva de själva. Att riva ett platsbyggt kök går knappt utan att förstöra det.
 
  • Gilla
polargirl75
  • Laddar…

Bästa svaret

Den ultimata formen av att bygga nytt med gammalt material är väl att flytta ett gammalt timmerhus. Det är mycket arbete om det skall bli bra resultat så jämfört med ett nybygge har man ingenting att vinna ekonomiskt men slutresultatet blir väldigt bra. Jag har varit med på två fullstora husflyttningar och några smärre uthus.
Mycket arbete och inte billigt..... men himmel vad det blir fina hus.

Köksinredning skulle jag personligen inte återanvända annat än i vissa speciella fall. Det var först på 1980-talet som ergonomin blev någotsånär vettig och då hade utväcklingen redan gått till så dåliga material att det inte är någonting att återanvända.
Det finns faktiskt enstaka äldre köksinredningar i helträ som går att modernisera och ändra så de blir bra men de är undantagen som bekräftar regeln.
Det har ju alltid funnits enstaka extraduktiga snickare och enstaka extraklipska husmödrar som när de råkade mötas kunde åstadkomma lösningar som var långt före sin tid.

Fönster i ett nytt boningshus måste enligt lag uppfylla nutidens isoleringskrav så därför går gamla fönster bara att återanvända i gamla hus och i kalla uthus.
Gamla fönster av bra kvalitet och i hyfsat skick går ofta att renovera så de håller några generationer till men de går inte att bygga om så de följer nybyggnadsreglerna.

Gamla innerdörrar är oftast väldigt bra kvalitet. Jag brukar ta vara på gamla spegeldörrar som blir över eller rivs ut. Någon gång hoppas jag kunna återanvända dem i ett eget hus. Jag är själv snickare så jag har inga problem med att reparera och ändra men skall man leja på allt arbete blir det ingen ekonomisk vinning jämfört med nya dörrar....fast kvaliteten på de gamla är bättre än på nya.

Gamla golv brukar gå bra att återanvända men de förutsätter att man har uppvärmning med radiatorer. Golvvärme och gamla plankgolv går inte så bra ihop.
Det tar mycket tid att passa in ett gammalt golv. Kan man göra det själv när man har lågsäsong i förtjänstarbetet så är det ju ren vinst men skall man leja på allt blir det dyrt.

Här hemma har jag byggt ett par uthus till stora delar av återanvänt material i brist på pengar. Det ena är på ungefär 50 kvadratmeter och det andra är 16 kvadratmeter. Resultatet blev bra.
 
  • Gilla
polargirl75
  • Laddar…
K
Vi har köpt gamla innerdörrar och ett begagnat kök för det estetiska, sen har vi fått en relativt komplett badrumsinredning som fungerar bra gratis.

Tycker Heimlaga har svarat ganska bra annars.
 
  • Gilla
polargirl75
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det av ekonomiska skäl, estetiska skäl eller ideologiska skäl?
Gamla kök hittar du på blocket men då måste du vara beredd att riva de själva. Att riva ett platsbyggt kök går knappt utan att förstöra det.
Det är främst estetiska skäl men även miljömässiga skäl. Det gjordes snyggare saker förr och det hade bättre kvalitet, och har det hållit i 50 år (eller mer) så lär det ju hålla minst lika länge till. Sen är det bara bra om det blir billigare också. Varför köpa nytt och fult som inte håller så länge när man kan hitta begagnat som är bättre och billigare? :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den ultimata formen av att bygga nytt med gammalt material är väl att flytta ett gammalt timmerhus. Det är mycket arbete om det skall bli bra resultat så jämfört med ett nybygge har man ingenting att vinna ekonomiskt men slutresultatet blir väldigt bra. Jag har varit med på två fullstora husflyttningar och några smärre uthus.
Mycket arbete och inte billigt..... men himmel vad det blir fina hus.

Köksinredning skulle jag personligen inte återanvända annat än i vissa speciella fall. Det var först på 1980-talet som ergonomin blev någotsånär vettig och då hade utväcklingen redan gått till så dåliga material att det inte är någonting att återanvända.
Det finns faktiskt enstaka äldre köksinredningar i helträ som går att modernisera och ändra så de blir bra men de är undantagen som bekräftar regeln.
Det har ju alltid funnits enstaka extraduktiga snickare och enstaka extraklipska husmödrar som när de råkade mötas kunde åstadkomma lösningar som var långt före sin tid.

Fönster i ett nytt boningshus måste enligt lag uppfylla nutidens isoleringskrav så därför går gamla fönster bara att återanvända i gamla hus och i kalla uthus.
Gamla fönster av bra kvalitet och i hyfsat skick går ofta att renovera så de håller några generationer till men de går inte att bygga om så de följer nybyggnadsreglerna.

Gamla innerdörrar är oftast väldigt bra kvalitet. Jag brukar ta vara på gamla spegeldörrar som blir över eller rivs ut. Någon gång hoppas jag kunna återanvända dem i ett eget hus. Jag är själv snickare så jag har inga problem med att reparera och ändra men skall man leja på allt arbete blir det ingen ekonomisk vinning jämfört med nya dörrar....fast kvaliteten på de gamla är bättre än på nya.

Gamla golv brukar gå bra att återanvända men de förutsätter att man har uppvärmning med radiatorer. Golvvärme och gamla plankgolv går inte så bra ihop.
Det tar mycket tid att passa in ett gammalt golv. Kan man göra det själv när man har lågsäsong i förtjänstarbetet så är det ju ren vinst men skall man leja på allt blir det dyrt.

Här hemma har jag byggt ett par uthus till stora delar av återanvänt material i brist på pengar. Det ena är på ungefär 50 kvadratmeter och det andra är 16 kvadratmeter. Resultatet blev bra.
Just kök kan nog vara lite jobbigt att fixa till, då äldre kök inte är standardiserade. Samtidigt önskas kvalitet och inte behöva känna att köket måste bytas ut efter säg en 15 år, som verkar vara standardlivslängden för ett modernt kök. Det ska räcka med lite slipning och färg.

Just det där med gamla fönster funderade jag på, hur väl de isolerar, både mot värme och kyla men även mot ljud och buller utifrån.
 
Gamla fönster med helt separata ytterbågar och innerbågar brukar få riktigt hyfsad isoleringsförmåga för både värme och ljud om man renoverar dem ordentligt och förser innerfönstren med en ordentlig tätningslist. Ofta finns det ingen fals för innerbågarna och då kan man spika dit en ribba inuti karmen så den bildar en fals med rum för tätningslisten.
Rent praktiskt duger de med andra ord om man inte bor väldigt nära en järnväg eller stor landsväg.
Däremot så fyller de inte myndigheternas krav på nybyggen.
Halvgamla kopplade fönster av den typen som ni har i många hus i Sverige isolerar betydligt sämre än de äldre modellerna.

Jag har länge väntat på att någon skall göra en vetenskaplig livscykelanalys där man jämför gamla tvåglasfönster och moderna typgodkända treglasfönster. Jag skulle inte bli förvånad om hela den miljöbesparing som de nya fönstren ger i form av mindre uppvärmningsbehov äts upp av deras korta livslängd och behovet att tillverka nya fönster hela tiden.

Vill ni ha ett boende som belastar miljön så litet som möjligt sett över hela livscykeln så tror jag att en varsam renovering och måttlig modernisering av ett äldre trähus blir betydligt bättre än ett nybygge pyntat med litet återanvända material.

Om ni vill ha en köksinredning i helträ som håller i 80 år så finns det fortfarande många småsnickerier som gärna tillverkar sådana enligt måttbeställning med samma teknik som på 50-talet. Den blir säkert dyrare än en standardinredning av spånskiva men om ni satsar på bra ergonomi och tidlös förmgivning och struntar i årets trender så blir brukstiden lång och då betalar den sig på sikt.
 
Vi bor nära en mycket trafikerad järnvägssträcka, och gamla okopplade 2-glas är inte alls så dåliga ljudmässigt jämfört med 80-tals 3-glas (vi har alla varianter och jag försöker byta tillbaka till gamla). Isolermässigt tror jag heller inte de är speciellt dåliga. Dock tror jag tyvärr Hemilaga har rätt att pga regler så kommer det inte funka, vet inte om reglerna är andra utanför planlagt område, om man kan tex bygga som sommarstuga utan samma krav map energi/isolervärden.

Vi håller långsamt på och bygger nytt kök där det gamla en gång låg, jämfört med ett IKEA kök så blir ett helträkök dyrare, men taget till "hela" kostnaden på köket (vitvaror, VVS, elarbete och material) samt om man jämför med tex Ballingslöv (som är ett spån/MDF kök i den lite dyrare prisklassen, men fortfarande byggt av samma (förlåt) skitmaterial) så skulle jag säga att det bara blir marginellt dyrare (om ens dyrare om man gör kloka val). Stora fullutdragslådor var kostsamma hos vår leverntör, men vanliga luckor gjorde det billigare. Framförallt gick allt att beställa på millimetern efter de mått som köket hade, så det blir bättre utnyttjande, bättre planlösning och man slipper alla små passbitar och sådant. Dock är passjobb och monteringsjobb nog mycket mer omfattande än på IKEA typen av kök som hängs på skena och är det lite snett riktar man det med de utanförliggande luckorna...

Tycker tanken är kul, hoppas ni kan hitta en väg att bygga nytt med gamla hållbara metoder och återvunnet material. Jag tror som tidigare sagt i tråden att ett sådant hus är bättre i längden. Mycket som byggs idag tror jag kommer vara svårunderhållet.

Generellt tror jag att håller man sig till mer klassisk design, färgval etc så huset känns rätt nu, är i gammal stil - så kommer det inte bli omodernt och kräva ständig uppdatering för att inte se daterat ut. Ett 100 år gammalt hus i rätt stil är ju helrätt, ett 140 år gammalt är lika rätt. Ett 40 år gammalt hus känns hopplöst omodernt. Sikta på det tidlösa så slipper ni följa modets nycker - bra för miljö och plånbok!

Alternativet kanske är att flytta ett hus, eller gäller nybyggnadsregler även då?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.