Många som köper hus är barnfamiljer och det som höjer värdet för dessa är att det finns andra barnfamiljer i området. När min syster skulle köpa hus gick hon runt och kollade efter barncyklar och barnleksaker. Fanns det mycket sådant var området intressant, om det bara var ett fåtal hus som hade det så sjönk viljan att köpa hus i området.

Så ur den synvinkeln så är det snarare så att de skräpiga grannarna höjer husens värde genom att visa att det finns barn där. Sedan finns det ju såklart husköpare som inte har barn men väldigt många som köper hus är ju ändå barnfamiljer.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
hahalj
En liten fundering i sammanhanget, med tanke på hur många grannfejder om små och stora ting man kan läsa om här på Byggahus.se, hur många kollar upp sina närmsta möjliga grannar och hur relationerna mellan grannarna ser ut? Även om det i de allra, allra flesta fall inte är några problem så kan det ju om det vill sig riktigt illa bli ens värsta mardröm som kan bli svår att ta sig ur. Och hur kollar man upp grannarna i förväg? Det är ju inte direkt så att säljaren kommer säga hela sanningen om man frågar hur grannarna är. Brukar folk gå runt och ringa på hos grannarna och försöka känna av dem innan husköpet? Och om man mot förmodan skulle få veta att det finns problem i grannrelationerna, påverkar det priset? Jag själv hade inte ens lagt ett bud utan gått vidare. Men antalet spekulanter kanske minskar och därmed kanske också priset.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Tyvärr allt för vanligt att samfälligheter utvecklas till små "kungariken" med en allenastyrande ordförande och styrelse som suttit i evigheter. "Trivselregler" som inte avser det samfälligheten enligt anläggningsbeslutet omfattar,skall inte finnas.
Precis!
Därför är det så bra att styrelsen just nu består av de tre familjer om gubbarna klagar mest på. Jag vet inte riktigt hur de tänker när de sitter år efter år och föreslår märkliga regler tillföreningen, samtidigt som de vägrar vara med i styrelsen utan väljer in oss istället. :banghead:
 
Om något sänker värdet så är det väl om en samfällighet har knasiga irrelevanta "lagar". Säg det nästa gång frågan dyker upp. Dessa gubbar har för mycket tid de borde på frivillig basis gå runt o klippa gräsmattor. Kom just på att när grannen skulle sälja så fixade jag lite extra på vår tomt rensade på gången osv, bodde i radhus då, det var av fri vilja och inga regler.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Tro mig, det säger vi varje gång :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…

Bästa svaret

Det skiljer inga 25% för att det är lite skräpigt. I höstas när jag köpte hus tittade jag på 30-40 objekt och följde budgivningarna på de flesta. Det som bestämmer priset är läget, husets användbarhet och driftskostnaderna. Nu snackar jag alltså hus i normala prisklasser. De flesta som köper hus är som sagt barnfamiljer och de vill bo med andra barnfamiljer. Sedan finns det säkert enstaka högstatusområden där man köper hus för att få en adress och där kanske det gäller andra värderingsregler men detta är knappast majoriteten av husen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Klart att det påverkar.
Jag har varit på en husvisning där det stod rätt klart att ALLA grannar hatade den gubben som skulle sälja huset.
ALLA 3 grannar som han hade hade byggt högt plank på de sidor som angränsade mot honom.
Först trodde jag att det var gubben själv som satt upp plank på alla sidor kring sin tomt, men isåg rätt snart att han isf vänt alla planken på fel håll...
Det är ju klart att om jag åker på en visning där det finns ett sånt hus så drar man öronen åt sig.

Sen är ju frågan hur mycket de påverkar.
 
Jag kan ju säga som 30nånting med en man som är 30nånting och vi sköter vår lilla bostadsrättsträdgård som vi orkar - vi rensar ogräs och klipper gräsmattan. Det ser reko ut, helt enkelt. Jag skulle ALDRIG sätta min fot på ett område där jag visste att det hetsades över 30 minuter om DAGEN (skjut mig, så tråkigt) i trädgården och att någon ska bedöma och kritisera något som dom ändå inte ser särskilt mycket av, typ som baksidan av trädgården. Usch.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Uppdaterar en gammal tråd:
Förra året såldes flera hus som inte alls är likvärdiga, om jag inte minns fel såg det ut ungefär så här:

Villa 1,5 plan, 160 kvm, tomter ca 600-800 kvm
a) renoverat inne och ute, ny panel, nytt tak, välskött trädgård. 2,1 miljoner.
b) inget renoverat, dåligt skick, hörntomt. 1,9 miljoner
c) renoverat som a, stor mycket välskött tomt, ostört läge. 2,3 miljoner

Parhus souterräng, 130 kvm, tomt 400 kvm
d) halvdant skick delvis renoverat, 1,8 miljoner

Hus C var det som hade grannar med vanskött yttre och vanskött trädgård men fick ändå bäst betalt, trots orginalbadrum och orginalkök. Hus B var verkligen direkt vanskött i sig men fick ju ändå bra pris.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Men han med hus C, hade kanske fått 2,9 milj, om grannarna också hade klippt gräsmattan...
 
kanske är en affärside för homestyling firmorna, att styla även granntomterna.
 
O
H hempularen skrev:
kanske är en affärside för homestyling firmorna, att styla även granntomterna.
Gärna för mig! Om de vill klippa min gräsmatta å sopa min uppfart så lovar jag att inte klaga :D
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Hur har det gått, inga konstiga regler i samfälligheten? (Det var ju några år sedan). Jag började få rysningar när jag läste det första inlägget och önskemålen om skötselregler.

Det du tog upp trodde jag bara förekom i USA, där har man ju hört om riktiga skräckexempel där folk fått sitta i fängelse för att de inte skött gräsmattan så som de andra tyckte det skulle vara gjort. Och de visade en pärm med regler från samfälligheten (fortfarande USA) och den var nog 7cm tjock med bara regler. Skulle någon komma i närheten av det med regler hur jag skulle sköta min egen trädgård gräsmatta osv, så skulle jag aldrig ens överväga att bo där.

Hoppas ni fått de gamla gubbarna att förstå det. :)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Ljug lite för någon av gubbarna om du ser någon för sig själv så han har något att gå igång för, men säg inte typ styrelsen, utan bara "Vi", typ:

Vi har diskuterat att låta lyfta hela området så det lutar åt att vi tar in en arkitekt för förslag och åtgärd, alla får dela på kostnaden så det blir runt 240 000kr/ hushåll. men det kommer bli jättefint, även de trädgårdar som idag ser bra ut får ändras så att hela området blir enhetligt.

Säg detta så att du provocerar fram något i stil med, -Ingen annan än jag bestämmer hur min trädgård skall se ut!

Då är repliken enkel, -Jasså, men du tycker du skall få bestämma över min?

äh, det är väl i fantasin man tänker detta, jag känner mig lyckligt lottad som inte har några omedelbara grannar, även om det bara vore en som är dum så räcker det för att stämningen skall bli dålig.

Ta en Fredagsvirre nu, tvätta bilen kan du göra när du blir pancho... ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O
Egentligen... Det vet vi alla om det första man tittar på är granntomterna, sedan tittar man på huset om det är intressant. För om inte grannens bil är nytvättad eller må gud förbjude äldre än 10 år då går huset bort. Om man inte ser grannens bil, då kollar man på gräsmattan är den oklippt så går huset bort oavsett bilen. Ser man dessutom vissna blommor i rabatten då är det kört.

Huset jag skulle titta på`? Minns inte jag var så upprörd när jag kom dit efter att ha kollat grannarna.
:p
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.