trattalask
Jag funderar på att bygga en mindre solcellsanläggning som ska köras ongrid. Primärt inte för att tjäna pengar utan för att lära mig. Men när jag kollat runt så har jag kommit fram till att de flesta överkomliga inverters är enfas men jag antar att en trefas hade varit optimalt eftersom, ja vi har ju tre faser där vi sprider våra olika laster i hemmet. Vidare, ifall man över tid, planerar att bygga ut sin anläggning till över 3.6kw så är trefas, mer eller mindre, ett krav eftersom man annars måste säkra upp huset till över 16A.

Ni som kör solcellsanläggningar, hur har ni resonerat kring det här? Vad kör ni för inverter(s)?
 
Jag har 5.5 kWp installerat och valt en trefas-inverter. Många solcellsägare säger att detta är beroendeframkallande och man gärna vill bygga ut. Då är det lika bra att investera i en större (3fas) inverter från början, det är inte så mycket extra kostnader.
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
trattalask
Nej, det är lite så jag tänker. Troligen så blir det så att man börjar i liten skala och bygger ut. Lite av mitt dilemma är att jag har inte en bra plats för en stor anläggning. Men jag har en handfull bra platser där jag får plats med 5-8 paneler. Min tanke då va att bygga ut en plats åt gången och på så vis sprida kostnaden lite (lån är verkligen inte aktuellt).

Det som ställer till det då är kabeldragningen med långa sträckor som följd. Men jag antar att detta inte kan vara ett unikt problem och att det går bra att kompensera genom att gå upp i kabelarea.

En annan sak som jag ser som risk med att bygga ut efter hand är att paneler kan komma från olika modeller och/eller tillverkare. Hur ska man hantera det?
 
Jag har installerat solaredge inverter och även deras "optimizer". det är små boxar vid varje modul som gör att delskugga inte lamslår hela fältet utan de skuggade panelerna förbikopplas så att de andra kan arbeta obehindrat. Om duu har olika moduler med olika arbetslnjer skulle det ju också kompenseras för.
Det är en bra ide att gå upp i kabelarea. jag valde 6 mm2. Kabelarean har inte med antal moduler att göra eftersom modulerna är seriekopplade och samma ström går om du har 2 eller 20 moduler.
 
trattalask
Okej, då är det kanske lika bra att bygga med optimerare från början. För visst är det så att sämsta panelen i kretsen är den som begränsar strömmen? 6mm2 är även det jag har räknat på.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Jo med fler än 2 st olika modulfält så är solar edge absolut den bästa lösningen!

Tänkte precis som dig och började med en "billigare" enfas växelriktare på 3680W 16A 2013, denna har dock blivit något för liten då jag ganska snart ville ha mer paneler och satte upp några till totalt 5.7kwp.

Har nu bestämt mig för att sätta upp ytterligare 5.4kwp och då får det bli en ny 10kw 3 fas riktare istället. Kommer alltså att ha lite drygt 11kw installerat vilket passar perfekt med 16A huvudsäkring :)
 
trattalask
Har läst runt en hel del nu och det verkar som att många nätägare ogillar enfasinverters när det kommer över en viss effekt (fullt förståligt). Enfas kommer med andra ord inte att vara ett alternativ för mig.
 
Att de ogillar är en sak det gjorde även mitt nätbolag Ellevio,men på den enkla fågan om man ändå fick ansluta 16A enfasigt så var det inga problem då elnätet klarar detta fint. Man måste ställa frågan direkt till deras beredare som då räknar på vad som är möjligt att ansluta i verkligheten.

Priserna på 3 fas växelriktare har dock sjunkit en hel del de sista åren och är nu inte särskilt mycket dyrare jämfört med enfas!
 
trattalask
Nej, det är väl snarare ett problem att hitta tillräckligt små för trefas. Men runt 5kw där jag siktar är utbudet inte helt enormt.
 
Fronius SMA eller solaredge om du ska ha fmånga olika takytor eller korta strängar!
 
Solar edge har 3 fas riktare från 4 eller 5 kw, gör ju inget om det är lite för stor...moderna växelriktare har hög verkningsgrad även på lägre effekter
 
En möjlighet är ju annars att köra fler enfasinverters. Det blir iaf den smidigaste lösningen för min del. Har idag en på 1.5 kW och funderar på att bygga ut med lika mycket.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
trattalask
Det är klart ett alternativ. Dock så tror jag det blir dyrare. En Sma sunnyboy 1.5 kostar 7800kr, en sunny tripower 5000 kostar 17500kr. (Priserna kommer från Swedensol.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.