Hej.
Vi tänker bygga ett lägre plank för att slippa se grannens altangrund. Vi tänkte bygga det 150 högt och det ska bli ca 14m långt. Det blir horisontell plank som är förskjuten och på båda sidor. Se bild.

Vi har tänkt att slå ner jordankare i lerjorden. Det vi funderar på är stolpdimension och avståndet mellan stolparna? Går det att ha varannan stolpe utan jordankare? Även jordankarens storlek? Finns det några allmänna råd kring dessa? Vad anser ni behövs...

Tacksam för hjälp!

mvh Per
 
  • Byggritning av ett horisontellt, förskjutet träplank med mått och perspektiv inkluderat jordankare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Kan tyvärr inte hjälpa till så mycket annat än att fråga om du har bygglov vilket krävs för plank, men det vet du säkert redan.

Om du tänker dig att sätta planket på tomtgränsen måste grannen tillfrågas och ge sitt godkännande. I annat fall får du sätta planket väl på din sida så att du kan underhålla andra sidan.

Jo, lite kan jag. I förra huset bytte vi och grannarna vårt gamla plank som lutade åt alla håll och kanter. Det planket hade på några punkter ett jordankare, på andra ställen var stolpen satt i jorden.

Vi grävde för plintar som göt på plats och dessutom tätare mellan stolparna. Så jag tror att du måste ha jordankare tätt. Men varför vill du inte göra som på bilden, dvs gräva en grop, blanda en påse till varje hål o sätta i u-järn. Det blir absolut bäst nu när du ändå ska ägna mycket tid till planket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har kommit överens med grannen och ska få skriftligt på det.

Tycker att det låter svårt med gjutning...

Ingen som har någon ide om virkesdimension?
 
70*70 Impregnerade stolpar.
22*95 ytterpanel.
Gjuta plintar med 2400 cc eller jordankare.
Börja sätta Varannan horisontell panel 2400 lång, varannan 4800 så att planket låset sig bra mot stolparna.
Varannan menar jag uppifrån och ner.
Avståndet mellan 1-a och 2-a stolpen, 6-e och 7-e (sista stolpen) minskas till 2365 mm i cc sedan cc 2400 vilket ger en total längd på 14 400 (14,4 M)

Orsaken till det minskade avståndet av första och sista stolpen är att man vill ha panelen i liv med stolpen, panelen skall ligga i jämnkant mot utsidan, om man sätter alla stolpar cc 2400 hamnar panelen mitt i centrum på stolpen.

Mvh P-A
 
Redigerat:
  • Gilla
sjoberg
  • Laddar…
P Pagno skrev:
70*70 Impregnerade stolpar.
22*95 ytterpanel.
Gjuta plintar med 2400 cc eller jordankare.
Börja sätta Varannan horisontell panel 2400 lång, varannan 4800 så att planket låset sig bra mot stolparna.
Varannan menar jag uppifrån och ner.
Avståndet mellan 1-a och 2-a stolpen, 6-e och 7-e (sista stolpen) minskas till 2365 mm i cc sedan cc 2400 vilket ger en total längd på 14 400 (14,4 M)

Orsaken till det minskade avståndet av första och sista stolpen är att man vill ha panelen i liv med stolpen, panelen skall ligga i jämnkant mot utsidan, om man sätter alla stolpar cc 2400 hamnar panelen mitt i centrum på stolpen.

Mvh P-A
Pagno vad tror du om det här?
https://padlet.com/wall/jz9wuf91i949
 
Om du får tag i rätt längder trall, tänk på att de ofta är lite spruckna och dåliga kapsnitt.
Trallen kan behövas geras lite i båda ändar om du vill ha finare skarvar ( inte ett måste ) mest bara en notering om du väljer att gera om bitarna, då behövs cc mellan stolparna korrigeras.
9 stolpar var en felskrivning av mig, korrigerade det senare till 7 stolpar.

byggnad har 3600 av 70*70, så då behöver du 4 stycken som delas på mitten.

Antalet löpmeter trall stämmer beroende på hur du sätter dem, om du börjar på ena sidan med liten glipa neråt går det åt tio horisontella rader men vill du ha tio på andra sidan också, liggande omlott, går det åt 288 lm totalt. Du har förvisso tänkt använda en annan dimension också, antar att det är ditt " tionde " varv.
Annars ser det rätt ut i uträkningen.

Lycka till med projektet!

mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.