Har ett problem som inte varit tidigare. Det är vattenlåset i golvbrunnen i ena badrummet som töms på vatten på 2-3 dagar. Huset är nybyggt sedan 4 år.
Finns toa och handfat i samma badrum som används dagligen. Golvbrunnen hör till det badkar som inte används så ofta.
Någon som vet vad som kan vara anledningen till att den töms så fort?
 
Stopp i avloppsventilationen.
 
Läcka, eller mer troligt problem med avluftningen. Avloppet skall ha ett luftinsläpp någonstans, ofta uppe på taket.

När du spolar på toan, så fylls avloppsröret med vatten som rusar fram genom röret som en kolv.

Framför "vattenkolven" skjuts luft som försvinner ut i hela avloppsystemet. Bakom uppstår undertryck. När "kolven" når fram till den vertikala stammen som är avluftad uppe vid taket, så sugs luft in som neutraliserar undertrycket.

Om detta inte kan ske för att det är stopp i luftningen, så blir undertrycket så stort att vatten sugs ut ur vattenlås, och luften kommer in den vägen istället.
 
Du kan enkelt kolla om vattenlåset är spräckt. Är det intakt är det sannolikt luftningen som spökar.
 
Tack för snabba svar. Vattenlåset är helt, då är det luftningen då. Det ska alltså vara något som kommer från taket utvändigt? Typ som en mindre skorsten eller? Finns ju några sådana på huset och undrar lite vad alla går till. Är det bäst att ge sig upp på taket och kolla om det är något där uppe som gör att det är täppt?
 
Snailman
Antingen har man nån sorts backventil typ på vinden, minns inte vad den kallas eller så mynnar den ut på taket har du betongpannor så ser den ut så här Avluftningsrör integrerat i tegelpanna på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det vanligaste är något i stil med det på bilden i inlägg #6 här ovan.

Men det kan också vara en vacuumventil, en sådan släpper in luft i röret, men släpper aldrig ut luft/lukt.
 
Får bli ett besök på taket imorgon då och titta. Är det troligt att det är ett sådant rör per badrum? Så jag vet vart jag ska kolla. Badrummen är i olika delar av huset.
 
Snailman
Brukar inte vara mer än ett per hus, det brukar sitta sist på avloppsstammen, ett av husen jag gjort så delade sig stammen i ett Y, så jag har där två rör upp på vinden, men har kopplat ihop dem till samma takpannegenomföring.

Men du borde väl ha en ritning på avloppet, har för mig man brukar få lämna in en sån ritning till kommunen.
 
Ritningen var inte helt enkel att tyda. Någon som kan guida mig var jag ska kolla?
Det är badrummet till höger i bild, det närmast arbetsrummet, som doften kommer i. Möjligt att även de andra påverkas, men de andra handfaten samt duschen i andra badrummet används dagligen. Denna dusch/badkar används inte så frekvent.
 
  • Arkitektritning av ett hus med detaljerade anvisningar för bad och VVS i närheten av arbetsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör gå ett rör upp genom taket från det badrummet du har problemet i. Avloppet går fram till markeringen s1-vgy som verkar innebära ventilation genom yttertak.
 
Dheri Dheri skrev:
Det bör gå ett rör upp genom taket från det badrummet du har problemet i. Avloppet går fram till markeringen s1-vgy som verkar innebära ventilation genom yttertak.
Nja, problemet är att det inte gör det. Har varit och kollat på vinden och går inget rör där. Så troligtvis går det ihop någonstans. Det ligger lösull som isolering så ser inte om röret går iväg bort till andra änden av huset, men det går inget rakt upp i alla fall.
 
Kom på att jag hade gamla bilder från när huset byggdes, och där det enligt ritningen ska gå rör, ser det ut såhär. Det är dubbla handfat innanför så vad jag kan se så går det bara vattenledningar och avloppsledningar ner i grunden, ingen uppåt. Kan de gå ihop under marken och upp någon annan stans?
 
  • Vatten- och avloppsledningar i grunden av en huskonstruktion, omgivna av träreglar och OSB-skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja på den bilden är det ont om rör som går till taket... Kan det sitta en vaccumventil i skåpet under handfaten? images
 
Tyvärr tycker jag det ser ut som om luftningen blivit bortglömd.
Ritningen säger ett handfat och två uppstick, ett rör till handfatet och ett till luftning. Sedan blev det två handfat och då kopplas rören till varsitt handfat och luftningen glöms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.