Jag har ett 180 år gammalt 1 1/2 plans timmerhus som jag försöker hålla iordning och modernisera. Har satt in jordvärmepump och är nu i färd med att installera mekanisk frånluftsventilation. Tidigare har det varit vedeldning och självdragsventilarion. Min tanke är att ta bort kutterspånen/sågspånen (och all lort från möss o fladdermöss), lägga en duk i botten för att bjuda lite motstånd mot ångläckage och sedan lösull. Ett par frågor runt detta:
1 Vad för isoleringsmaterial bör jag använda? Även om jag har undertryck i huset så läcker väl en del uppåt med risk för kondensering i isoleringen? Borde kanske välja något som kan transportera fukt?
2 Kan elrören läggas ovan duken ( inuti isoleringen) precis som jag tänkte göra med ventilationsrören.
3 Borde jag försöka rensa bort gamla isoleringen också ned i väggarna? I så fall finns en sträcka mot undertaket som jag undrar hur jag ska ordna luftspalt (måste jag väl?)
 
1. Ja. Använd ekofiber eller annat material som kan transportera bort fukt. Bergull och glasull kräver en tät fuktspärr på insidan och en sådan går inte att åstadkomma i ett gammalt hus.

2. Säkert kan du lägga elrören där men jag tror inte du kan lägga ventiationsrören där. Du kan ju inte kapa av bjälkarna där rören skall gå.
Jag anser att det är helt onödigt med maskinell ventilation i gamla hus. Det brukar finnas otätheter så det räcker och eldar man litet i någon eldstad emellanåt sköter självdraget om utsugningen med god marginal.

3. Snedtaken vid sidorna med isolering ända upp mot trödet är en misslyckad dåtida konstruktion. Ett fall när utväcklingen har gått klart och entydigt framåt. Det fungerade utan luftspalt på den tiden då man hade dålig isolering och ett takmaterial som tillät fukten att vandra ut. Personligen skulle jag riva ned dem och anordna en tvåtums luftspalt.
 
  • Gilla
thomarv
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag håller inte helt med heimlaga.
1. Ekofiber är bra. Efter som det kan buffra en del fukt. När det gäller transport är det nog inte bättre. Men i ett gammalt hus är det helt klart ett säkrare kort.

2. Tar man bort pannan som huvudsaklig värmekälla i ett hus med självdrag ska man absolut fixa frånluftsventilstion. Miniminivån är en badrumsfläkt med kontinuerlig lågnivå. Men du är helt på rätt spår.

3. Det finns inget behov an luftspalt om man har spån som undertak. Det är välventilerat. Men ett gammalt spåntak tål inte mycket vatten, så det gäller att ha koll på pannorna.

Jag har ett liknande hus. Jag funderar på utvändig isolering den dagen jag tar tag i taket. Men mitt hus blev "moderniserat" på 50talet. Så jag har ingen estetik som jag vill behålla. Jag gissar att du inte vill förändra utseendet. Då har utanpåliggande isolering nackdelen att det bygger mycket.
 
Jo det är inte helt lätt att både modernisera och behålla. Försöker göra både och. Huset renoverades på 50-talet, glasveranda revs och upp med balkong i korrugerad plåt...Senare har verandan återställts och huset tilläggsisolerats. Ovanvåningen fick inredning och vid snedtak tror jag det är både kutterspån och glasull och faktiskt luftspalt. Kanske ska låta det vara? Har trots allt fungerat ett bra tag.
Vill ha mekanisk ventilation av princip. Värmeväxlar ventilationsluften med inkommande jordvärmeslingan och tänker även använda denna för komfortkyla vid värmebölja. Tack för tips om ekofiber, det låter rätt. Ventilationsrören hamnar ovan bjälklaget så det fixar sig att isolera.
Ska börja pussla ihop rördragningen som blir lite speciell med tanke på AC. Vindutrymme med isolering, synliga takbjälkar och ventilationsrör över bjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
du har tänkt på ev kondens på rören? (eller isolering av dem snarare)
 
Jo, det ska isoleras också. Än så länge måttar jag bara ut. Har rensat facken på andra halvan (där de flesta rören ska gå). Allt arbete med gamla hus tenderar ju alltid att svälla. Först hade jag tänkt låta isoleringen vara på denna halva. Det låg redan gullfiber som tillägg ovan kutterspånen. Dock skönt att få bort all lort och musgångar samt jag ska trots allt ta upp några hål även på denna sida.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.