Någon som har den?Ska bygga relax med golvvärme i källaren, har fjärrvärme som
uppvärmning dvs jag kommer inte ha någon värme på golvslingorna på sommaren.
Är det värt att motera en heater?Hur får man den att bara ge värme till just den slingan
så den inte värmer hela vattensystemet?
//
M:D
 
LK Heater 350

Nu finns det möjlighet att få varma golv även på sommaren med vattenburen golvvärme.
LK Heater 350 är en elektrisk komfortvärmare för golvvärmeinstallationer med LK Minishunt M60. LK Heater 350 möjliggör varma golv sommartid i enstaka rum ( t.ex. badrum) när husets värmekälla är avstängd. När värmesäsongen åter börjar stängs den elektriska komfortvärmaren av och utrymmet värms åter av husets värmekälla.
LK Heater 350 tillsammans med LK Minishunt M60 är en liten kompakt enhet avsedd för enstaka rum med golvvärme. Enheten ersätter rummets radiator.
Det går även att komplettera befintliga anläggningar med LK Heater
Läs mer
 
  • Gilla
Freddan-70
  • Laddar…
någon som har erfarenhet av den?...
/
M
 
Jag har installerat ett tolvkvadratspaket med heatern från LK i nygjutet betonggolv. Heatern har vi inte haft igång än så därmed kan väl sägas att jag inte har mycket att komma med, men vad rörkrökarn sa som kopplade in minishunten mot resten av värmesystemet var att man helt enkelt sätter ner termostaten till noll och därmed cirkulerar bara golvets vätska mot heatern.
 
Gammal tråd men jag skäms inte för att lyfta den.

Vi gjorde klart ett badrum på ~10m2 före sommaren och drog igång golvvärmen (LK shunt + LK heater 350) i augusti. Efter två veckor dog golvvärmen och drog jordfelsbrytaren, värmaren hade överledning till jord och byttes ut. Samma sak hände igen cirka två veckor in på den nya. Den första hetern reklamerades till LK systems och de säger att den är bränd.

När jag talade med LK systems idag så var de inne på att systemet var lite dåligt luftat och att en luftbubbla fastnat vid värmaren varvid den överhettats i försöket att värma luftvolymen.

Jag känner mig lite lurad då både LK systems och VVS-firman lovat mig att värmaren skall ha ett överhettningsskydd, jag frågade explicit om detta i scenariot att exempelvis cirkulationspumpen skulle gå och lägga sig.

Någon som har någon erfarenhet av LK heatern...?
 
Nu har jag råkat ut för exakt samma sak. Installerade heatern i en golvvärmekrets i höstas, körde med den några veckor då utan problem. Men idag när jag skulle dra igång den igen så löser jordfelsbrytaren

Hur gick det för dig, fick du en ny på garantin från LK?
 
Intressant att se om fler har drabbats och hur det gick för er två?
Någon som har skriftligt från LK att den här överhettningsskydd?
 
Sent svar... jag fick min Heater ersatt med en ny utan kostnad. Använde den nya under våren-hösten som gick utan några som helst problem. Tycker att det fungerar riktigt bra.

Har nu funderingar på om jag ska sätta in ytterligare en heater i det projekt jag nu håller på med. Funderar dock på vad som händer om golvytan är större än de angivna maximala 12m2? LK:s Heater har en effekt på 350W. Tittar man på Uponors motsvarighet så ligger den på 500W och Uponor uppger maximalt 40m2.

Räknar man då på effekten så ger LK:s 29W/m2 och Uponor 12,5W/m2 om man har maximala angivna golvytan.

Har två slingor utlagda på totalt ca 20m2. Vad händer, riskerar det att golvet blir ojämnt varmt eller blir effekten så dålig att man helt enkelt inte kommer att märka någon skillnad? Någon med erfarenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.