Gårdsnissen: Har du tittat på lösningen med Hasopor som förekommer i någon annan tråd. Det verkar vara en vettig lösning för att konvertera krypgrunder.
 
Aldrig hört talas om Hasopor... snabb sökning via Google ledde till skumglas - fyller man ut krypgrunden med det?
 
Ja det är så jag har uppfattat det. Jag dock inte grävt ner mig i ämnet. Men det låter som en vettig lösning.
 
Det man vill undvika är fuktvandring från betongen upp i trägolvet. Därav syllpapp under skruvläkten. Även om man har cellplast under betongen, så har jag ytterväggar mot betongplattan i mitt hus, och där kan viss fuktvandring uppstå mot betongen. Därav att jag är tveksam att fylla upp mellan skruvläkten. Vill inte heller ha plast inblandad i ett gammalt hus, så eventuellt kapillärbrytande leca, men är osäker på om den tar så mycket av ljudet och om de få centimetrarna räcker för att det skall bli kapillärbrytande. Brukar krävas en viss distans för att det skall fungera.
 
På vårt hus är grundmuren uppbyggd av grovt huggen sten med bruk i fogarna (ovanpå den kommer sedan en putsad tegelvägg, skalmur) så fuktvandringen borde vara relativt liten. Grundmuren sticker upp ca 30 - 70 cm ovanför marknivå (på utsidan) innan den murade väggen börjar.

Anledningen varför jag funderade på leca var om det kunde minska eventuell "eko" från det tomma utrymmet under golvbrädorna (mellan brädor och betongplatta). Men det är kanske ett icke-problem i realiteten?
 
Hej,
står iför ett liknande arbete. Ska lägga 14mm massivt trägolv på betongplatta. Har lagt mycket tid på att inhämta kunskap/erfarenhet. Bidrar med några trådar här.

* Golvläggarförbundet har bra skrift som du kan läsa/ladda ner på nätet.
* Fuktspärr mot plattan är, som jag förstår det, krav i byggnorm. Kan vara en försäkringsfråga??
* Allt man lägger på golvvärme isolerar ju, mer eller mindre. 14 mm trä kräver (teoretiskt) 5 grader högre framledningstemperatur.
* Väldigt viktigt att hålla koll på fukthalt i golv, inomhusluft samt att golvet får anpassa sig till inomhusklimat innan läggning.
* De större golvtillverkarna avråder från att lägga massiva trägolv flytande.

Jag har undersökt möjlighet att limma direkt mot plattan, teknik och produkter finns men jag hittar ingen som kan åta sig ett sådant jobb i mina trakter.
Har startat en separat tråd och frågat efter erfarenheter av Elastilon.
I sovrum (där jag ändå vill ha lägre temperatur) har jag bestämt mig för att lägga 18 mm björk plyfa (12 + 6 mm) och skruva.
 
I skrivandes stund så lutar jag åt följande konstruktion:

Trägolv 25-28 mm
Skruvläkt (cc 400 mm)
Plastfolie och/eller syllpapp
Betong (100 mm) med armering och golvvärmeslang
Cellplast (3 x 100 mm)
Makadam

Gjuter jag i början på juni och lägger golv i oktober torde plattan vara torr.
Det kommer att bli svårt för golvvärmen att trycka igenom betong och trägolv (men ännu svårare genom 300 mm cellplast) - huset har redan radiatorer så golvvärmen är mer som ett komplement och är förhållandevis billigt att lägga in när man ändå gjuter. Som jag ser det borde allt ovan gå att utföra själv - utan speciella lim e.d. och kanske uppfyller byggnormen / golvtillverkarnas rekommendation också.
 
Betong leder värme ganska bra men trä dåligt och cellplast nästan inte alls (det är ju isolering!) Jag läser ditt inlägg som att du tänker lägga värmen under cellplasten?? Det låter för mig väldigt märkligt isf, den bör ligga ovanpå cellplasten och stråla värme uppåt (cellplasten isolerar ju då nedåt).
 
Golvvärmeslangen ska ligga ingjuten i betongen (ovanpå cellplasten). Håller med om att det varit märkligt att värma marken under huset (skulle väl vara för maskarna/sorkarna då...)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.