Grästrimmer!!

Liten, klen jävla apparat, ofta med meningslös trådmatning. Tråden i sig är att likställa med hårda spaggetti.
Omöjligt att hitta en naturlig arbetsställning så kroniskt mjölksyra uppstår efter 15 minuter.

Nää, rejäl röjsåg från 80-talet med trådtrissa och tråd som även funkar som jordfräs!
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att ha en 2,1 tons grävare i trädgården :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jag skulle säga att ha en 2,1 tons grävare i trädgården :)
Menar du att en 1,5tonnare räcker
 
  • Gilla
Wesserbisser
  • Laddar…
Kompressorn klarar man sig inte utan. Kompostkvarn har jag däremot aldrig funderat på att skaffa. Grästrimmern blir man bara irriterad på och högtryckstvätten tar jag bara fram två gånger om året.
 
J Jonas_81 skrev:
Menar du att en 1,5tonnare räcker
2,1 ton känns onödigt liten...
 
  • Gilla
Alriksson
  • Laddar…
K Kojak skrev:
Nu är det inte en trädgårdsmaskin men kompressorn hade jag glömt, det är en rätt onödig maskin. Bättre att hyra när den väl behövs, annars tar den bara plats till man plockar fram den någon gång vartannat år.
Kompressorn är ju kung! Smidigt att båsa av gräsklipparen när man klippt, pumpa cykeldäck, mc-däck, bildäck, lacka köksluckor, knacka hjulmuttrar, lufta bromsar o.s.v. Helt ovärdelig enligt mig!
 
K Kojak skrev:
Min lista är enl följande:

1. Lövblåsen - Många ggr har jag sett folk stå på sina gräsmattor och blåsa runt löven ett par timmar medans det skulle gå på 30 min med räfsan få bort alla löv.
Lövblåsaren är den roligaste trädgårdsmaskin jag vet.
Under tiden i studentlägenhet kom vaktmästaren varje morgon klockan tidigt med sin bensindrivna lövblåsare och larmade på vår innergård, i lagom många minuter för att alla morgontrötta boende skulle vakna.

En dag tröttnade grannen och jag, så vi hällde kontaktlim på asfalten och sedan la vi löv i limmet, i flera lager, så att det blev en lagom illusorisk lövhög.
Morgonen därpå var vi uppe i ottan (hmmm....) och satt och kollade i fönstren när vaktmästaren kom. Det tog en liten stund innan han insåg att det inte gick :))

/ Fredrik
 
  • Gilla
KB-U och 1 till
  • Laddar…
R
Kompressorn är nog ett av mina mest använda maskiner, har en fast installerad samt en portabel med ordentliga gummihjul. Bara en sån sak som att blåsa upp barnens pool, fy att pumpa upp utan en kompressor.

Sen om man någon gång satt upp lister hemma så inser man att kompressor med dyckertpistol är det bästa sen skivat bröd. :rofl:
 
På alla mässor och liknande evenemang så står det entusiastiska försäljare av mirkelmedel för glasögon. Och alla erbjuder sig att demonstrera produktens förträfflighet genom att gå på med en trasa.
Och jag svarar kategoriskt "DU RÖR INTE!"
- man gör varken rent glasögon eller bilar genom att gnida runt grusdammet. Man spolar bort så mycket damm som möjligt innan man gnider.
Kompressor, vad gjorde jag utan den ...

Att köra Lövblås är väsentligt svårare än vad folk tror. Om folk irrar runt i timmar beror det på att de inte klarar uppgiften. Notera att yrkesfolket kör. Det är ett tecken på att produkten faktiskt funkar.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
M
K Kojak skrev:
Har lagt många timmar på att stå och flisa grenar vid komposten men i år buntade jag ihop dom och lastade in i bagaget och iväg till tippen. Efter det sålde jag kompostkvarnen på blocket. Gick mycket snabbare att bli av med grenarna genom att ta dom till tippen. Men ska säga att kompostjorden blir fantastisk med fliset, det kan jag inte neka till.
Min kvarn har hjul så man rullar ut den dit den behövs, trycker ner grenarna i den och när baljan är full så antingen tömmer man den på komposten eller i rullebören om det är mycket flis och långt. Klipper man häcken har man ju ändå el kabeln framme så det är inget extra besvär. Är det inte så mycket så rullar man tillbaka den med fliset i.
 
N Nils82 skrev:
Grästrimmer!!
Liten, klen jävla apparat, ofta med meningslös trådmatning.
Som vanligt får man vad man betalar för.
Har en Stihl FSE 81, sladd-trimmer. Riktigt bra maskin. Röjer metern högt gräs. Dock brukar jag köra i två pass, ett halvhögt och ett längre ner, för att få kortare stråmaterial att ta hand om. Denna med en 35 meters sladd och eluttag strategiskt placerade i hushörn så röjer jag tomten runt husen som är cirka ett tunnland.
 
K Kojak skrev:
Nu är det inte en trädgårdsmaskin men kompressorn hade jag glömt, det är en rätt onödig maskin. Bättre att hyra när den väl behövs, annars tar den bara plats till man plockar fram den någon gång vartannat år.
Kompressorn håller jag inte med om att den är onödig, framförallt när man har barn som ska ha cykeln pumpad, vattenleksaker uppblåsta mm. Skönt att spara lungorna ibland;)Själv fyller jag sommar/vinterdäcken. Eller så kan man göra som farsans granne, rulla hem sina däck till honom och får dom fyllda på det sättet......
 
Snow foam till bilen med högtryckstvätt ger ett bra resultat!
 
Högtryckstvätten funkar ju både på in- och utsidan av bilen.
 
Då är det värre med denna, tips till alla er som vill importera en vit Merca från Italien.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.