Vi står inför val av tomt i ett populärt nybyggnationsområde. Tomterna har definitivt olika fördelar och nackdelar, ingen av dem har bara fördelar. Vi står och väger mellan dessa två alternativ nu. Vad skulle ni välja av följande? Och vilket läge tror ni säljer bäst den dag vi önskar sälja huset?

1. Tomt som gränsar ut mot en fin skog med promenadstråk. Husets baksida kommer ligga mot skogen. Dock kommer dag- och kvälls-sol ligga på framsidan av huset. Man kommer få ha uteplatsen på framsidan, ut mot vägen (en asfalterad men lågtrafikerad väg inom bostadsområdet). Baksidan ligger i skugga större delen av dagen.Tomten ligger lite på en höjd. Från framsidan av huset har man ganska fin utsikt över bostadsområdet och berg.

2. Tomt som ligger mitt i bostadsområdet. Där kan man ha baksidan av huset i solläge (dag- och kvälls-sol), men där blir utsikten åt alla håll: andra bostäder, och berg i bakgrunden.

Tacksam för alla synpunkter!
 
Se till att välja hus efter vad som passar på tomten. Speciellt om ni väljer tomten som gränsar mot skogen. Kanske kan det passa att ställa ett smalt hus med kortsida ut mot vägen på en sån tomt, alternativt hus med vinkel.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Se till att välja hus efter vad som passar på tomten. Speciellt om ni väljer tomten som gränsar mot skogen. Kanske kan det passa att ställa ett smalt hus med kortsida ut mot vägen på en sån tomt, alternativt hus med vinkel.
Ja jag håller helt med dig om att det är viktigt! På skogstomten tycker jag det skulle vara fint att ha stora vardagsrumsfönster ut mot skogen för att "få in naturen" i hemmet, och så köket med egen altandörr ut mot framsidan, det hade varit bra tror jag. Hus på gaveln är också ett alternativ som vi funderar över!
 
BirgitS
Personligen skulle jag välja den första eftersom jag tycker det är viktigt med en varierande utsikt. Sen skulle jag ha ett hus med en riktigt stor balkong på övervåningen för då skulle man få ett mer privat område utan så mycket insyn och där man kan sitta och äta eller prata på kvällarna. Insynsskydd kring uteplatsen får man genom att ha buskar planterade precis utanför den.
 
Allt beror ju på hur man själv är lagd. Är man ensam/par/barnfamilj.
Personligen ser jag ur perspektiv som barnfamilj och jag hade aldrig valt en tomt där trädgården är mot vägen. Jag vill kunna ha min tomt på baksidan av huset för att få det mer privat. Utsikt är inget jag prioritetar. Men är man ett par utan yngre barn kanske det är fullgott med en fin balkong precis som personen ovan skriver. Där kan man få lugn och ro och sol och utsikt. Men det funkar ju inte om man vill ha trädgård där barnen ska leka.
 
Uteplats mot vägen är inget vidare. Vi har mycket insynsskydd på framsidan, men vi sitter aldrig där för det känns ändå som man är uttittad. Ingen på hela gatan som har utemöbler på framsidan använder dem någonsin vad jag har kunnat se.

Utsikt är nog inget jag värderar jättehögt i ett villakvarter. Eftermiddags/kvällssol är hårdvaluta. Jäklar vad jag svär över den där höga tallen...
 
Hemmakatten
Skulle inte heller vilja ha uteplats på vägsidan.

Hyrde ett radhus ett år under tiden vi letade tomt. Grannarna var okej och det var bra avskärmat. Men den enda pyttelilla uteplatsen på baksidan var bara avskärmad av en häck mot en parkeringsplats. Kände oss aldrig bekväma med att sitta där ute, även fast det väl inte direkt var någon som stirrade på oss när de gick förbi.

Dessutom kommer ni säkerligen inte att vara så mycket på skuggsidan, blir oanvänd tomtyta som bara måste skötas om.

Om ni någon gång ska sälja så värderas soligt läge på baksidan av huset högre än skugga.
 
Jag har merparten av tomten mot vägarna (hörntomt) i söderläge. Baksidan är smal och med skyddad gammal stenmur mot kohage som är mycket vacker. Tomten ca 700 kvm. Har satt dubbelhäckar mot gatan och ett antal kraftfulla bambus. Huset har stora fönsterpartier så de första åren, innan häckar och buskar tagit fart, var gardiner nödvändiga. Trädäcket mot söder skyddades de första åren med segeldukstak och sidosegel. Nu är framsidan helt insynsskyddad av växtlighet året om.

Ger man ett par års tid för rätt växtlighet och huset anpassas till söderläge väljer jag absolut den trädgård som får mest av söderläget. Men det krävs omtanke avseende trädgårdsplaneringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.