Hej,

Vi funderar på att köpa en byggsats för ett garage från Trähuset. Jag har läst på lite om dem här på forumet och summa summarum verkar de få ett hyggligt betyg.

Det är detta vi i så fall tänker oss:
http://trähuset.se/monteringsanvisningar/GARAGE-30-PULPETTAK.PDF

Men jag har ju ett grubbleri såklart. Det är att de sätter sin ytterpanel direkt på regelverket, med vindväv emellan såklart. Men... Luftspalt någon? Är inte detta praxis? Men det kanske inte är så viktigt?

Vi tänkte göra plattan helt efter måtten i pdf'en, men om man vill lägga till en egen luftspalt så kanske man ska lägga till det måttet på plattan så att panelen inte kommer så långt ut från den? Ser kanske konstigt ut då tänker jag.

Kom gärna med åsikter om gärna erfarenheter från modulerna! Tänker jag för mycket? Det brukar jag få höra :)
 
Tomture61
Om du tänker isolera garaget , nu eller i framtiden , måste ytterpanelen ha en luftspalt.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du tänker isolera garaget , nu eller i framtiden , måste ytterpanelen ha en luftspalt.
Ah, ok. För att det inte torkar upp inifrån. Jo vi funderar ju på att isolera åtminstone en del av det för ett litet förråd.

Det är väl egentligen inga problem att lägga på några läkt för en luftspalt. Enda risken är att panelen blir lite för kort på de höga sidan eftersom de är anpassade i längd... Fast den lilla glipan kan man väl lämna uppe vid tak.
 
K
Det är väl även en ide att häfta på en vindduk om du samtidigt ska lägga till läkt för luftspalt :)
 
Sen kan jag ju tycka att det är jävligt snålt att man inte får med fönsterbleck. Hur fan är det tänkt att man ska få det tätt under fönsterna utan det? Enligt instruktionen dunkar man ju bara in fönstret och sedan fodrar man. Tjenare. Får väl lära mig att vika fönsterbleck också!
 
K Kallebo skrev:
Det är väl även en ide att häfta på en vindduk om du samtidigt ska lägga till läkt för luftspalt :)
Japp, vindväv ingår i kittet.
 
K
bonkeman bonkeman skrev:
Japp, vindväv ingår i kittet.
Det var ju bra! Ser inte ut så i beskrivningen. Men är där vindväv måste det ju nästan finnas luftspalt...?
 
Ja, det tycker nog jag också. Men det är ju en evig diskussion. Pratar man med andra husägare med äldre hus så är där ju sällan luftspalt. Men det har sett friskt ut när de har bytt panel.
 
Tomture61
Vet ej om du har följt debatten om enstegstätade hus , iofs putsade.
Men dumt o changsa !
 
Vad tycker ni egentligen om deras tänk kring takbjälkarna och hammarbandet? Bjälkarna ligger endast på en liggande 95x45-regel... Verkar klent. Och det är ju inte så att bjälken hamnar vid en stående regel heller. De har 900mm avstånd mellan takreglar medans väggblocken är ca 1450. Det verkar ju hål i huvudet. Totalt oigenomtänkt!

Skulle man kunna lägga takstolarna med C-C 1450mm istället och alltså skita i två av dem? Eller blir det för klent? Det ska ju bara ligga papp ovanpå råsponten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.