Började med att jag upptäckte att trycket sjönk snabbt ner till närmare 0 bar i radiatorsystemet trots att jag fylld på till 1 bar ( 1 1/2 plans hus) orsaken visade sig vara ett läckande element i ett förråd. Efter att ha stängt av till och frånflöde vid elementet upphörde läckan och trycket ökade igen efter påfyllning och luftning. ( Har inte pluggat rören ännu, endast skruvat igen termostaten och avstängningsventilen bakom täckbrickan på andra röret)

Det märkliga är att trycket nu fortsätter stiga till 2.5 bar och säkerhetsventilen börjar släppa ut flera liter vatten per dygn. Har luftat i flera omgångar och endast fyllt på till 1 bar, men efter en timme är trycket uppe i 2.5 bar igen.

Har kollat expansionkärlet. Första gången jag trycket in ventilen fuktade det lite lätt, stod på 0.25 bar så jag pumpade upp trycket till närmare en och släppte sedan ut till 0.5, inget mer vatten rann ut så den verkat ok.

Påfyllningsventilen verkar ok, låter direkt annars när man fyller på systemet.

Det som verkar lite skumt är att när jag stänger av inkommande färskvatten till huset så stiger inte trycket längre.

Huset är byggt 1962 med ett 2-rörssystem ( Två andra element har pluggats för flera år sedan utan problem). Fjärrvärmen installerades i slutet av 90-talet.

Är det något mer som kan vara värt att koll på innan jag tar hit en rörmokare?
 
Stäng av vattnet till varmvattenberedaren och se om problemet kvarstår.
Var systemet trycklöst (under 0,5bar) när du fyllde luft?
 
Det finns ju ingen varmvattenberedare eftersom det är fjärrvärme.
Vad gäller expansionskärlet, nej det var nog uppe i 2.5 bar när jag fyllde luft... Kan det vara det som är problemet?
 
Kan ett igensatt filter ställa till det? Inser att jag aldrig rensat vare sig primär eller sekundärfiltren för radiatorsystemet.
 
Har haft samma problem min påfyllnadsventil var av typen kulventil med inbyggd backventil. Då jag skulle göra den årliga påfyllningen med några hg fick jag ta i "för kung o fosterland" förmodligen kalk i kranen, när jag skulle stänga gick det lika trögt. Efter denna manöver läckte kranen lite (trycket steg) provade och motionera kranen med till slut katastrofala följder, dags att stänga huvudkranen.
Mekade loss ventilen och dissekerade, det visade sig att en tunn fjäder i backventilen lossat och manglats in i teflonet av kulan i ventilen med läckage som följd.

Troligen samma fel i din ventil, kalk eller främmande partiklar fastklämda i ventilen.
Backventilen är till för att förhindra värmeledningsvatten komma ut i varmvattnet om inkommande är stängd.
 
Jag ska kolla upp det ordentligt, visserligen kärvar inte påfyllnadsventlien alls men den kan ju ändå läcka, bor i Norrbotten så det är väldigt lite kalk i vattnet men annat kan ju ställa till det. Tackar för tipset!
 
Det är inte ovanligt att påfyllningsventilen börjar läcka lite grann nån av dom få gånger man använder den. Packningen blir hård och anpassar sig till ett visst läge mot sätet. När man ändrar det så tätar den inte helt. Testa att öppna och stänga den några gånger och sen vrida åt den hårt.
 
Det låter inte som en orimlig teori. Men samtidigt kan du knappast ha någon luft i expansionskärlet. Det går inte att fylla luft om systemtrycket är högre än trycket på luftsidan. Sänk trycket på vattenskadan och fyll luft till 0,5bar.
 
Redigerat:
Jag är helt inne på useless linje. Det är påfyllnadskranen som läcker.
Jag hade själv det problemet för något år sedan och fick byta ut min kran för att det skulle bli bra.
 
Har då fått ordning på trycket?
 
Jag har stäng av slingorna till radiatorerna och väntar på en rörmokare. Trycket stiger fortfarande upp till 2.5 bar så det är nog påfyllningskranen som spökar.
 
Har du en avstängningsventil på inkommande kallvatten till fjärrvärmecentralen? I så fall kan du stänga den så har ni iaf kallvatten att tillgå utan att det fylls på något vatten till värmesystemet.

Eftersom du stängt tillopp & retur till/från radiatorslingorna så kan du prova följande:
- Ställ upp säkerhetsventilen (värmekretsen) i öppet läge.
- Öppna/stäng påfyllningsventilen flera gånger.
Då kanske ventilen spolas ren så att den tätar igen.
 
Det går att stänga av inkommande vatten till fjärrvärmen, men eftersom jag klarar mig utan värme i huset nu så låter jag trycket stiga och säkerhetsventilen släppa ut övertrycket tills att jag fått det fixat, borde väl inte ta någon skada av det?

Ska testa att motionera påfyllningsventilen lite mera och hoppas att den spolas ren, bra tips.
 
  • Gilla
Joapah
  • Laddar…
Genom att stänga av kallvattnet till fjärrvärmecentralen så slipper det
dels förbrukas vatten i onödan,
dels slipper det förbrukas värme, på våran fjärrvärmecentral sitter påfyllningsventilen på varmvattensidan.
 
Har du kollat förtrycket i expansionskärlet? Som du gjort har du antagligen inget alls.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.