Jag ska ha ett 18 mm hål i källarväggen för vattenutkastaren. Materialet är betonghålsten. Betongborr med 18 mm finns bara med SDS-fäste. Kan jag använda detta även i en slagborrmaskin som har chuck med tre backar?
 
Skulle inte tro det.
 
  • Gilla
Musken
  • Laddar…
Jag har en gammal Hilti borr som gissningsvis hade SDS fäste från början. För att den skulle gå att köra i en vanlig slagborrmaskin med trebackschuck så tog jag helt enkelt en bågfil och sågade av "SDS delen" av skaftet och kunde sedan spänna den som vanligt i borrmaskinen i de återstående runda centimetrarna av skaftet. Nu var det ganska länge sedan men jag utgår från att det var ett SDS fäste om inte Hilti har någon egen specialvariant och att borren inte gick att spänna i chucken eftersom jag gjorde denna operation. Idag hade jag antagligen köpt en maskin som matchade borren istället. ;)
 
I en betonghålsten kommer det funka. Om än något drygt kanske.

Eller hyr både borr och maskin på tex cramo.

Kanske finns någon på forumet som bor i närheten med rätt grejer!?

// PROFESSIONELL BETONGHÅLTAGARE.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ska ha ett 18 mm hål i källarväggen för vattenutkastaren. Materialet är betonghålsten. Betongborr med 18 mm finns bara med SDS-fäste. Kan jag använda detta även i en slagborrmaskin som har chuck med tre backar?
Byggmax har 40 cm betongborr upp till 20mm, det borde väl räcka för ditt ändamål.
https://www.byggmax.se/verktyg/förbrukningsverktyg/borr/betongborr-prof-p7060296
En 40 cm lång betongborr på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Jag gjorde samma resa för någon månad sedan. Vet du verkligen att det är 18mm exakt du ska ha? På min Gustavsberg var det 18rör, men rek 22-24mm håldiameter om jag inte minns fel. Vet inte om det finns så grova vanliga borr? Oavsett dyra och ytterligare ett verktyg att ha...

Jag hyrde på Cramo. Grymt trevliga. Typ 70kr för maskinen, 80 för borren ink moms. Fick det gratis också eftersom första maskinen var sönder (!) De skämdes som fn Tog ca 5 sekunder att borra igenom 25cm betonghålsten, så det slet väl knappast
 
Skruvspetsar som sticker ut från en grå källarvägg bredvid ett husfönster och skadat putsverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggfirman har borrat för långa skruv så dem går rakt igenom källarväggen, de kan väl inte vara bra??
 
L Limmpan skrev:
[bild] Byggfirman har borrat för långa skruv så dem går rakt igenom källarväggen, de kan väl inte vara bra??
Vad tycker du själv?
 
A
L Limmpan skrev:
[bild] Byggfirman har borrat för långa skruv så dem går rakt igenom källarväggen, de kan väl inte vara bra??
inte direkt en utförlig beskrivning,varför är det borrat?
 
@Limmpan Var har byggfirman fäst på insidan för något? En skruv ska naturligtvis inte gå igenom hela vägen. Utan de där bör åtgärdas av dem.
 
T tobben87 skrev:
@Limmpan Var har byggfirman fäst på insidan för något? En skruv ska naturligtvis inte gå igenom hela vägen. Utan de där bör åtgärdas av dem.
Dem har rivit ut hela källaren och satt upp nya reglar och ventilerade väggar, antar att de är skruven som dem satt upp reglarna med som dem skruvat igenom hela väggen, men frågan är hur de ser lika ut under marken
 
hade dom tänkt sig att använda gängstång ? ;)
 
O
Jarlingar Jarlingar skrev:
I en betonghålsten kommer det funka. Om än något drygt kanske.
Kidnappar tråden för en närliggande fråga. Sysslar du enbart med håltagning eller gör ni tätning av rörgenomföringar också? Det jag funderar är lite på hur man bäst gör och tätar en genomföring av lite större hål i betonghålsten. T.ex. en 50mm PEM-slang. Jag har fått tips i Vatten- och avloppsdelen av forumet att borra för ett grövre rör och sedan trä 50-slangen genom det, men frågan om tätning runt det grävre röret kvarstår är ju densamma. Några tips?

Hur "drygt" är det att såga 50-100 mm hål i betonghålsten med en vanlig SDS-maskin och lämplig hålsåg? Några tips på bra hålsåg för ändamålet på "hemmafixar"-nivå?
 
J
O Steamboy skrev:
Kidnappar tråden för en närliggande fråga. Sysslar du enbart med håltagning eller gör ni tätning av rörgenomföringar också? Det jag funderar är lite på hur man bäst gör och tätar en genomföring av lite större hål i betonghålsten. T.ex. en 50mm PEM-slang. Jag har fått tips i Vatten- och avloppsdelen av forumet att borra för ett grövre rör och sedan trä 50-slangen genom det, men frågan om tätning runt det grävre röret kvarstår är ju densamma. Några tips?

Hur "drygt" är det att såga 50-100 mm hål i betonghålsten med en vanlig SDS-maskin och lämplig hålsåg? Några tips på bra hålsåg för ändamålet på "hemmafixar"-nivå?
Inga problem alls. Köpte diamanthålsåg på Jula (https://www.jula.se/catalog/verktyg...alsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189058/) och körde med vanlig 450w borrmaskin 100mm hål till ventilation. Rekommenderar absolut starkare då min blev extremt varm och började lukta illa efter andra hålet.

Borra med en lång typ 10mm först rakt igenom så har du det att styra med. För du kommer vilja köra från båda hållen. Lättare att komma åt och blir bättre snitt. Ha en svag lutning nedåt så att eventuell kondens eller regnstänk rinner åt rätt håll. Har läst 5 grader

Körde med snålvariant (https://www.jula.se/catalog/verktyg...alsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189101/) först, men den var helt värdelös och rekommenderas absolut inte till någonting. Undvik. Går inte att jämföra med den dyrare.

Tätade bara med typ multifog. Helt inert material, så riskfritt imho
 
J
L Limmpan skrev:
Dem har rivit ut hela källaren och satt upp nya reglar och ventilerade väggar, antar att de är skruven som dem satt upp reglarna med som dem skruvat igenom hela väggen, men frågan är hur de ser lika ut under marken
Vilka puckon! Faktiskt otroligt klantigt. Har du isolering under mark eller fukttätning som kan ha tagit skada? Om de vägar skulle jag grävt upp och kollat hur den påverkats. Känns ju inte alls bra om fuktskyddet utvändigt skadats...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.