Förmodligen är det så att i privatsammanhang är det ett ickeproblem om skärbrädan är gjord av plast, ek, bok, papp (?) eller något annat.
I varje hem, på varje skärbräda, lär det byggas upp en bakteriekultur som vi med tiden vänjer oss vid. Oavsett material och rengöringsmetoder blir vi resistenta mot de bakterier som huserar i vårt eget kök. Om vi däremot lånar grannens skärbräda några dagar får vi plötsligt lite oregelbundna toalettvanor...

//Ronnie
 
C
S Squall Leonhart skrev:
Är det två exempel på byråkrati eller sund mathantering för att förhindra matförgiftning?
Jag gissar att anledningen till de specifika kraven du nämner är för att undvika att personal som inte hör hemma i köket "tvingas" springa där för att använda utrustningen i köket för ändamål den inte nödvändigtvis är avsedd för. Typ, någon vill tvätta av sina skitiga skor eller städaren vill värma på sin lunchlåda efter att ha skrubbat toaletter hela förmiddagen.

Det är förstås upp till var och en att avgöra om man tycker det är det är byråkratiskt nonsens med regler kring skärbrädor i storkök, eller om det finns någon kunskap där man kan ta med sig och tillämpa i hemmet. Där har vi uppenbarligen delade uppfattningar :)
 
Hoarna sitter alldeles intill varandra likt badrumsinredningar med dubbeltvättställ så om det är mer hygieniskt har jag svårt att se. De skulle bara sitta där helt enkelt.

Jag säger inte att just reglerna kring skärbrädor i storkök är nonsens. Jag säger att regelverket för storkök inte är rimligt att tillämpa i privata hushåll.
Jag påstår även att vissa regler finns utan en vettig anledning. (T.ex att det ska finnas dubbla hoar i ett kök som sitter ihop med en receptionsdisk där barn når upp och besöker stället dagligen. Hade det varit på grund av hygien i det fallet hade ju köket inte ens fått byggas i en så offentlig miljö som i receptionen till ett gym/badhus, men eftersom att det finns dubbla hoar så var det helt okej.) ;)
 
Har inte följt tråden i detalj men såg igår på ett varuhus att de sålde Globals skärbrådor med stående ändträ i ek.
Tänkte själv snickra ihop en ekbräda med ändträ och det känns ganska säkert trots allt.
 
S Squall Leonhart skrev:
När ni jämför med butiker, storkök, restauranger o.s.v så tänk på att dessa följer livsmedelsverkets regler till punkt och pricka, gärna med marginal, så t.ex när det magiska datumet har passerat med 5 minuter så dumpar man allt i en container just för att regelboken säger så. Att någon faktiskt skulle bli sjuk eller på annat sätt påverkas av det är troligtvis obefintligt liten risk. På dessa arbetsplatser finns inget sunt förnuft där man nyttjar sinnena till att avgöra om maten är dålig eller inte. Så deras skärbrädor kommer vara anpassade efter samma regelbok just för att de inte vill hamna i bråk med myndigheterna.

Vilket påminner mig om pappershållarna som vi har på jobbet av märket "Tork" från SCA. I dessa sitter det en varningslapp om att man måste använda papper från SCA för att pappershållarna ska funka som det är tänkt. Undra vad som händer om jag stoppar in papper av märket "Katrin" i dessa. :thinking:
Aja, regler är regler så det är bäst att följa SCA:s krav.

Själv gjorde jag en skärbräda av en massa 45x45-stumpar av gran, limmade med ändträet uppåt. Funkar utmärkt till bröd och jag har inte dött än av den, trots trälim och naturprodukter.
Resten av kökets råvaror skär jag upp på Ikeas plastskärbrädor just för att det är så enkelt att slänga in dem i diskmaskinen. :)
Hej!

Hur fungerar din skärbräda av gran idag, några år senare? Jag har gjort en likadan av 45 mm gran och är nyfiken på vad jag kan förvänta mig.

Mvh Mackk
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Vilken fantastisk gammal tråd. Massor med galna hänvisningar till bekantas bekanta och en otrolig koncentration av mormorsgissningar. Var byggahus en avdelning till familjeliv 2017?
 
Hep Hep skrev:
Vilken fantastisk gammal tråd. Massor med galna hänvisningar till bekantas bekanta och en otrolig koncentration av mormorsgissningar. Var byggahus en avdelning till familjeliv 2017?
Haha, jag tänkte aldrig på detta när jag skrev mitt inlägg men du har en poäng.

Mvh Mackk
 
Jag kom på att jag gjorde en skärbräda av gran en gång. Det var när jag ville testa att göra en i ändträ och tog spill av byggmaxreglar jag hade hemma. Den har av någon anledning blivit en ren julskinkeskärbräda, så slitaget är måttligt. Fast visst märks det att den är i mjukaste laget och skulle slitas rätt fort man använder den dagligen. Jag minns att jag svor första julen, då den läckte kåda ur en limskarv, men det har den slutat med.
 
Hep Hep skrev:
Jag kom på att jag gjorde en skärbräda av gran en gång. Det var när jag ville testa att göra en i ändträ och tog spill av byggmaxreglar jag hade hemma. Den har av någon anledning blivit en ren julskinkeskärbräda, så slitaget är måttligt. Fast visst märks det att den är i mjukaste laget och skulle slitas rätt fort man använder den dagligen. Jag minns att jag svor första julen, då den läckte kåda ur en limskarv, men det har den slutat med.
Det låter ändå lovande. Jag ville också öva på att tillverka en ändträskärbräda och hade inte möjlighet att få tag på något annat material just då. Just nu används den mest för att skära bröd och har klarat första månaden galant.

Mvh Mackk
 
M Mackk skrev:
Hej!

Hur fungerar din skärbräda av gran idag, några år senare? Jag har gjort en likadan av 45 mm gran och är nyfiken på vad jag kan förvänta mig.

Mvh Mackk
Den ser likadan ut men lite mer repig. Inga konstigheter alls med den och det som skurits upp på den har inte utvecklat ett eget medvetande och tagit över mänskligheten inifrån. :)
 
S Squall Leonhart skrev:
Den ser likadan ut men lite mer repig. Inga konstigheter alls med den och det som skurits upp på den har inte utvecklat ett eget medvetande och tagit över mänskligheten inifrån. :)
Haha, vad bra! Då gör jag nog en till att ge bort i julklapp.

Mvh Mackk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.