När vi köpte våran sommarstuga i höstas fick vi överta en gammal MTD trädgårdstraktor.
Den va redan innan vintern lite knepig p.g.a startspärrarna strulade. Ofta fick man hålla på att rycka och dra i växeln för att den skulle gå att starta.
Nu i helgen fick vi gång den efter att ha laddat batteriet. Men efter att jag stängde av den så är den helt död. Den klickar inte ens så problemet är att inte strömmen kommer fram till startmotorn.

Jag har listat ut att den har rätt många startspärrar och det måste va en eller flera av de som strular.
Min fundering är om det går att koppla förbi allting på ett enkelt sätt och bara ha en startknapp.
Nån som är kunnig på området och kan tipsa mig om ett enkelt sätt att lösa det?

Tyvärr glömde jag att ta bilder. Men startmotorn har två tunna inkommande ledningar och en grov som är ansluten i godset på startmotorn.

Modellen är MOD 1336
133C450E678
1A07312-0152
 
maah skrev:
När vi köpte våran sommarstuga i höstas fick vi överta en gammal MTD trädgårdstraktor.
Den va redan innan vintern lite knepig p.g.a startspärrarna strulade. Ofta fick man hålla på att rycka och dra i växeln för att den skulle gå att starta.
Nu i helgen fick vi gång den efter att ha laddat batteriet. Men efter att jag stängde av den så är den helt död. Den klickar inte ens så problemet är att inte strömmen kommer fram till startmotorn.

Jag har listat ut att den har rätt många startspärrar och det måste va en eller flera av de som strular.
Min fundering är om det går att koppla förbi allting på ett enkelt sätt och bara ha en startknapp.
Nån som är kunnig på området och kan tipsa mig om ett enkelt sätt att lösa det?

Tyvärr glömde jag att ta bilder. Men startmotorn har två tunna inkommande ledningar och en grov som är ansluten i godset på startmotorn.

Modellen är MOD 1336
133C450E678
1A07312-0152
Jag har exakt samma problem på min mtd!! Blir så förbannat less!!
Fick du nån lösning?? Med vänlig hälsning, TR
 
Om du har ett startreläet kAn du testa att bygla det. Antingen via tillslaget eller mellan b+ till startmotorn.
Följ + kabeln från batteriet så ser du om sen går till ett relä eller direkt till solenoid på startmotorn.
Startspärr har du troligtvis i stol på broms och växel.
 
  • Gilla
Cixon
  • Laddar…
Tobias: Nej jag fick aldrig nån lösning. Jag gjorde ett försök men sen har den stått still, ska försöka igen nån gång...

Mattias: tack för tipset!
 
Dom mtd trädgårdstraktorerna jag brukar skruva med så sitter startrelät över bakaxlen bredvid batteriet under sitsen. Enklast är att lossa batteriet och lyft upp det med tillhörande hållare. Så sitter det i tomrummet i ramen över bakaxeln. Startspärr sitter det på sitsen, klippdäcket och växel i neutraläge kanske till och med bromsen, om jag minns rätt. Det händer imellanåt att startreläet ger upp. Det brukar oxå sitta en säkring i regionen runt tanken/bakom motorn.
 
Redigerat:
Jag har monterat bort klippdäcket på min MTD och tänkte använda den bara att dra en kärra med.
Efter att ha hittat ett youtubeklipp med nån redneck som kopplar förbi startspärrarna så gjorde jag ett försök. Ett misslyckat försök och sen dess har den stått.

[video=youtube;pQg1DR7nKKo]https://www.youtube.com/watch?v=pQg1DR7nKKo[/video]

Om du råkar veta hur man kan göra för att koppla förbi alla startspärrar och ersätta nyckeln med en startknapp så får du gärna göra ett försök att förklara för mig :)
 
Under sitsen sitter det väl en strömbrytare med två trådar, kortslut de med varandra.
På växellådan måste det också sitta en brytare av något slag med två trådar, kortslut
Osv

Protte
 
A
maah skrev:
Jag har monterat bort klippdäcket på min MTD och tänkte använda den bara att dra en kärra med.
Efter att ha hittat ett youtubeklipp med nån redneck som kopplar förbi startspärrarna så gjorde jag ett försök. Ett misslyckat försök och sen dess har den stått.

[video=youtube;pQg1DR7nKKo]https://www.youtube.com/watch?v=pQg1DR7nKKo[/video]

Om du råkar veta hur man kan göra för att koppla förbi alla startspärrar och ersätta nyckeln med en startknapp så får du gärna göra ett försök att förklara för mig :)
Det du behöver är en kabel från tändspolen till tändningslås eller en strömbrytare och därifrån till jord. Den stoppar motorn när den slås till och tändspolen jordas.

Nästa steg är ström till startmotorn och då behöver du bara dra en kabel från batteriet (eller startreläet, från den polen som den grova kabeln från batteriet kommer) och vidare till tändningslås eller en valfri återfjädrande brytare. Därifrån vidare (eller tillbaka) till startreläets lilla kontakt. Denna kommer att dra startrelät och strömmen går vidare till startmotorn (denna kabel sitter ju redan där) och motorn startar.
Om det finns två små kontakter på reläet så är den ena jord.

Säkerhetsbrytarna är billiga att köpa och finns där av en anledning :)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Gammal tråd, nytt liv!

Jag har en precis likadan som jag också fått ta över när jag köpte torp, som inte heller gav ett ljud ifrån sig när jag försökte starta, trots nytt batteri.

Jag gick igenom alla elkopplingar och hittade en dubbelkontakt under sitsen där ena "hanpiggen" liksom tryckte in "honskenan" i själva kontakten så det inte blev koppling. Det syntes liksom inte utanpå att den satt fel. När jag lyckades sätta den på plats startade den direkt. Kan ingenting om sånt här egentligen och hade ren tur att jag hittade felet.

Förmodligen inte samma fel som för er här ovan, men kanske kan det hjälpa någon!
 
Gammalt schema, men här ser man var de kan sitta....
 
  • Isometriskt elschema för motorinkoppling med detaljerade komponenter och färgkodade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats Jacobsson Mats Jacobsson skrev:
Gammal tråd, nytt liv!

Jag har en precis likadan som jag också fått ta över när jag köpte torp, som inte heller gav ett ljud ifrån sig när jag försökte starta, trots nytt batteri.

Jag gick igenom alla elkopplingar och hittade en dubbelkontakt under sitsen där ena "hanpiggen" liksom tryckte in "honskenan" i själva kontakten så det inte blev koppling. Det syntes liksom inte utanpå att den satt fel. När jag lyckades sätta den på plats startade den direkt. Kan ingenting om sånt här egentligen och hade ren tur att jag hittade felet.

Förmodligen inte samma fel som för er här ovan, men kanske kan det hjälpa någon!
Här är en bild på kontakten som hade glapp hos mig.

Elkontakt med glapp markerad med röd cirkel inne i ett maskineri med kablar och delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Gammalt schema, men här ser man var de kan sitta....
När jag tittar på den så fattar jag inget. Jag har samma problem med min mtd. Jag har hittat två brytare. Finns det fler? I hopp om hjälp!
 
A
koppling, växel, stol, aggregatet.
Dessa kan krångla
 
  • Gilla
Banjobrynolf
  • Laddar…
Maskintok skrev:
koppling, växel, stol, aggregatet.
Dessa kan krångla
Ok, tack! Har hittat stol och växel. Kan du skrivet berätta var de andra är?
 
Vid aggrwgat och växel kanske...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.