hej Gaia.

Det går inte att justera det du kallar runda ringar. de är bara estetiska. Lucka 13 är hel korrekt askluckan på den justerar man all luft. Det är en lucka på luckan så att säga som man justerar primär luft med och innanför den så finns det en plåtbit man kan skjuta åt sidan för att justera sekundär luft.

Jag är ju inte jätteerfaren när det gäller vedpannor men jag har pratat med en kille som har en baxi och man förstår att den här baronen pannan inte direkt är någon höjdare.

mvh
Jonas
 
davvethepirate skrev:
hej Gaia.

Det går inte att justera det du kallar runda ringar. de är bara estetiska. Lucka 13 är hel korrekt askluckan på den justerar man all luft. Det är en lucka på luckan så att säga som man justerar primär luft med och innanför den så finns det en plåtbit man kan skjuta åt sidan för att justera sekundär luft.

Jag är ju inte jätteerfaren när det gäller vedpannor men jag har pratat med en kille som har en baxi och man förstår att den här baronen pannan inte direkt är någon höjdare.

mvh
Jonas
Då blev jag lurad av dekoration ;D. Vad dum jag känner mej nu :-[.
Då är det den sjuttbara plåten du ska titta närmare på och laborera med. Den har kanske blivit deformerat eller ligger fel? Om det nu är ingen propp i skorstenen så är det i denna luckan som problemet troligtvis ligger. Som sagt så ska en del luft gå till vedmagasin så veden kan brinna bättre och inte bara glöda vid själva hålet där veden får bara litet del av den luften som susar snabbt förbi under rostern. Kolla om det är fritt fram för luften att komma till veden som ligger i vedmagasin ovanpå rostern. Är det smala kanaler dittupp så kanske är dom täppta till med askan?
Jag var halvvägs in med kroppen och hela armen i i halsen på min gamla ctc-odjuret för att till slut hitta en plåthylla där det låg hinkvis med aska som täppte till rökgången så jag har också upplevt en och annan överraskning innan jag blev klok på min gamla anläggning som nu är utbytt till större.

Jag har inte heller så stor förtroende till Värmebaronen som sätter prydnader på luckor och skriver inte en enda ord i instruktion ( i alla fall på nätet) om hur man justerar luften i pannan. Det är ju det viktigaste av allt att ha luften rätt inställt för att få en bra förbränning och det behövs faktiskt inte många milimeter för att det blir helt fel.
Det måste ju gå att bränna ved snabbt och fullständigt i en modern panna för det är ju det dom är byggda till. Det är bara synd att det är så svårt att få det rätt i din Biomax. Nu blev jag intresserad hur en sån känslig och krånglig lucka ser ut och vad som kan gå sönder och snett i den ;).
Kan tänka att du har svårt att bedömma om allt ser OK ut eftersom du har inte sett den när den var ny. Jag skulle besöka en vvs-butik där dom har en utställning och jämföra ... gör det innan du tappar tålamod.
Om pannan var lika dålig redan från början så kan det ju vara någon inbyggd fel som den förre ägaren inte upptäckte?
Hoppas du berättar vad det var för fel när du får rätt på din panna :)
Lycka till!
gaia
 
Hej

Nu är det så att jag har föregångaren till Biomax och den heter Triomax men skillnaden är egentligen bara att den första är anpassad till pellets. Den här grottan som bildas i eldstaden orsakas av för bra drag sa min rörkrökare så nu har jag monterat 2 turbulatorer så nu får vi se om den blir bättre!

/jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.