Efter att gräsmattan äntligen blivit sådd nu på morgonen så åkte jag och köpte en vattenspridare. Hade den i gång cirka en timme och skulle sen byta plats på den. Suck... då var marken så genomdränkt att jag sjönk ner i jorden eller leran rättare sagt. Snyggt med djupa fotspår där jag gått . Hur fixar jag nu till gräset på dom ställena?
Och jag kan ju inte vattna hela gräsmattan om jag inte kan gå på de ställena som har blivit våta. Jag måste ju flytta spridaren! Ångrar att vi inte valde rullgräs....Finns det nåt knep eller ska jag låta naturen sköta vattningen på de ställen jag inte kommer åt?
 
Stäng av spridaren och vänta några timmar så torkar det hyffsat. Sen går det bättre att gå där.

Annars fyller du bara hålen med jord och lägger på mer gräsfrö
 
Du behöver inte vattna överhvudtaget nu, p.g.a. luftfukten/daggen som f.n. finns. Detta trots de, för tillfället, soliga och varma dagarna. Lycka till!!
 
Tack för svaren!!! Trodde mattan var extremt töstig och känslig.Provar att låta bli att vattna och ser vad som händer!!! Hoppas på regn !
 
Ja, det trodde jag med... tills jag åkte iväg och snackade med två olika trädgårdsmästare som oberoende av varandra sa: Vattna ej, vid denna tid på året...
;)
Blev klar idag med sådd och gödning av ca. 400kvm gräsmatta!! Fy tusan va skönt!
 
Ett par bilder. Före:

 
  • frasning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och efter:
 
  • gras_baksida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt.

Svarar med ca 90 m2 grasmatta2.jpg
 
Jag har vattnat lite då och då nu för det har varit varma dagar med torr jord på dagarna som följd. På en vecka exakt kom de första stråna :surprised: OBS, räcker med lätt fuktning... annar kommer fröna att "flyta iväg".
Perfekt nu med de fuktiga nätterna.

För att undvika att trampa ut i leran, när man flyttar spridaren, så använder jag vattenslangen med munstycket istället, når alla 320m2 med lite vilja och få steg ute i sådden. Spridaren får jobba när det är tätare gräs -> till våren ::).
Spridaren skulle bara övervattna, nu lägger jag en halvtimme på att vattna kontrollerat för hand.

Nu skall det handlas gräsklippare!
 
mbn skrev:
Jag har vattnat lite då och då nu för det har varit varma dagar med torr jord på dagarna som följd. På en vecka exakt kom de första stråna  :surprised:  OBS, räcker med lätt fuktning... annar kommer fröna att "flyta iväg".
Perfekt nu med de fuktiga nätterna.

För att undvika att trampa ut i leran, när man flyttar spridaren, så använder jag vattenslangen med munstycket istället, når alla 320m2 med lite vilja och få steg ute i sådden. Spridaren får jobba när det är tätare gräs -> till våren ::).
Spridaren skulle bara övervattna, nu lägger jag en halvtimme på att vattna kontrollerat för hand.

Nu skall det handlas gräsklippare!
Exakt samma här... Går utmärkt att vattna dom 650 kvm med slang och munstycke.. växer bra just nu när det ändå är så fuktigt på kvällar o nätter.
Vill heller inte övervattna så de flyter iväg.
 
Hej!
Vi sådde i juni och fick också gropar när vi skulle flytta spridaren, men nu när det har blivit gräsmatta så varken syns eller känns fotspårsgroparna. // Anna
 
Tomten ser superbra ut, skickade ett meddelande till dig med lite frågor hur du fick den så jämn och fin, om det bara är jordfräs och kratta som gällde och om det gamla gräset åker ner i marken eller du har krattat upp detta. Tacksam för svar..

/Michael
 
vill ge ett tips, håller på att förbereda vår tomt nu och för att få den jämn och fin så drar jag ett armeringsnät som byggarna glömt ta med sig, det är ca 2,5x4 meter och jämnar ut ytan perfekt. När jag tragit över med denna några gångar så kör jag med en gallervält med rejäl tyng sedan drar jag nätet igen. Fungerar kanon.

/Peter
 
Bra idé med armeringsmatta! Själv använde jag en SJ-pall, vilket var tungt värre :p
Gallervälten belastade jag med ca. 30kg.
 
Stort tack för tipsen.. Har kämpat för att få igång jordfräsen här hemma men den vill inte riktigt.. räcker det med att hyra en fräs över en helg? tar inte mer än två fulla dagar att fräsa igenom allt? Har c:a 500kvm att gå igenom.

Jag tänkte låta marken sätta sig över vintern innan jag sår, ska man förbereda marken så bra som möjligt med att gallervälta innan vintern?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.