Status
Tråden går ej att kommentera.
harry73
Ja det märks tydligt att den sprutande bonde gjorde nåt med TS. Själv tyckte jag inte att nivån var så låg, men jag tyckte det var frustrerande att hon kom med felaktiga uppgifter och när man försökte hjälpa henne genom att förbättra uppgifter eller på annat sätt påtala det orimliga i hennes uppgifter, fick man ingen respons men började hon nästan raljera över nästa grej.
Det gick så långt att det var befogat att fundera om hon var troll, men även om det var en äldre medlem som skapade ett nytt konto för att trolla. Och då blev även TS i denna tråden suspekt. Inte för att han är ett känt troll sen tidigare, men för att tråden om den sprutande bonden så ut som den gjorde.

Det finns ingen anledningen att bli upprörd över det egentligen, å andra sidan finns det inte heller någon anledning att såra en medlem, så det är bra att dessa inlägg togs bort. Sedan tycker jag att denna tråden är lite trist med. Kan du inte bara släppa det och gå vidare?
 
Jag måste be om ursäkt för att jag inte har hunnit moderera annat än rapporterade inlägg på senare tid. Det har varit väldigt mycket jobb med nya sajten och jag har precis kunnat hålla huvudet över vattenytan. Bonden som besprutar har jag börjat titta på flera gånger, men har blivit avbruten och kommit av mig. Systemet för moderatorerna är inte riktigt klart än så vi kan inte matcha om TS där är ett troll eller inte.

Jag har sedan någon vecka tillbaka en ny anställd på redaktionen som jag håller på att lära upp, så jag hoppas att inom kort komma i ordning och ha tid att moderera.

Jag är enormt tacksam om ni rapporterar inlägg som inte följer reglerna. Om någon frivillig vill hjälpa till att moderera så är det varmt välkommet.

Ni ska också ha klart för er att det ständigt pågår en diskussion om vilka typer av inlägg man ska tillåta och vilken nivå man ska lägga sig på. Jag tror att jag och många moderatorer har tvingats tillåta sådant vi inte vill tillåta, annars blir det en proteststorm att vi modererar för hårt, censurerar och allt vad det heter.
 
  • Gilla
EI30-SaC och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Ja det märks tydligt att den sprutande bonde gjorde nåt med TS. Själv tyckte jag inte att nivån var så låg, men jag tyckte det var frustrerande att hon kom med felaktiga uppgifter och när man försökte hjälpa henne genom att förbättra uppgifter eller på annat sätt påtala det orimliga i hennes uppgifter, fick man ingen respons men började hon nästan raljera över nästa grej.
Fobier och liknande sitter som väldigt djupa känslor och förnuftsargument hjälper just inte mot sånt. Det är ju många som är rädda för spindlar fast de vet att de är helt ofarliga i Sverige.
 
Vi ska inte heller klandra de som ropar troll allt för mycket. Delforumet miljö och hälsa är favoritforum för ett ökänt internettroll som finns på alla forum, hen är här regelbundet med nya identiteter och nya saker hen är rädd för. Trollet har upptäckt att det engagerar och ger den uppmärksamhet hen vill ha. Därmed inte sagt att det måste vara så, men det är olyckligt att vårt system för matchning av ip-adresser inte är uppe ännu.
 
  • Gilla
granis70 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi ska inte heller klandra de som ropar troll allt för mycket. Delforumet miljö och hälsa är favoritforum för ett ökänt internettroll som finns på alla forum, hen är här regelbundet med nya identiteter och nya saker hen är rädd för. Trollet har upptäckt att det engagerar och ger den uppmärksamhet hen vill ha. Därmed inte sagt att det måste vara så, men det är olyckligt att vårt system för matchning av ip-adresser inte är uppe ännu.
Men om man nu tror/misstänker att någon är ett troll är det då inte bättre att rapportera det än att anklaga någon i ett inlägg och därmed bryta mot § 4.4, 4.4.1, 4.4.2 och 4.4.3?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jo, absolut! Jag menade inte att det är ok att kalla folk för troll utan det ska rapporteras, så kan vi (i normala fall) kolla upp vem det är som skriver.

Jag lägger till en paragraf i reglerna:

4.4.4 Misstänker du att någon är ett sk. troll som driver med oss och skriver bara för att få uppmärksamhet så ska du rapportera det. Skriv det inte i tråden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
Så nästa gång jag skriver att jag åberopar min rätt enligt $4.4.4 att ta kontakt med Marlen, då vet ni vad jag tycker :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fast det står ju där att du inte ska skriva i tråden, så om du gör det så har du ju brutit mot den paragraf du åberopar... ;)
 
useless useless skrev:
Fast det står ju där att du inte ska skriva i tråden, så om du gör det så har du ju brutit mot den paragraf du åberopar... ;)
Troll finns. Det är en realitet.

Klart man ska rapportera misstanke i första hand. Speciellt i ett så bra forum som bygga hus där modereringen och redax finns och fungerar.

Men får man inte nämna fenomenet Troll eller misstanke därom i tråden det gäller, så anser jag att forumet går in på fel väg.
 
Redigerat:
harry73
Det är inte det Marlen skrev. Man får inte skriva att man uppfattar någon som troll, men man kan såklart varna någon i all välmening att vissa beteenden kan uppfattas som trollande :cool:
 
harry73
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi ska inte heller klandra de som ropar troll allt för mycket. Delforumet miljö och hälsa är favoritforum för ett ökänt internettroll som finns på alla forum, hen är här regelbundet med nya identiteter och nya saker hen är rädd för. Trollet har upptäckt att det engagerar och ger den uppmärksamhet hen vill ha. Därmed inte sagt att det måste vara så, men det är olyckligt att vårt system för matchning av ip-adresser inte är uppe ännu.
Snälla Marlen:love::heart::love:,
kan du i alla fall komma med feedback senare om TS i den andra tråden var det ökända trollet?
 
I alla fall så kan du få ett pm om det. ;)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
O
Jag vet inte om jag upplevt att tonen blivit råare... Har varit aktiv här ett tag och har lyckats samla på mig någon varning :p. Så jag är ingen ängel. Visst ibland spårar trådar ur och det kan bli negativt.

Jag tycker inte vi ska klaga på de som är med och modererar det här forumet. De gör sitt bästa! Tänk på att de ställer upp på sin fritid. Marlene kan inte själv hålla reda på hela forumet. Sedan så kommer man till problemet som Marlene själv nämner, att var ska man dra gränsen? För hårt klagar folk. Dessutom så reagerar vi olika på saker och ting. Vissa retar upp sig för ingenting... (se bara alla trådar om gnälliga trådar )
Som sagt, det är inte lätt för moderatorerna att hålla reda på alla trådar... Att anmäla ett inlägg kan kanske ses som att hjälpa moderatorn, inte som att han eller hon inte utför sitt arbete ordentligt eftersom man måste göra anmälan.

Själv säger jag tack Marlene och våra moderatorer för det arbete ni lägger ner för att göra detta till Sveriges bästa byggforum!
 
  • Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
Överlag är folk alltför lättkränkta.Piraten skrev " man kan inte säga synål, utan att nån enögd jävel tar åt sig". Gällde för 60 år sedan och gäller idag.
 
  • Gilla
Theresa I och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har varit aktiv i över 13 år och dessutom varit moderator en tid, trots det lyckades jag få en varning för flera år sedan. Det var inte under moderatortiden och jag kommer inte längre ens ihåg varför.

Visst har det stundtals varit ett irriterande och raljerande tonläge. Men det har det blivit i många andra forum också. Absolut ingen ursäkt och de (andra) forum som alltigenom har en tråkig stil har jag slutat gå in på.

Tycker nog att vi alla kunde tänka på att vara snälla, tillmötesgående och medkännande mot alla vi möter, vare sig det är hemma i vardagen eller här på byggahus.

Ska absolut bli lite mer flitig med "Rapportera" - knappen när jag läser ett tråkigt inlägg.

Byggahus är för det mesta ett bra, lärorikt och trevligt forum. Det finns ju en anledning till att jag hängt här i alla dessa år. :)
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.