Hej!

Är nyinflyttad i ett hus med en Värmabaronen Triomax panna utan tankar, Och har problem med att få ordentlig fart på pannan samt att den askar något fruktansvärt. Draget har varit dåligt men nu har jag monterat en fläkt som skall ordna detta men fortfarande ingen fart på pannan. Dessutom bildas det en liten grotta i eldstaden så att all veden inte brinner jämt utan det halvpyr tills man ruskar om det lite. Några förslag på åtgärder är välkommet

Mvh
Jonas
 
har du det för kalt i huset? Behöver du mera värme? Vad ska du göra med mera värme om du får full fart på pannan? Du har inga akumulatortankar att ladda så pannan levererar bara så mycket som huset behöver för stunden ( tror att den reglerar sej själv så att det ger inte mer än det som någon har inställt pannans luftreglering på ). Jag känner inte till din pannans regleringsmöjligheter men dom flesta pannor brukar fungera så.
Pannan ska ge mer värme när det finns behov för det. Då öppnas luftspjäll och det bör brinna bättre. Förbrukas bara litet värme så står den och småpyr för att inte koka över ;). Om du inte fryser i förväg så försök fex öka förbrukningen ( öppna några fönster, duscha....) och kolla om det brinner bättre i pannan när du behöver mera värme.
En annan sak som alla nybörjare är inte så duktiga på är sotning av pannan. Sotaren tar hand om skorsten men pannan får man skötta oftare och man ska göra det själv ;). Se över och rengör alla ytor och svängar i pannan där röken går genom. Röken ska ha fri väg ut och plåten som röken passerar ska vara utan sot och beläggningar.
Vi gjorde det felet att vi missade en sväng som var proppad med aska och draget blev minimal och vi pyreldade i stället för att elda och frös av och till under vår första vedeldade vintern :'(. Till slut fattade vi att vi ska inte vänta på sotaren och måste sota pannan ordentligt en gång i veckan ;).
Lycka till!
gaia
 
det finns inget som reglerar pannan när det gäller hur mycket värme den skall lämna ut till huset. spjällen ställs manuellt. Jag behöver för tillfället inte mer värme men jag vill se att pannan brinner som den skall och det anser jag inte att den gör för tillfället. Sotningen är Värmebaronens patenterade liggande tuber så de måste jag sota innan jag eldar varje eller varannan gång. Det är något som är lurt och jag kan inte komma på vad detta kan vara.

/jonas
 
davvethepirate skrev:
det finns inget som reglerar pannan när det gäller hur mycket värme den skall lämna ut till huset. spjällen ställs manuellt.
/jonas
OK! När det brinner dåligt så brukar det oftast vara för fuktig ved eller för lite luft. Kan du se att luftspjällen öppnas/ stängs när du manovrerar dom? Är det verkligen fritt fram så luften kan komma in i pannan och på rätt ställe? = en del luft in i vedmagasin över rostern och en del under rostern genom askluckan? Du har väl 2 luftingångar, eller?
Viktigt! Håller din sotningslucka tätt? Det skall inte komma någon luft den vägen! Gör den det så går den direkt ut genom skorsten utan att passera eldstad och det kommer mindre luft till brassan och det brinner dåligt ... jag är dålig på att förklara men jag hoppas att du förstår vad jag vill säga. Kolla luckan med fex cigarettrök när pannan brinner. Suggs röken in vid sotluckan = bytt packning i luckan.
Jag bara gissar vilt ;).
Hoppas fler forumister kommer med bättre råd :).
Lycka till!
gaia
 
tack för tipsen . jag var precis ute och fifflade lite med sekundär spjället under drift. lite varmt om handen men nu tror jag att det brinner lite bättre än innan. hur ser hålen/hålet ut i din keramik? mitt är stort som en cola burk ungefär och rörkrökarn påstår att det skall vara så.

/jonas
 
Har du tillräckligt med luft in i pannrummet?

 
davvethepirate skrev:
tack för tipsen . jag var precis ute och fifflade lite med sekundär spjället under drift. lite varmt om handen men nu tror jag att det brinner lite bättre än innan. hur ser hålen/hålet ut i din keramik? mitt är stort som en cola burk ungefär och rörkrökarn påstår att det skall vara så.

/jonas
det hjälpte att öka luften, bra :). Öka primärluften också . Men kolla primär-spjället om den fungerar och helst när pannan är kall så du kan undersöka detta gruntligt ;). När du ändrar spjällinställningar så kommer resultat inte direkt men först efter en bra stund ( 10-20 min?) så ha tålamod och ändra inte 3 x i minuten. Vad står det i din pannans instruktion .... hur ska det vara inställt???

Jag har Atmos som har en smal, lång hål i keramiken. Det ser olika i olika fabrikat.

Vedeldaren har ställt en väsentlig fråga .... finns det luftventil i ytterväggen i pannrummet? Är den öppen? Det behövs ca 10m3 luft för att elda upp 1 kg ved så du måste ha ett hål i väggen som släper in luften. Hålet brukar ha samma storlek/yta som rökrör mellen panna och skorsten ( ej mindre).

No ja, när du får fart på pannan så får du ett annat problem - vad du ska göra med all värme den producerar?
Pannan bör ha en fungerande kokningskydd/ överhettningskydd som kylslinga och fungerande säkerhetsventil.
Du kan också själv lugna processen när pannan börjar koka:
1/ kväva brassan - stänga skorstensfläkt och alla pannans luftspjäl,
2/ öka förbrukningen - öppna varmvattenkranar, fönster och dörrar ...
lycka till!
gaia
 
När jag satte in min Atmos DC 35 SF fick jag öppna ventilen i pannrummet mycket mer än till den gamla oljepannan. Detta trots att pannrumsdörren stod öppen till resten av källaren.

Men frågan om vart värmen ska ta vägen är väsentlig. Nu har nog inte din panna samma effekt, men det tar inte min panna mer än 20-25 minuter att gå från 20°C till 80°C. Med mer vatten och lägre effekt kan du elda en stund till, men sen...
 
apersson850 skrev:
Med mer vatten och lägre effekt kan du elda en stund till, men sen...
Det är jag också rädd för att "davve..." har fortfarande ingen anning vilka krafter han kan släppa lös om han får full fart på ångmaskinen :). Hoppas att han lär sej sin panna som vi andra har gjort = med en och annan lagom skrämmande upplevelse utan större skador i övrigt ;D.
Det är ju inte det enklaste att värma huset utan att pannan reglerar automatiskt. Jag skulle nog kontakta Värmebaronen och skaffa en lämplig automatisk luftreglering om det går att få till den pannan :-/
gaia
 
Hej igen.

Jag har två ventiler in till pannrummet + kattlucka så luft finns det. idag har det eldats hela dagen utan att det egentligen hänt så mycket. Det bildas en slags grotta ovan hålet i keramiken och då försvinner lågan eftersom det inte finns någon ved som brinner och då blir det bara lite glöd i de nedersta vedpinnarna. Detta betyder att jag måste springa och passa pannan kanske en gång i timmen, och så tycker inte jag att det skall vara.Att jag inte vet vilken kraft eller värma man kan släppa lös i pannan behöver du inte vara orolig för, detta är inte första gången jag ser en vedpanna precis. Men däremot så vill jag ha ett bevis på att det brinner med full kraft och det får jag när den värms upp från 30 grader till 90 eller eventuellt kok så syrventilen löser ut.

/jonas
 
Vad händer om du går upp och sotar skorstenen då?

/Kent
 
davvethepirate skrev:
Det bildas en slags grotta ovan hålet i keramiken och då försvinner lågan eftersom det inte finns någon ved som brinner och då blir det bara lite glöd i de nedersta vedpinnarna. Detta betyder att jag måste springa och passa pannan kanske en gång i timmen, och så tycker inte jag att det skall vara.
/jonas
Nej, du har rätt, så ska det inte vara. Det är faktiskt underligt att det inte brinner bättre när det finns skorstensfläkt.
Du berättar ju inget om din panna utom att du är ej nöjd med resultat. Här på forum är vi amatörer som blir oftast bra experter på sina egna pannor ( har Atmos).
Hoppas någon som har triomax hör av sej .

Jag försöker bara tipsa vad du kan kolla som man kan kolla på vilken panna som helst som har likadana bekymmer.
Har tittat litet på ritningar på Biomax för att förstå hur en Värmebaronen är konstruerat .... liknar din Triomax en Biomax modell? Triomax har jag inte hittat.

Jag bara gissar att du har för lite primärluft in i vedmagasin och/eller för mycket sekundär luft som kommer enbart underifrån . Panntillverkare brukar ange i sina instruktioner hur båda luftspjäll ska vara inställda vid normal drift. Vad säger Värmebaronen om din panna ?
Du försökte ju öppna vedluckan på glänt - det brann bättre med öppen vedlucka om jag förstod din beskrivning rätt. Finns det ingen primärluftspjäll på vedluckan? Var finns den? Hur kommer primärluften in i vedmagasin då? Försök hitta den!
gaia

 
Hej.

Jag har inte testat och sota skorstenen men jag har för mig att sotaren skall komma snart. Primär luften sitter på askluckan och innanför den sitter sekundärluften. Värmebaronen säger att sekundären skall vara stängd.Det konstiga är att även om jag stänger sekundärluft ventilen så är det hål i den askplåten som leder in i eldstaden och därmed ger sekundärluft. Fläkten sitter på rökröret ut ur pannan, man ersätter helt enkelt lucken där man kan sätta en dragminskare.

tack för alla tips!
/jonas
 
davvethepirate skrev:
Hej.

Primär luften sitter på askluckan och innanför den sitter sekundärluften. Värmebaronen säger att sekundären skall vara stängd.Det konstiga är att även om jag stänger sekundärluft ventilen så är det hål i den askplåten som leder in i eldstaden och därmed ger sekundärluft.
/jonas
Nu gör jag ett sista försök att lista ut hur man reglerar luften i en Värmebaronen-panna :).
Det finns i alla fall ingen hjälp att få på deras hemsida men men ....

Vi glömmer allt om primär,sekundär för det finns inget som heter så i deras beskrivning av pannan som jag har läst på deras sida och det skapar bara förvirring ;).

Gå på deras hemsida och öppna informationfilen om Biomax-panna så du kan se det jag har tittat på :).
Där finns det en ritning med beskrivning på alla delar som är numererade.
Jag gissar att dom runda skivor som sitter i luckorna nr 11 och nr 12 ( som man ser på bilderna på alla deras pannor) går att skruva ut och in och på något sätt öka/minska springan som släper luften in till pannan. Är det inte så det fungerar så kan du strunta i att läsa resten av mina högst okvalificerade gissningar som jag grundar på enbart en internätbild av liknande panna ....

Om det är så som jag gissar att det går att manovrera dom runda skivor i luckor så skulle jag göra ett försök och elda så här :
1/Luckan nr 13 ALLTID stängt,
2/Öppna den runda skivan i båda luckorna nr 11 och nr 13 till max så att luften kan gå in ( i luckan i mitten där man lägger ved och luckan längst nere där man rensar ut askan).
3/Se till att förbispjäll nr 9 är öppen när man tänder brassan och stängt när det brinner bra.
Hoppas att det är tanken att man ska kunna reglera luftmängden med dom runda skivorna och justera dom under drift så kan du testa i vilket lägge ska skivan vara för att få bäst förbränning :).
Jag skulle kalla skivan i luckan nr 11 - primärluftspjäll och i luckan nr 12 - sekundärluftspjäll om jag tar andra överförbränningspannor som exempel.
Luckan nr 13 verkar vara en gammal efterlämning som hade sin viktiga funktion i en panna av den gamla typen (med överförbränning) och nu hänger den bara kvar i nya modeller som en halvgenomtänkt titthåll för att kunna öppna ibland och se lågan om man vill titta på det :-/.
... och nu ger jag upp .... men du skall inte göra det :)
lycka till!
gaia






 
davvethepirate>Ok, att sota skorstenen är nog det första jag hade testat, en del som eldar med ved sotar den var sjätte vecka för att ha max drag.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.