P
Förstår inte riktigt hur det är tänkt med placeringen av skruvhålen i karmen. Satte mina nya karmar jäms med gipset för att slipa smyglister men då hamnar ju skruvarna precis i kanten på reglen vilket inte känns så stabilt men det är väl så det blir om man har både OSB och gips ?
 
Beställ karmar med rätt djup så slipper du bekymret. För en vägg med 70 regel och osb+gips på båda sidor används med fördel 118 mm karm.
 
Gjorde nyss en liknande manöver.
Byggde en ny innervägg på 70reglar med gips+osb. Använde en gammal karm från en vägg utan OSB.

Karmen var spikad innan så jag drog i karmskruvar på lagom ställe (gjorde fel först så jag fick spackla en omgång). Sedan byggde jag på med lite planhyvlat för att kunna lista.
 
P
F falkn skrev:
Beställ karmar med rätt djup så slipper du bekymret. För en vägg med 70 regel och osb+gips på båda sidor används med fördel 118 mm karm.
Jo det var ju precis så jag gjorde men skruvhålen hamnar ju ändå i kanten på regeln.
 
  • Dörrfoder delvis borttaget avslöjar skruvhål i kanten av en träregel vid dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
M
Blir inte det där tokigt? Sidan med gångjärnen skall vara kant i kant med väggen, blir svårt att öppna dörren fullt annars. Ser visserligen ut som om det inte är så mycket utrymme till nästa vägg så det är kanske inget problem.
 
  • Gilla
Allroad
  • Laddar…
P
Karmen är lossad för att se var skruvhålen hamna. Annars blev det hela bra.
 
  • Två vita dörrar i ett hörnrum med grå väggar och ljust trägolv, ena dörrkarmen är avtagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
Jag brukar avsluta med en regel i en dimension bredare för att komma runt detta. Alltså för 70-stomme sätter jag en 45x95 i urtaget för karmen, låter OSB:n gå emot och gipsen över. Då slipper man skruva i skarven mellan regel och OSB. Alt. kan man remsa en plywood i samma bredd (95).
 
  • Gilla
eriksthlm och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.