Hej!

En av björkarna på vår tomt har gått av på mitten och kronan lutar nu mot stammen.
Jag har aldrig fällt ett träd förut men förstår teorin med att fälla träd med säkra hörnet.
Är det någon som har tips på hur jag ska gå tillväga med detta träd?
Björk som gått av och lutar mot sin egen stam i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du aldrig fällt ett träd ska du inte ge dig på detta.
Jag skulle se till att det hänger ihop i brottet med rep eller vad som helst
Sedan ställt traktorn så jag kan putta på åt rätt håll och sedan sågat.

Det där är lömskt då man inte vet om toppen vill knuffa omkull stammen eller om det följs åt mot marken.

Protte
 
Håller med tidigare svar. Har du inte erfarenhet av att fälla träd så skall du inte ge dig på detta. Toppen kan hänga löst och lossna när du fäller, har du otur så får du toppen i skallen och behöver inte oroa dig så mycket mer över ur du skall få ner trädet.
 
Försök ta hjälp av någon med bra erfarenhet och var med och lär dig. Man ska ha en jäkla respekt för trädfällning men samtidigt får man inte vara rädd för att lära sig, ung som gammal.
 
Håller med föregående skribenter ta hjälp!
Att fälla träd e rätt roligt när man förstår hur de fungerar. Men gårdsträd och skadade träd så kan vara lömska med tyngdpunkt och vridande krafter, beter sig inte alltid som förväntat.
Ett rakt fint träd i skogen e bättre övningsobjekt.
 
harry73
Även om jag vet att föregående skribenter har rätt och att du bör ta hjälp av någon med mer erfarenhet, tänkte jag ändå berätta hur jag hade gjort det.

Först skulle jag kolla hur stabilt kronan är och hur fast den är i brytpunkten.
Eventuellt hade jag säkrat kronan i brytpunkten med rep eller ordentlig spännband.
Därefter hade jag tagit bort grenar ur kronan. Jag hade kontrollerad om grenen står under spänning, och börjat med de som inte gör det.

Jag hade hela tiden städat upp efter mig, så att jag lätt kan springa iväg ifall trädet börjar röra på sig.
När väl alla grenar är borta blir det enklare att förutse hur trädet kommer att falla och gör man en ny bedömning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Problemet med de nya reglerna för motorsåg, är att det är svårare att ta hjälp av någon med mer erfarenhet. Det måste i princip vara någon med behörighet att fälla vindfällor. För kunde man be en erfaren bekant om hjälp.
 
Har sedan Stormen Gudrun arbetat med skogsvård och har motorsågskörkort.
Håller med tidigare inlägg, detta är det farligaste sceneriet på stormfällt träd.
När och om det släpper i brottet vet man inte vart den övre delen tar vägen, den kan falla på vilken sida som helst om stående stam men på grund av grövre grenar även i sidled. I skogen har jag alltid haft tillgång till en skogstraktor med skosvagn och kran, då kan man lyfta och dra i kronan och se om den lossnar.
Annars gör som Harry74 beskrev.
Står den på en tomt fäst ett spännband i en traktor alt. dragkroken på en bil och dra i olika riktningar för att se om den släpper.
Området kring stående stam är mycket farligt du hinner inte springa undan om brottet släpper!
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Om det är fritt runtomkring så att den avbrutna delen inte kan landa på något som tar skada skulle jag såga av i brottet med en kastsåg, då befinner man sig i säkerhet hela tiden. Men det kräver två man (samt en kastsåg som inte alla har), Sedan är det en relativt okomplicerad fällning av resten.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Håller med 'eal'
Helt klart "kastsåg" är den säkraste lösningen. Googla på kastsåg och gå till youtube klipp och studera. Finns kanske att hyra?
 
Tack för alla svar!
Kastsåg såg ju väldigt intressant ut. Hittar dock ingen att hyra. Är det någon som vet var man kan hyra en i Uppsala?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.