Vår granne har en planterad häck på vår tomtgräns som inte klipps och sköts speciellt bra, trots anmodan från mig.
Nu har jag, och de andra grannarna, fått en underrättelse från kommunen där grannen söker bygglov för tillbyggnad av sitt förråd/uthus. Vi grannar får alltså yttra oss om tillbyggnaden som i detta fall ligger betydligt närmare tomtgränsen än de föreskrivna 4,5 metrarna. I princip är det OK för mig MEN jag har tänkt skriva ett kontrakt där grannen tvingas klippa och sköta sin häck enligt mina önskemål. I annat fall kanske jag misstycker till den önskade nybyggnationen.
Sakerna har ju inte direkt med varandra att göra men jag ser en bra möjlighet att skapa lite ordning då jag sitter med ett trumf på hand. Vad tror ni om det här och hur kan man utforma kontraktet?
 
  • Gilla
mattiplutt
  • Laddar…
Hade jag varit din granne hade jag bett dig torka dig där bak med det kontraktet.
 
  • Gilla
heimlaga och 9 till
  • Laddar…
Om nu grannens häck står just i tomtgräns, vilket bäddar för såna här konflikter, kanske grannen har möjlighet att åtgärda detta i samband med tillbyggnaden - grävmaskin och andra maskiner ska säkert dit ändå.
 
Du får klippa din sida bäst du vill. Du kan inte ställa de här kraven på grannen. Frågorna har dessutom inte med varandra att göra.
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Jag vet att frågorna inte har med varandra att göra men grannen har inte visat någon större empati och förståelse då dom låter häcken fortsätta växa och långsamt förstöra min fina utsikt. Det är fult spel men samtidigt har jag inte blivit speciellt väl behandlad från deras sida. Och att göra ett muntligt avtal med denna granne fungerar inte, det skulle "glömmas" rätt fort.
 
  • Gilla
mattiplutt
  • Laddar…
S Seagull skrev:
Vår granne har en planterad häck på vår tomtgräns som inte klipps och sköts speciellt bra, trots anmodan från mig.
Nu har jag, och de andra grannarna, fått en underrättelse från kommunen där grannen söker bygglov för tillbyggnad av sitt förråd/uthus. Vi grannar får alltså yttra oss om tillbyggnaden som i detta fall ligger betydligt närmare tomtgränsen än de föreskrivna 4,5 metrarna. I princip är det OK för mig MEN jag har tänkt skriva ett kontrakt där grannen tvingas klippa och sköta sin häck enligt mina önskemål. I annat fall kanske jag misstycker till den önskade nybyggnationen.
Sakerna har ju inte direkt med varandra att göra men jag ser en bra möjlighet att skapa lite ordning då jag sitter med ett trumf på hand. Vad tror ni om det här och hur kan man utforma kontraktet?
Läs ditt eget inlägg en gång till.
Du "anmodar" dina grannar ditten och datten.
Du har egentligen inget mot grannens bygge men en häck ger dig "trumf på hand"?
Varför ska grannen sköta sin häck enl dina önskemål? Sköter du tex ditt trädgårdsland enl grannens önskemål?
Sväller häcken in på din tomt får du i sista hand kapa bort det som växer över själv och vill du inte ha grannens bod för nära så säg nej bara (men bygglovet kan gå genom ändå) men blanda inte ihop dessa två företeelser.
 
  • Gilla
eemeliie och 3 till
  • Laddar…
Fast lite tycker jag det har med varandra att göra, om grannen skiter i vad du tycker så kan det ju vara läge att diskutera om ni ska hjälpa varandra eller bråka med varandra. Om grannen inte lyssnat på dig, varför ska du vara sjysst? Om grannen visar en ny sida, var sjysst tillbaka...
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag har tänkt att prata med grannen om saken och också försöka få fram deras åsikt. Sedan tror jag dessvärre att ett skriftligt avtal behövs eftersom muntliga inte följs.
Yttrandet om bygglovet är som sagt ett annat ämne men jag behöver inte ens nämna detta utan dom får dra slutsatsen själva att det kanhända kan bli ett avvisande svar från mig ifall dom ställer sig på tvären.
 
F
Är det grannens häck och hur gammal är den? Jag tycker att du absolut har en poäng. Men kanske grannen skall ta ner häcken istället?
 
F
Fotografen Fotografen skrev:
Hade jag varit din granne hade jag bett dig torka dig där bak med det kontraktet.
Vad bra, det kan ju vara en lysande taktik för att dricka öl hela sommaren istället för att bygga ut förrådet.
 
Det är grannens häck, planterad för 10 år sedan. Jag tycker inte grannen ska ta ner häcken, den är OK ifall den snyggas till.
 
Nu vet jag inte läget här. Men en häck på tomtgräns är ju något som man oftast varit överens om när den planteras, och det vanliga är då att man sköter var sin sida av häcken. Det finns alltid risk att man inte kommer överens om höjden.

Har grannen bara planterat häcken där utan att ni varit tillfrågade, ja då är det ju läge att kräva att grannen sköter den. Men OM grannen inte sköter den så har du inga möjligheter att kräva det heller.

Att koppla skötseln av häcken till grannehörandet blir bara dumt.

Jag tror inte att du kan skriva något avtal som kräver att grannen sköter sin häck på et bestämt sätt. Om grannen bara struntar i avtalet senare så har jag svårt att se att du skulle kunna kräva något.

Kan tillägga att om en granne kom dragande med ett sådant avtal till mig, så skulle jag som ren princip missköta häcken efter bästa förmåga i fortsättningen, oavsett hur väl jag skött den tidigare, eller inte.
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hade jag varit din granne hade jag bett dig torka dig där bak med det kontraktet.
Har man sådana grannar behöver man ju verkligen ha skrivna avtal. Jag är inte ute efter att förstöra grannsämjan, snarare tvärtom vill jag försöka återskapa en vettig relation med grannen. Vår relation är idag ganska frusen. Normalt fungerar för det mesta sådant här muntligt men just med denna granne kan det vara bra att ha det nedskrivet.
Det är därför jag vänder mig till detta forum för att få några åsikter.
 
H hempularen skrev:
Nu vet jag inte läget här. Men en häck på tomtgräns är ju något som man oftast varit överens om när den planteras, och det vanliga är då att man sköter var sin sida av häcken. Det finns alltid risk att man inte kommer överens om höjden.

Har grannen bara planterat häcken där utan att ni varit tillfrågade, ja då är det ju läge att kräva att grannen sköter den. Men OM grannen inte sköter den så har du inga möjligheter att kräva det heller.

Att koppla skötseln av häcken till grannehörandet blir bara dumt.

Jag tror inte att du kan skriva något avtal som kräver att grannen sköter sin häck på et bestämt sätt. Om grannen bara struntar i avtalet senare så har jag svårt att se att du skulle kunna kräva något.

Kan tillägga att om en granne kom dragande med ett sådant avtal till mig, så skulle jag som ren princip missköta häcken efter bästa förmåga i fortsättningen, oavsett hur väl jag skött den tidigare, eller inte.
Jag informerades då häcken planerades och uttryckte då vilken maxhöjd som jag accepterade, en höjd som för länge sedan passerats. Jag är som sagt inte ute efter att skapa dålig (sämre) stämning utan snarare tvärt om. Sedan ifall grannen skulle strunta i ett skrivet avtal och istället missköter häcken ännu mer är svårt att sia om, det skulle ju inte förbättra relationen med mig eller andra grannar som med tiden också kommer att störas av en för hög häck. Och rent juridiskt kanske jag inte kommer någon vart med vårt skrivna avtal?
Min önskan är att hitta en höjd som passar både grannen och mig, på detta sätt får vi bägge ett bra bruksvärde (och också ekonomiskt värde vid ev. framtida försäljning).
 
D09
Ser inte bekymret. Du ser troligtvis bara två sidor av häcken. Din sida samt ev överdelen.

Klipp dom två och låt grannen sköta sin sida som du ändå inte ser.

Tror inte att du kommer nå någon direkt framgång med eran relation genom att utpressa fram ett avtal för att bevilja bygglov.

Kan bli motsatt effekt istället.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.