Hallo I söndagsdimman!

Hoppas nu att jag lägger denna på rätt ställe, annars får någon moderator flytta på den :)

Jo, jag och min sambo bor i ett radhus som vi fick tillgång till 11 september 2015. Mycket har hänt sedan dess och det mesta som denna tråd kommer handla om ligger i dåtid så det blir täta uppdateringar till en början då vi numer är i sluttampen på etapp ett :)

Men vi börjar på baksidan!

Då vi köpte ett dödsbo så har trädgården fått förfalla lite. Inte för att den var helt vildvuxen men den behövde sig en välförtjänt uppfräschning.

Såhär såg det ut samma dag som vi fick tillträde:
Radhusets baksida med en övervuxen trädgård och ojämn stenlagd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av ett radhus med en övervuxen trädgård och ojämn, stenlagd uteplats som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försummad stenlagd uteplats med ogräs, skottkärra och sliten dörr vid ett radhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stenlagda uteplatsen är sedan huset byggdes så plattorna hade satt sig hyfsat bra, gick inte att ställa en stol någonstans utan att man vippade omkring.

Vad bilderna inte säger heller är att tomten lutar rätt mycket, höjdskillanden från förrådet till staketet är ca 70 cm på en sträcka av 7 m. Så detta var något vi ville rätta till :)


Men nog för ikväll, nu tar vi en välförtjänt sovpaus och börjar dagen med att arbeta på baksidan imorgon, då kommer även fler bilder
 
Då fortsätter vi!

Jo det första vi ville återgärda var uteplatsen, vi ville ha någonstans där man kunde sätta upp ett större utemöblemang utan att det skulle kännas trångt.
Sagt och gjort så började skisserna ritas men de blev snabbt ändrade då för andra gången sedan tillträdet fick för mig att gå ut i förrådet.

Doften som kom därifrån var som en käftsmäll, det bara stank mögel. Tack vare detta så försvann alla planer på att bara fixa till det och det revs istället.
Vi valde även att rensa upp lite bland alla växter samtidigt.

En person står på en gräsmatta framför ett hus och ett väderskadat förråd med synlig skada och öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orsaken till möglet hittades rätt snabbt då förra ägarna valt att sätta ny panel utanpå en gamla ruttna och på så vis stängt in fukten...

Men såhär i efterhand ångrar vi inte en sekund att det rök. Dock blev det mer extrajobb (i vanlig ordning) då planket mot grannen var ihopbyggt med förrådet på ett sånt vis att det inte gick att separera, så ett nytt fick byggas.

Renoveringsprojekt av en uteplats med ny liggande träpanel och verktyg utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd liggande träpanelvägg bredvid riven uteplats med byggmaterial och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi valde att köra på liggande panel istället för att ett lite modernare intryck :)

Och där tänkte jag pausa för stunden :)

Fortsättning följer..
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Då tar vi dagens dos!

Så, när det nya planket stod färdigt var det dags för altan bygget.

Med först lite grävande :sweat:
En trädgård under renovering med uppgrovad mark, en hög med stenplattor och en nybyggd träplankvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräva för hand i lera är inte det roligaste man kan göra.. Tror inte släpet tyckte det heller
Släpvagn full med grävd lera parkerad på en gata bakom en silverfärgad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så tillslut var det färdiggrävt och man kunde börja på byggandet :D
Pågående bygge av en altan med träreglar och stenplattor på marken framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående bygge av en altan med träreglar och plankor, verktyg synliga, vid ett vitmålat plankstaket en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och vips så var altanen färdig :) valde även att sätta corsa 45 i mathörnan för lite mysbelysning :D Nybyggd altan med mysbelysning i skymningen vid ett tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och med det så tänkte jag pausa än en gång och fortsätta imorgon :)
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Äsch, jag fortsätter lite!

När altan bygget var klart så tog det lite stopp då lite oväntade utgifter efter att jag vaknat en natt av att jag hörde ett droppande ljud. Efter att ha gått runt och letat efter ljudet så hittade jag orsaken, ena takfönstret läckte in... Jättekul! Så det blev pris ett i projekt men framförallt ekonomiskt och baksidan fick ta en paus.


Dock kände jag mig tvungen att återgärda en sak jag stört mig på sen vi flytta in, nämligen antenn kabeln (syns tydligt på bilden i förra inlägget). Då vi delar antenn med grannarna så var den dragen över hela taket. Och i o med att det är papptak så ville jag inte gå in genom taket utan jag lät den nya kabeln vara dragen på samma vis.

Före:
Trasig antenn som ligger på altangolv bredvid stege och grillöverdrag, i ett hörn av ett hus med papptak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Taktak med en antenn, steg och en träaltan med solstolar och en grill under ett överdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett litet projekt men ett stort lyft :)

Och där slutar jag för idag :) fortsättning följer..
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Då kör vi på lite även idag, nu börjar vi ju faktiskt närma oss nutid!

Jo, jag och min sambo var på en liten middag med ett par vänner där jag satt å snacka lite med en polare. Vad som kan vara värt att tillägga här är att samtliga av min sambos bästa vänners killar är anläggande av något slag, varav han jag satt och snackade med precis startat eget.

Så samtalet hamnade i om att jag bara kunde höra av mig om jag behövde hjälp med något för att sedan leda in på att han skulle till vår granne snett bakom för att gräva ut för ett uterum. Så jag frågade kort och gott vad han skulle göra med massorna de grävde ur och svaret löd att de skulle köras bort. Rapp i käften som man är ibland så slängde man ur sig att ta du och lägg det på min tomt istället.

Sagt och gjort, det gjorde han.
En stor hög med jord och grus i en trädgård framför ett tegelhus, resultatet av utgrävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor jordhög och grovavjämnade massor på en bostadstomt med bakgrund av hus och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur är så gjorde han en grovavjämning av massorna.. Fy f annars för det jobbet!

Trädgård med nyligen utgrävd jord och nybyggd häck, uppstaplade plattor och presenning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och då jag är lite uttråkad ikväll så tänkte jag faktiskt fortsätta!

Efter nästan ett halvår med en fet jordhög så började vi tröttna och kände att det var dags att dra igång igen! Så åter igen fick grävaren komma, men denna gången för att göra en ränna åt stödmuren.

När det var gjort så kallades svärfar in... Som såklart är gammal anläggare :crysmile: och muren byggdes :)
Nybyggd stödmur av gråa betongblock längs med grusgång och jordhög bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag valde sedan att fortsätta muren längs med häcken för att få ett snyggt avslut
En trädgård under anläggning med en påbörjad stödmur och en gul slang på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård under konstruktion med jordhögar, nylagd stödmur och gul byggslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyskapad stödmur längs häcken med snyggt avslutad kapning av sten och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ja, jag är galet nöjd med den kapningen :D:D

Men nu tänkte jag pausa för idag, får ju spara lite tills imorgon, för då är tanken att vi tar oss till nutid!

Fortsättning följer... :strong:
 
  • Gilla
AndEcho och 3 till
  • Laddar…
Spännande, kul o följa projekten.. Ser fram emot fortsättningen (y):)
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Spännande, kul o följa projekten.. Ser fram emot fortsättningen (y):)
Tack :) ja den kommer nu ikväll :)
 
Då kör vi igång med kvällens uppdatering!

Efter att muren blivit färdig så när på trappan så började vi spåna på vad vi skulle göra med allt. Att det skulle bli gräs var bestämt sedan långt innan men det fanns lite andra frågetecken såsom förråd, grillplats etc.

Efter lite diskuterande kom vi fram till att vi skiter i ett nytt förråd på baksidan och istället slänger upp ett på framsidan lite längre fram. När det gäller grillplatsen så har den nog varit överallt på tomten men beslutet togs att den ska ligga bredvid altanen. Anledningen till varför jag vill ha en grillplats är för att jag vill ha ett utekök å då jag kör med kolgrill så vill jag helst inte ha den på trallen :)

Så när det var bestämt fick jag idén att jag skulle lägga en stenfris i nivå med gräset, detta gör att underlätta klippning av gräset!

Trädgårdsrenovering med verktyg och byggmaterial runt en altan och nybyggd trämur; arbete pågår med stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag kommit en bit på vägen! I dagsläget har hela längden längs med altanen blivit gjord men detta har jag glömt fota :sweat:

När det gäller frisen/grillplats så har jag tänkt göra klart det nu i helgen/veckan.

Utöver detta fick jag nog på all överflödig jord.. Så jag ringde in lite bekanta och åkte och hyrde ett släp modell gigantiskt.

En trädgård under ombyggnad med högar av grävd jord, delvis byggd mur och längder av rör på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad kombibil parkerad med kopplat, stort släp fyllt med jord på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i trädgård med nybyggd mur, jordytor, trädgårdsredskap och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror vi körde bort totalt 6 ton jord.. Lagom avundsjuka blickar fick man också när man bara tryckte på en knapp och tömde hela släpet :oops::oops:

Och det är så långt vi kommit faktiskt! Nu i helgen kommer det hända lite grejer och om vädergudarna inte är helt emot mig så lär det även hända en hel del i nästa vecka :)
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Det här verkar kul, det måste jag följa!
 
B Beemaster skrev:
Det här verkar kul, det måste jag följa!
Trevligt :D

Idag blev inte alls som tänkt.. Vädret kändes väldigt osäker så jag tog det säkra före det osäkra och sköt upp trappbygget till imorgon!

Fick dock rullat in lite bärlaget till grillplatsen.. Men saknade ju såklart ungefär 2 skottkärror:mad:

Förberedd yta för grillplats med bärlager och skottkärra nära pågående trädgårdsarbete vid träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så! Då var även trappan så gott som färdig!

Det översta steget är inte gjort av 2 skäl, dels för att jag ska fräsa över hela tomten för att kunna dra av den riktigt men även för att jag ska gjuta en klack bakom näst sista steget. Detta för att det sista steget ska bli bra förankrat eftersom jag tänkt sätta stolpfästen för grinden i stenen :)

Nästan färdigbyggd trappa av stenblock med det översta steget som saknas och en röd hink i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eventuellt så rullar jag dit det sista bärlagret till grillplatsen.. Men i ärlighetens namn så kommer jag nog hålla kväll nu :oops:

Fortsättning följer...
 
  • Gilla
AndEcho och 1 till
  • Laddar…
Behövde köra hem för att plocka upp pionerna, svärmor ville ha dem så passade på att rulla dit det sista bärlagret till grillplatsen :D
Ett nyförberett underlag av bärlager för en grillplats nära ett gult tegelhus med trädäck och grillöverdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu inväntar jag bara regnet som hänger i luften så jag kan vattenpacka det också :)
 
Full fräs var det här... Med att fräsa :crysmile:

MEEEN.... Så kom regnet... När jag nästan är klar!
Regnvåt trädgård med jordhög, liten fräs i mitten, skottkärra, och verktyg på vått trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ja.. Den fräsen är åt pipsvängen för liten för detta arbetet.. Men det var denna eller en 140kg fräs och välja på och jag vet inte riktigt hur jag skulle få upp den stora på tomten :thinking:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Så, nu är det färdigfräst! Började lägga plattor också men får f*n inte till det.. Gjort enligt konstens alla regler men det blir ändå inte bra :mad: så ringde in hjälp...men det blir först imorgon!

Pågående läggning av trädgårdsplattor bredvid fräst betongyta, verktyg spridda runtom, ojämnt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut.. I morgon river jag nog upp allt igen...
 
Så, då har man börjat gjuta bakom trappan!
Armerat och klart :)
Gjutning bakom trappa med armering synlig och stenplattor som temporärt stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men insåg rätt snabbt att 20kg var på tok för lite.. har man aldrig gjutit innan så har man inte :sweat:

Så fick hitta på en nödlösning! Knackade ner några plattor i cementen som stöd för de sista murblocken... borde funka tycker jag :rolleyes: Om inte annat så blir alla murblocken ihoplimmade med plattorna som skarvar typ.

Armering och gjutningsarbete bakom trappsteg med plattor som temporärt stöd och murslev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag ut och bygga en ramp upp för trappan så att cementen får vara ifred! Och lite senare kommer anläggarpolaren och hjälper mig med grillplatsen :)

Utöver det har man hunnit beställa nya fönster till hela huset samt beställa matjord :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.