Hej!
Har dränerat huset för ett tag sen och i samband med det bilades källartrapp och stödmur bort för att de var i dåligt skick. Ska nu bygga upp detta igen.
Allt är preppat för att börja bygga med makadamlager, spygatt som är kopplad till dränrören m.m.
Se bild nedan. En bit av gamla stödmuren finns kvar i jorden och lär inte röra på sig och jag tänkte gjuta på denna.

Mina frågor:
1. Jag tänkte från början gjuta hela plattan i botten, men har ändrat mig lite. Skulle vilja ha marksten i botten istället för ren betong. Rent dränmässigt, spelar det någon roll? Genom markstenen kommer det ju rinna vatten till dräneringen, men spelar det någon roll? Brunnen som annars skulle funnits leder ju också till dränrören (Kanske sätter brunn också iofs).. Hade tänkt att lägga markduk under plattorna så att inte massa skit sipprar ner till rören.

2. Stödmuren: Om jag nu lägger marksten istället så hade jag tänkt att gjuta en klack enligt bilden för att sedan mura upp med lecablock eller något snyggare. Markstenen kommer alltså ligga "innanför denna klack i så fall och inte under leca-blocken, där det istället ska vara gjuten betong alltså.
Tror ni jag behöver gräva fram till gamla stödmuren och gjuta på denna hela vägen, eller räcker det att gjuta fram till den gröna markeringen? Efter denna blir det ju backe och är det möjligt att mura lecablock direkt i backen (med lite bärlager i botten). Annars blir det ju en massa leca-block under mark som känns lite onödigt? Eller är det bättre att faktiskt gräva fram och gjuta en klack och mura ända ner?

3. Som trappsteg tänkte jag lägga färdiga trappblock på bärlager som läggs över makadamen i backen och padda detta. Vid sidan om trappblocken tänkte jag gjuta en liten ränna där man kan rulla upp och ner cyklar. Fungerar?

Tack på förhand!
 
  • Grusfyllt område förberett för gjutning vid husgrund, markerat för stödmur med röd linje och grönt för dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering: Jag grävde fram hela gamla botten på stödmuren så fråga 2 utgår väl mer eller mindre..
Men vad tror ni om marksten i botten istället för att gjuta platta och istället bara gjuta en ny klack enligt röda markeringen där jag sen bygger upp med leca.. Det blir väl inte mindre hållbart för att man gör en mindre platta så att säga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.