Hej!

Jag tänkte köpa en vettig Makita Borrskruvdragare men djungeln är tjock och jag behöver hjälp att välja..

1. Den ska sköta alla normala borrabeten som hör till en normal husägare

2. Den ska dra i all skruv i altanbygget i sommar.

3. Jag ska inte känna att "fan, jag skulle köpt den där istället..." :)
 
  • Gilla
gmanhem
  • Laddar…
Slagskruvdragare alltså. Det har jag aldrig tänkt på men visst låter det vettigt när jag tänker efter :)
Hur stor skillnad pratar vi? Det blir ju trots allt dubbla priset.. Altanen kommer att bli ca 65 kvadrat, vanlig tryckimpregnerad furu..
 
Hur mycket skall du använda maskinen i framtiden?En altan försvarar väl knappast en extra maskin för några tusen. Men har du tänkt att jobba med lite större projekt som tex ett staket runt tomten ett garage eller liknande så kan du med gott samvete investera i en slagskruvdragare. Dom är mycket effektiva och bra att jobba med om man skall skruva mycket. En bra Makita batteri borrmaskin får du ändå gjort mycket med ändå, Jag byggde till vår sommarstuga utan annat än en vanlig batteriborrmaskin; ångrar idag att jag inte köpte på mig en slag i tillägg men det gick ju fint utan! Man är olika, några gillar att ha full maskinpark på hyllan hemma, andra klarar sig med mindre. Jag äger alldeles för många maskiner som jag knappt använder :p
 
Du klarar dig fint med en vanlig 18v.
Proffsmagasinet 2600kr
 
  • Röd och svart 18v sladdlös borrmaskin av märket Milwaukee med 4.0 Ah batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör 95% slagskruvdragare, skulle hellre bara ha en sån än en borrskruvdragare.
 
En bra vanlig skruvdragare skulle jag välja om det bara är mindre projekt då och då som den är till för. Slag är trevligt men inte nödvändigt för lite ströarbetenoch så måste man ju ändå ha en maskin till för att borra. Risken är att man retar upp grannar om man bor i tätort och står och matar med slagdragarn när barna har lagt sig.
 
Intressant! Mitt omedelbara behov är altanen. Men skulle det bara vara en engångsgrej skulle jag hyra en.
Såhär: Jag har både slagborr och borrhammare, men jag skulle vilja komma åt smidigheten när T ex en plugg ska i väggen för att något ska upp. Skruvdragare har jag modell mini som sköter mycket småpill. Den dög t o m när jag skruvade upp gips i sovrumstaket. Men ibland krävs en lite starkare maskin.

Framtida projekt: Ingen aning, inget planerat! Men jag har bara varit husägare i 2 år, och har tänkt va det i minst 40 till ;) Jag söker helt enkelt en vettig all around maskin och är därför beredd att betala 2000-2500 eller vad som nu "krävs".

Att köpa två för 4000-5000 däremot börjar kännas saftigt... då köper jag hellre den ena nu - till altanbygget - och den andra den dagen jag behöver den till något.

Så vad tycker ni; Slagskruv eller borrskruv? Har sneglat på Makita DDF482RMJ som verkar va på rea på Bauhaus.
 
Tveklöst borrskruvdragare enligt mitt tycke. Skyr ljudet av slagskruvdragaren och allt som oftast är en bra borrskruvdragare snabbare att dra i med. Men det finns dock undantag - jag använder gärna slagskruvdragaren när jag står riktigt dåligt till, tex på en stege i dålig arbetsställning - det är skönt att slippa risken att maskinen vrids ur handen.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Använder man rätt skruv för ändamålet och rätt moment på borrskruvdragaren och inte borrläget så är den oslagbar. Men kör man skruv med för lång gänga som drar in aldeles för långt i trästycket så visst då får man ont i handleden. Skruvknackaren är bäst på att skruva ut gamla skruv och hörsel skydd är ett måste.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
C cecar33 skrev:
Använder man rätt skruv för ändamålet och rätt moment på borrskruvdragaren och inte borrläget så är den oslagbar. Men kör man skruv med för lång gänga som drar in aldeles för långt i trästycket så visst då får man ont i handleden. Skruvknackaren är bäst på att skruva ut gamla skruv och hörsel skydd är ett måste.

Håller helt med om att den ofta är bästa till gamla krångliga skruvar.

Och nej, jag använder inte moment på skruvdragaren. Är ju otroligt irriterande när det är aningen fel inställt och jag vill att alla mina skruvar ska sitta perfekt försänkt och den stannar aningen tidigt och man får justera momentet. Men visst, ibland vore det klokt...

För lång gänga? Förstår inte riktigt hur det har med momentinställningen/vrida handleden att göra?
 
Jag har också svårt för slagskruvdragarens oljud, nu har jag iof inte testat de nya oljedämpade modellerna.
 
Jag menar med för lång gänga att den del från huvudet räknat till där gängan börjar/slutar är kortare en tjockleken på det man skruvar fast. Det är då ofta orsaken till att man kör på borr läget för att det skall dra ordetligt vilket då slutar med att hadleden skall ta smällen på x antal lNm för att man helt enkelt gör fel. Då är det bättre att man använder knack maskin om man vill göra det enkelt men inte helt rätt.
 
Det blev väl lit långa meningar men orkar inte leta reda på redigera funktionen
 
Skall kanske tillägga att det finns bittshållare med justerbart djupanslag som fungera myckey bra. Dom är avsedda för borrskruvdragare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.