Fick precis en vår offert från Hemmafönster.
Sex fönster 10x12, varav två öppningsbara, två fastkarm med ventiler och två utan. Samtliga treglas energifönster med solskyddsglas. Valde också till plissegardiner till samtliga fönster. Byggställning behövs då det är på övre våningen.
Pris: 79k.
 
Onyxalis skrev:
Fick precis en vår offert från Hemmafönster.
Sex fönster 10x12, varav två öppningsbara, två fastkarm med ventiler och två utan. Samtliga treglas energifönster med solskyddsglas. Valde också till plissegardiner till samtliga fönster. Byggställning behövs då det är på övre våningen.
Pris: 79k.
Skickade precis till hemma fönster för att se vad de lämnar för pris så som någon tyckte jag skulle göra :)
 
Jarlsgård skrev:
hej!

Hade Mockfjärdsfönster hos oss i fredags för att kolla vad ett eventuellt byte av fönster skulle gå på nu när de har 20% på material kampanj.

Det rör sig om 5 fönster 14x12 varav 3 öppningsbara, 1 20x16 fast samt en helglasad altandörr 9x21.

För detta med deras aluklädda träfönster ville han ha 122500kr innan rabatt och efter blev det 90k.

Arbetskostnaden uppgick till 32900kr, något jag reagerade på då jag tycker det lät väldigt dyrt? Han satt nämligen att talade gott om att hans montörer hållt på med detta i 17 år och med det i åtanke så tycker inte jag att 7 enheter borde ta mer än max 2 dagar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tycker ni detta är ett rimligt pris? behöver någon sorts referens nämligen när vi letar vidare då vi inte kommer välja MF eftersom de enbart har allmogeprofiler och vi tycker inte det hör hemma i ett 60-tals tegelhus :)


MVH Jimmy
Mockfjärdsfönster är väl alltid svindyra och har alltid kampanjer!
Tror jag kom ner under en tredjedel av deras pris! Nu är det några år sedan så jag kommer inte ihåg exakt.
 
Instruktioner från leverantör:

Varför modulmått?
Måtten på alla standarddörrar och fönster anges i modulmått, där bredd skrivs före höjd.
Modulmåttet kan anges i decimeter eller centimeter till exempel 10x21 eller 100x210.
Modulmått är en standard som alla svenska tillverkare av fönster och dörrar har enats om.
Modulmåttet anger storleken på hålet i väggen där fönstret eller dörren ska monteras.
Det faktiska måttet (karmyttermåttet) är oftast 20mm mindre än modulmåttet (kan förekomma
variationer beroende på varumärke). Detta för att det ska finnas utrymme för att sätta drevremsa
och göra justeringar.
Dörrbladsmått på ytterdörrar, bågmått och glasmått på fönster kan inte användas för beställning då
dessa kan skilja sig mellan olika sortiment.
Hur mäter man?
1. Lossa foder så hålet i väggen friläggs.
2. Mät bredd och höjd på hålet som fönstret eller dörren ska monteras i.
3. Skulle inte modulmåttet finnas, mät även den gamla karmens yttermått.
 
Får ta och kolla lite närmare på måtten :)

Har nu iaf fått offerten från den första byggfirman (och kanske den enda som faktiskt kommer svara??) och den låg på 16300kr innan ROT för demontering, montering och tätning inkl monteringsmaterial samt hyra av lift/byggställning.

Känns som en aning bättre pris än vad Mockfjärds kom med.

Har även bokat in ett möte med hemmafönster men fundera på att avboka det igen då han trodde att slutsumman skulle hamna på ca 85-90k.. dvs det samma som Mockfjärds.

Så i helgen blir det till att ta ut mått och verkligen ta reda på hur stora fönstrena är.

Sist men inte minst, ingen som har någon lösning på fönsterbrädorna om man valt PVC?
 
Så du sätter foder på insida och plåt(fönsterbleck) själv?
 
L LargoGabriel skrev:
Så du sätter foder på insida och plåt(fönsterbleck) själv?
Foder på insidan om det behövs.. I o med att jag har putsade smygar på insidan så hoppas jag på att slipper detta utan får det kloss an på insidan :)

Plåtbleck sätter jag antingen själv eller så låter jag plåtslagaren sätta det isf. Är ju inget svårt mer än tillverkningen så den lejer jag bort, men känns som att det blir bättre om en plåtslagare gör plåten än om en allt-i-allo snickare gör det.
 
om du har putsade smygar på insidan lär du tänka ett steg till.
Fönstren du har nu kan ha greppat i putsen så när du tar bort fönsterkarmen så lossnar en del av putsen,
Vem ska ta det jobbet. Vad behövs om det lossnar stora tjock. Gamla karmar kan tom ha spikar som slagits in för att putsen ska greppa bättre. Har själv varit med om det.

Ett fönsterbyte är i många fall inte en rak process.
Gamla fönstret skall tas ur. Foder, smygar skall lossas. Nya fönstret kan ha bredare eller smalare karmbredd. Då måste det börjas salas om. Trävägg,betongvägg,lättbetong osv osv osv. Finns många fallgropar som kan göra att monteringstid drar iväg.
Alltförmånga här inne ser "bara"lyfta i och damma dit processen. Har fönstrena samma mått och samma bredd, och det är bara att lyfta ur och ställa dit, ja då tar ett byte 2h. Men så fort det måste börja ändras och anpassas, då flyger timmarna iväg.
Så ja, att få ett pris beräknat på 4h/man och fönster anser jag vara rimlig om det är fast pris.

Däremot tycker jag du ska anlita din snickarfirma nära dig och gå på löpande timmpenning.
Det blir absolut billigast och bäst och snyggast.
 
Tycker inte de är riktigt rättvist att rakt av jämföra en fönsterfirma som sköter hela processen själva i mot en ta in en snickare som ska montera fönstren.

Köper du en helhetslösning behöver man inte röra ett finger mer än att skriva på offerten.
Ofta har såna firmor ett fastpris man får. Går bytet utan problem är det klart monteringspriset blir högre än om man har en snickare på rullande.
Får man ett fastpris vet man ju att detta kommer det kosta oavsett vad som händer. Är lite som att jämföra med att binda sina bolån. Oftast är det lite dyrare men man vet vad kostnaden blir.

Fixar man fönster,lister etc själv och sen tar in en snickare är det såklart att det som oftast blir billigare.
Alla orkar/vill inte hålla på med sånt. Men gör man det och känner att priset är viktigare än smidigheten ska man självfallet inte anlita en helhetslösning.
 
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Jo det är klart, har man det i åtanke så absolut, då gör det skillnad.

Har idag varit i kontakt med innovativa fönster och dem kommer och mäter imorgon och lämnar offert på arbetet. I det är det inköp samt montering förutom plåtning som ingår. Plåtningen kommer jag välja att lämna bort till den lokala plåtfirman då jag är mycket nöjd med deras jobb sedan tidigare
:)
 
Hej
har precis bytt fönster på övervåningen. Anlitade Fönstermäklaren i Sverige AB. Det gällde 13 st treglasfönster, höjd 93 cm bred 115 cm, inkl montage och persienner, Det totala priset var 61 000 kr för fönster och 70 000 kr för arbetet innan ROT.
Arbetet skulle starta i november 2016 men pga dåligt väder flyttades det hela till april 2017. Vi skulle ha bruna plastfönster. Firman fick med sig en färgprov på hur karmarnas färg skulle vara. När arbetet påbörjades märkte vi att glasytan på fönstren var 5 cm runt om mindre än glasytan på gamla fönster. Det har varken vi eller försäljaren tänkt på att diskutera. Vi tog för givet att nyas fönstermått skulle vara exakt som de gamlas. När de spikade upp fösta karmen visade det sig att färgen var fel, istället för brun nyans var färgen gul. Då fick de avbryta arbetet och tillverka nya karmar. När dessa kom en vecka senare visade det sig att hälften av karmarna hade rätt färg medan hälften hade fortfarande fel färg. Arbetet avbröts igen och när nya karmar med rätt färg anlände hade färgen inte hunnit torka med resultat att damm fastnade på den ej torra ytan. Hela arbetet tog 11 dagar istället för 5 dagar. Det visade sig också att dessa fönster väger runt 70 kg vilket är för tungt för huset byggt 1978. Tapeter under fönstren spricker pga den tunga belastningen. Det har ingen nämnt när vi upphandlade fönsterbytet.
Jag skulle inte anlita denna firma igen. Deras försäljare klarade inte att vägleda oss vid val av fönster. Så tänk på innan ni väljer vem som ska genomföra fönsterbyte att diskutera alla detaljer som är viktiga för er.
 
Vårat val hamnade på innovativa fönster.

Blir drutex igloo light med 3glas, dolda beslag och persienner.

Med grovmontering efter rot slutar summan på 36500 riksdaler :)
 
E Elmsta skrev:
När arbetet påbörjades märkte vi att glasytan på fönstren var 5 cm runt om mindre än glasytan på gamla fönster. Det har varken vi eller försäljaren tänkt på att diskutera. Vi tog för givet att nyas fönstermått skulle vara exakt som de gamlas. När de spikade upp fösta karmen visade det sig att färgen var fel, istället för brun nyans var färgen gul. Då fick de avbryta arbetet och tillverka nya karmar. När dessa kom en vecka senare visade det sig att hälften av karmarna hade rätt färg medan hälften hade fortfarande fel färg. Arbetet avbröts igen och när nya karmar med rätt färg anlände hade färgen inte hunnit torka med resultat att damm fastnade på den ej torra ytan. Hela arbetet tog 11 dagar istället för 5 dagar. Det visade sig också att dessa fönster väger runt 70 kg vilket är för tungt för huset byggt 1978. Tapeter under fönstren spricker pga den tunga belastningen. Det har ingen nämnt när vi upphandlade fönsterbytet.
Jag skulle inte anlita denna firma igen. Deras försäljare klarade inte att vägleda oss vid val av fönster. Så tänk på innan ni väljer vem som ska genomföra fönsterbyte att diskutera alla detaljer som är viktiga för er.
Plastfönster har tjockare ramar och mindre glasyta, ett skäl att inte välja dem tycker jag.
Ta aldrig något för givet.
Men ska vikten verkligen vara ett problem? Fönstren bör vara monterade med många skruvar och tyngden fördelas. Men visst väger treglas mer än gamla tvåglasfönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.