Då jag tröttnat på att leta mina styckeköpta gängtappar och borrar som alltid hamnar på olika "smarta" ställen har jag tänkt slå till på ett paket, kommer användas sparsamt i allt från aluminium till rostfritt.

Tänkte kolla om det är någon som har koll på vad fördelarna är med att gänga i tre steg jämfört med ett som jag gjort än så länge, Völkel-satserna för handgängning verkar alla ha tre tappar per storlek? (Vad jag läst så ska det vara ett bra märke.)

Andra tips som skärvätska är också uppskattat, duger det att fortsätta använda motorolja eller bör jag gå över till bättre grejer? (Någon har föreslagit Loctite 8031.)
 
Chaly
Tre olika tappar används väl framförallt när man vill gänga ett ej genomgående hål för att få gäng ända ner? Eller?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
finns ingen anledning att gänga i 3 steg, det gjorde man för 70 år sen..olja funkar bäst
 
  • Gilla
hyllplan
  • Laddar…
Förtapp,gängtapp och gradtapp är bra för hårda material tex rostfritt. Försänker man dock hålet lite, brukar det gå att få en bra start även utan förtapp.
Jag använder skärvätska el. växellådsolja som smörjning till stål. Till aluminium T-röd.
 
Själv har jag kostat på mig att ha en uppsättning spiralskurna spåndragande tappar också förutom de typiska raka i satserna från tex Völkel som är bra. De kompletterar varandra fint och det är mest de spiralskurna jag använder som amatör, sällananvändare och handgängare.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Utvecklingen har gått framåt så idag har man fullhöjd på gängorna direkt idag.
Förr fick man ta det i steg och billigare tappar är fortfarande av den typen...
 
Den här blir nog lättare att hålla koll på än lösa tappar och borrar!
maschinengewindebohrer_satz_47835_1.jpg
Tack för all feedback :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.