Har nog tittat på varenda hemsida snart på alla hustillverkare och försökt bilda mig en uppfattning, men det är för svårt (så mkt fackspråk, och jag vet inte vad som är bra och dåligt)... Kanske råkar man gilla ett hus på en hemsida och så säger nån att det finns billigare på en annan hemsida, så kan man ändå inte avgöra...etc... Om man kunde rabbla en lång lista på vad man får MEST kvalitet och mest för pengarna bland alla hustillverkare...hur skulle en sån lista se ut? Vilka hustillverkare rekommenderar ni verkligen är bra "köp"? Vilka ska vi "undvika" och varför?

 
Hejsan!

Vad menar du är mest kvalitet?! :surprised:
det kan ju betyda vad som helst...

När det gäller konstruktioner och våra byggnormer i Sverige, så är det ju så att man inte kan bygga hur som helst. Det är ju en trygghet.

Vad vill ni ha? Vad är ni beredda att betala för? Ställ er de frågorna.

Ex. Vi ville ha innerdörrar i riktigt trä, inte pressad MDF som de flesta husleverantörer har som standard. Naturligtvis kostar det extra.

Gör en lista på sånt som känns viktigt för er. Skissa på ett hus, eller stolpa ner vad ni är ute efter... ex öppet kök, 3 sovrum, garage, gipsade innertak, öppen spis. mm.

Lämna er lista till en/flera säljare och se vad ni får tillbaka.

tro mig, de kommer att anstränga sig!

Lycka till!

// Snäckan :-*
 
Saken är den att jag inte ens vet vad jag ska vilja ha, när jag inte vet vilka val man kan göra. Klart man vill ha det bästa (men man har kanske en maxsumma). Men vad är bäst? Det finns ingen bra sammanfattning någonstans, sånt gör mig förvirrad. Jag vet inte hur ett bra hus är byggt, vilken uppvärmning som är bäst, vilka fönster som är bäst, vilka väggar som är bäst, vilka dörrar etc etc etc... vad ska man "kräva" som minst? och vad ska man akta sig för?
 
OJ! :surprised:

Ja, du kanske ska börja med lite böcker...

Det finns en bra bok: "Villabygget" skriven av Hans-Gunnar Samuelsson och Lotta Åberg.

Den är en bra början. Där behandlar man just de frågor du verkar ha. Man tar upp tomtval, husval, tekniska lösningar och byggets olika processer.

// Snäckan
 
Jag säger som jag brukar Paddington:

- Du kan inte börja bestämma hus förrän du hittat en tomt! Allt utgår ju från den. Tomten är ju också med i totalbudgeten så där kan man ge och ta på huspriset. En billig tomt gör ju att du kan välja lite fler tillval på huset och tvärtom med en dyr tomt! :-?

 
fast jag/vi måste börja i andra änden. Vi drar inte på oss en tomt, om vi inte vet att vi har råd att bygga där sen. Dessutom kanske tomten bara har en viss byggrätt och så finns inget hus som vi vill ha på tomten. Skulle jag bo i Karlskoga tex där tomterna går på 30 000 skulle jag lätt kunna göra så, men här är utpriserna 1,5-2 miljoner.... ja, behöver man säga mer. Vi kanske kan lägga 3-3,5 miljoner totalt och då är vi väldigt beroende av varje 100 000 kronor...
 
Håller med Brodén,

ni måste ju först hitta en tomt... sedan får ni väl anpassa huset efter ekonomisk förmåga. Göra en hel del jobb själva, så kommer nog slantarna räcka.

Att bygga hus i Stockholm är dyrt, men kan faktiskt bli billigare än att köpa begagnat, med tanke på att du kan påverka de tekniska lösningarna och därmed sänka energikostnaderna!

// Snäckan
 
Jag skulle börja i ändan och se hur många och vilken typ av rum ni vill ha. Sen fortsätta med hur stora rummen ska vara och vad ni vill kunna möblera i varje rum.  Sen bör man ju tänka på hur man vill att huset ska se ut utvändigt, funkis, traditionellt, mansardtak, sadeltak m.m., vill man ha takkupor, balkonger, uteplatser m.m.
När man har en hyfsad utsida, så får man börja sätta ihop rummen och se var man landar. Och sen får man justera, när man sen har en hyfsad bild av hur man vill ha det då går man till ett par olika husleverantörer och begär in offerter. Då är det viktigt att man kan specificera så noggrant som möjligt vad man vill ha i huset för att få så jämförbara offerter som möjligt. Tex extraisolering, råspont, osb skivor (el likn) i väggarna, 14-15mm parkett, massiva dörrar, 2.60m i takhöjd, ryggåstak eller vad det nu kan vara.

Här på forumet så kan man ju utläsa hyfsat bra vilken prisklass de olika husleverantörerna ligger i.

Sen är det bara till att jämföra, något som vi la väldigt mkt vikt i var faktiskt säljaren. Då man ska ha väldigt mkt kontakt med denna så tyckte vi att det vägde väldigt tungt.

Vi valde till slut Eksjöhus och är hittintills väldigt nöjda. De ligger bra till i pris och man få väldigt mkt för pengarna.

Paddington, du har ju varit väldigt länge och intensivt på forumet nu och ställt tusen frågor, tror nog att du har ganska bra bild av vad du vill ha om du bara sätter dig ner och börjar stapla upp :).

Lycka till

P.S. Vad som är bäst för dig är inte bäst för mig och många andra, så det är ju helt individuellt. Som någon skrev tidigare så måste husleverantörerna följa en viss standard och sen kan man ju välja om man vill utöka den standarden med tex mer isoleringen eller bastantare väggar. Men den standarden som är är för många fullt tillräcklig.
 
Jag är också villrådig , men då jag vill ha ett energisnålt hus så är det många tillverkare som faller bort.

Att rita själv känns också som det enda raka.

Har tyvärr råkat ut för ett bakslag i mina aktieaffärer så jag får skjuta upp mina planer något år , skall gå på fler visningar så länge.

Borde ha en tråd där man konstruerar det perfekta huset.

Ett tips på hus relaterad aktieplacering får ni här

http://www.bmimpex.se/

Import av byggmateriel samt en egen villaserie i sten



 
Var det det som var ditt bakslag??
 
Nej Impex verkar vara ett lyckkast

Hade tyvärr bara möjlighet att ta 10000 aktier i våras a 2.5 kr st i deras första publika emission.

Nu kör de sin andra emission till 7 kr.

Lite handel förkommer inofficiellt på denna anslagstavla.
http://www.inoff.nu/

Men man skall behålla dem ett par år.

De vänder sig till medelstora byggare, de skall bli deras importavdelning.

Skanska , NCC , Peab har egen import.
Svårare för de mindre byggarna att hänga med och lägga anbud om inte de också importerar.

Tillbaka till ämnet.

Hur skall man komma igång på allvar ?

Man får väl sålla rätt rejält bland leverantörerna och sedan sätt någon slags norm
att så här vill jag ha det.

?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.