Hej!

Vi håller på att renovera köket och tänkte passa på att byta avlopp och vatten-ledningar i samma vända då de är 55 år gamla, se mitt andra inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-stammar-i-koek-eller-ej.296875/

På Måndag kommer rörmokaren hit och skall byta avloppet och vi är i full gång med att riva upp golvet så det skall gå snabbt och smidigt. Vårt radhus ligger på en betongplatta och sen har man pallat upp reglarna och lagt råspont därpå. Jag spenderade ett antal timmar igår med att försiktigt plocka upp råsponten som täcker avloppet i hopp om att jag bara skall kunna lägga tillbaks den efter ingreppet är avklarat.

Nu har jag dock insett att avloppet ligger under reglarna och är dessutom delvis ingjutet i betongplattan under. Finns det någon chans att man kan göra ett stambyte här utan att riva upp hela golvet inkl reglar och sen bygga nytt?

Jag är ganska säker på att reglarna löper längre än bara köket, så isf skulle jag behöva såga av dem och "skarva" med nya efter VVS-arbetet är slutfört. Gör man ens så? Eller försöker man bila runt?

Bifogar lite bilder:

Den första visar köksavloppet och hur det är delvis ingjutet i betongen under till.

Den andra bilden visar hur avloppet löper (röd linje) och går ihop med avloppet från övervån (grön prick) och sen går vidare (blå linje)

Lite stressad över detta nu då rörmokaren kommer imorgon och vill gärna veta vilka alternativ som finns att tillgå!

Tack på förhand
 
  • Renoveringsprojekt med upprivet golv visande köksavlopp delvis ingjutet i betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnat golv i köket med synliga råspontplankor och markerad avloppsledning som delvis är ingjuten i betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Nu har måndagen redan passerat men ändå. Självklart går det att skarva reglarna, troligen ligger det inte hellånga reglar under hela golvet, utan de är redan skarvade någon stans. Så en till skarv är inga problem så länge man gör den stabil.

Du måste helt klart frilägga gjutjärnsröret genom att riva trägolvet ovan, ta bort reglarna och bila upp runt det för att röris ska kunna byta avloppsröret. Kanske inte behöver såga av reglarna hela vägen,utan de kanske går att "trä" under röret under några reglar när de är urbilat. Sedan bör du gjuta igen de som är urbilat innan du lägger igen trägolvet.

Hur gick det igår? Fick du skjuta upp röris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.