Hejsan! Personligen skulle jag välja å ha v-rummet närmare entren och köket. Och inte toalett å badrum brevid varann. Kanske flytta arb/gäst rummet till v-rummet. Lägga mat platsen där å sen v-rummet där köket e nu???? Fint med öppet till övervåningen i entren, ger en direkt känsla av luft och utrymme....

// Fredrik
 
När vi ritade vårt hus la vi inga sovrum i sydlig eller västlig riktning pga. värmen sommartid. Vi resonerade så att vi hellre hade lite morgonsol än varm kvällssol i sovrummen. Ett litet tips kanske....!?
 
Vatten: Vi har flyttat master bedroom från den södra delen av just den anledningen. Dessvärre blir det lite problematiskt att inte ha några sovrum i dessa vädersträck. Men du har helt klart rätt, det är skönare att lägga sig i ett svalt rum än ett kvälsols uppvärmt.

Andreas
 
Jag tycker annars att ni har ritat ett fint hus med praktiska och enkla lösningar som kommer hålla i längden. Stora och härliga ytor! Kanonbra med ljus från flera håll i köket!
 
TACK!
 
Lite småsaker:

-Dörren på badrummet på öv går inåt, har ni inte funderat på skjutdörrar så spar ni plats.
-Hur långt har ni mellan köksö och skåp? (jag skulle rekommendera 120 cm, det känns trångt annars)
- likadant i tvätten, se till att det är 120 cm mellan skåpen.

Ett annat tips: Provmöblera med de möbler som ni tänkt ha så får ni bra uppfattning på hur stor plats de tar.

Annars ser det väldigt genomtänkt och praktiskt ut. Mycket klk/garderober är bra, det brukar gå åt fort.
 
Lysande lösningar!

Själv är jag en latmask, och hatar att bära tvätt i hela huset. Har ni inte möjlighet eller lust att flytta upp tvättstugan på andra våningen (där 90% av all tvätt genereras när man klär av sig på kvällen, byter sängkläder och badlakan osv) så kan ni enkelt sätta in ett tvättnedkast från stora klädkammaren rakt ner i bef. tvättstugan. På så vis behöver man ju bara bära upp tvätten och inte ner!

En liten detalj på BV är att WC-dörren är vänd på fel håll om man betänker att att gäster kommer från hall/kökshållet.
 
Det där med tvättstugan på övervåningen är inte så dumt. Man är för mentalt bunden till klassiska planlösningar. Vi har inrett vårt hus med en "offentlig" nedervåning och en mer "privat" övervåning. Vi har liksom skiljt på sällskapsutrymme och sovrum. Har man barn är ett lekrum på nedreplan bra + toalett.
 
Finns det nån länk eller så till planritningen?
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Det där med tvättstugan på övervåningen är inte så dumt. Man är för mentalt bunden till klassiska planlösningar.
Trodde snarare det hade med krav på handikappanpassning att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.