Hej!

Har i dagarna köpt mig ett hus i relativt dåligt skick, södra dalarna.
Nuvarande uppvärmning är katastrof... (olja och luftkulvert från ladugård 30m)

Så måste byggas om såklart.

Pannan står i ladugården, så min tanke är att köpa en riktig kulvert och gräva ner istället.
Huset är ett gammalt trähus, torpargrund 1½ plan på 106m2 utan källare.

I bortre delen av ladugården tänkte jag bygga ett garage på 100m2, så jag skulle vilja dimensionera värmesystemet för att också kunna värma upp detta till underhållsvärme 7-10grader.

Då jag är ensam och jobbar långa dagar så ser jag att det vore skönt att slippa elda varje dag på vintern. Eller åtminstone behöva elda flera gånger om dagen.

Har försökt läst på så mycket jag kan, men inte kommit till någon riktig klarhet.

40kw panna? med 2-3000L acktank?
Skulle det vara någon fördel att tex ta en 50kw panna och större tankar 4000L?

Utrymmet där pannan står är lite begränsat i både storlek och takhöjd så är lite osäker på hur mkt acktankar som får plats.

Bifogar en snygg paintskiss på hur det hela är uppbyggt.

Mvh Daniel
 
  • Enkel skiss som visar plan på ett uppvärmningssystem med panna i ladugård och kulvert till hus.
Jag har en 35kw panna och den orkar inte ladda 1500 liter på ett ilägg om dom är "tomma" även om det är sommar och inget värmeuttag. Vintertid tänder jag när jag börjar jobba (bonde) sen lägger jag in fullt vid frukost. Tänder igen runt 17-18 och lägger in fullt innan det är dags att krypa till kojs. Värmer upp ca 300 kvadrat boyta, kulvert på 10m.

Farsan har en 50kw och 3000 liter acctank och samma där, orkar inte ladda fullt på en ilägg. Värmer snarlik yta förutom att deras hus är mycket sämre isolerat.

Jag har en ctc v35 och farsan en baxi 50kw. Vi bägge bottnar med elpatron under nätternas vintertid.


Förra kåken jag bodde i hade en ctc v35 och 1500 liter, värme 115 kvadrat boyta samt ljummet i lika mycket källare. Tände när jag åkte och jobbade. Tände igen när jag kom hem och la i ett halv ilägg till. Körde aldrig med elpatron där, tillräckligt med värme ändå. Kanske inte duschvänligt när man kom hem vid -20 grader ute men inte kallt i huset.

Tillägg
Så du slipper nog inte att elda varje dag vintertid men du kommer inte ha de kallt inomhus när du kommer hem. Större pannan och tankar där du eldar på morgonen sen när du kommer hem och slänger i lite till på kvällen ör att du kommer alltid ha de varmt iaf. Mer tank mer buffert, dock dumt att ha enorm tankvolym om du aldrig kommer fylla upp dom fullt.
 
Redigerat:
Tack för svaret!

Nej att man inte fyller tankarna på ett ilägg är jag med på, menade mer att jag inte vela göra eld både morgon och kväll utan att det gärna får räcka med en gång om dagen och ladda upp tankarna då.

Ex dagskift åker jag hemifrån vid 04.45 och kommer hem vid 19.30-20.00 då är det skönt om man slipper gå upp tidigare på morgonen för att elda.

Tanken är att ha en 3x750L eller 3x1000L i pannrummet och sen en tekniktank i huset på 300L som kulverten går till.
Blir det för lite vatten till en 50kw solo innova? Eller kommer det fungera bra?
 
Du ska inte titta på vilken effekt pannan har. Det dom är av intresse för dig är hur mycket ved du går i på ett ilägg. Det brukar visserligen vara kopplat till effekten.

Jag planerar att byta en 60kW panna till en 30kW panna och räknar med att det ska spara mig en hel del ilägg.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vedmagasinet på solo inova är ju 185L vilket borde ge lång brinntid.

Jag vill försöka dimensionera för att slippa använda elpatron om det är möjligt.
 
Jag en Innova 50 med 5m3 tank. Värmer 215m2 iofs bra isolerat. Aldrig behövt slå på elpatron och kortaste tiden mellan två eldningar är 3 dagar.
 
Jag har en lösning som är ganska lik din idé. Solo innova 50 med 3750 liter tank i verkstaden och en 750 liter tank inne (slingor i inne-tanken för varmvatten). Sommartid när det inte är någon värmeförbrukning laddar jag fullt på 2,5-3 ilägg, brukar tända när toppen på storbanken är nere i 40 grader. Varje inlägg brinner i 3 timmar.

Det är bra att ta till tankvolymen så man kan elda utan att behöva vänta till tankarna är helt tomma, det är ju inte alltid det är möjligt att planera livet efter vedeldningen... 😊
 
Redigerat:
Om du väljer att endast att elda på kvällen och fylla pannan 1gg efter du tänt den, dvs då får göra ett inlägg vid ca 11tiden(om du är vaken då) då borde 5m3 tankvolym vara ok. Men svårt att säga hur mycket ditt hus drar. Mitt hus klara sig på ca 5m3 40timmar. Men då har jag ca 60m2 verkstad, och ca 30m2 cykelfrd som jag varmhåller via kulvert ca 12grader. Detta runt 0:an....
 
Nu har jag pratat med lite blandade panninstllatörer, lutar dock åt att jag gör inkopplingen själv. Är ju inte speciellt avancerat, och sotarn ska ändå dit och besiktiga innan man får använda den.

En av dem jag pratade med tyckte man skulle sätta en fjärrvärmecentral på huset och köra kulvert till den för att slippa allt pill med tankar och dyligt. Då får man också på köpet en bra styrning av tempraturen i huset.
Vad tror ni om detta?

Jag har mätt lite också, exakta avståndet mellan pannhus och huset är 18 meter, om det spelar någon roll.

Har ni något tips på skortsten är det också välkommet då den som sitter där nu ser mkt tråkig ut och troligen inte kommer ha lång livslängd (om den ens klarar en besiktnign)
 
En liten tanke bara; om du ändå ska installera själv och det är trångt i ladugården kanske det skulle gå att bygga ut eller bygga ett fristående litet hus till panna och acktank så att anläggningen blir så bra och lättskött som möjligt.
Den ska ju förhoppningsvis hålla många år framöver, och det går ju inte att komma ifrån att vedeldning är lite tids och arbetskrävande, så att få till en smidig vedhantering är viktigt i längden.
Mängden ved som ska hanteras för att värma upp dina hus skiljer inte så väldigt mycket mellan olika pannor.

Vi har panna och 4000l tank i separat del av garage/verkstad med kulvert till 500l tekniktank i huset. Pumpar över satsvis när tempen i tekniktanken sjunkit för lågt.
Allt fungerar mycket smidigt.

Ang skorsten, vi murade upp en Schiedel Isokern som jag tyckte kändes rejäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.