Jag håller på att renovera övervåningen i ett sekelskifteshus, och skulle uppskatta lite hjälp och råd om hur jag bäst hanterar det existerande brädgolvet. Golvet (och huset) har renoverats i omgångar tidigare på ett ganska ovarsamt sätt, men jag vill gärna ta till vara det på bästa sätt. Golvet är av spåntade plankor i varierande bredd (ca 20-60 cm), 30 mm tjocka, se bild.

Gammalt, skadat trägolv av spåntade plankor med sprickor och spikhål i renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plankorna har glidit isär kraftigt, och är skadade av sprickor, spikhål, och lite hål här och där efter gamla rördragningar mm, men är i gott skick annars. Jag planerar att ta upp plankorna, rengöra sponten, och lägga tillbaka dem igen. Nedan ser man att varannan planka har 2 st not, varannan har 2 st fjäder.

Stapel av uppbrutna, spåntade plankor i ett renoveringsprojekt med osanerat brädgolv och nya bjälkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plankorna ligger i dagsläget direkt på golvbjälkarna, cc ca 120cm, och är spikade med klippspik (vilket gör dem underbart lätta att lossa!).

Gammalt brädgolv under renovering med synliga golvbjälkar och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är att använda dem som exponerat trägolv, ev målat, så långt det går, i vissa fall täcka över med heltäckningsmatta e.dyl. där skadorna är för stora.

Nu till lite frågor:
1. Hur fäster jag lättast/bäst plankorna i bjälkarna? Golvskruv (http://essve.se/webcatalogue/skruv/389154-golvskruv-massiva-tragolv-gulkromaterad/) med dolt montage i omväxlande not/fjäder? Fungerar det att skruva i fjädern, eller spricker det då?

2. Bjälkarna ligger väldigt brett isär, jag planerar att kortla i 45 graders vinkel med 45x95. Finns det bättre/andra ideer?

3. Skruvar jag direkt i bjälkarna, eller blir det bättre med en remsa lumppapp e.dyl. emellan? Tänker mest på knarr och stegljud.

4. För att laga flisor, spikhål, mm, är det bäst att spacka, slipa, måla? Eller ska jag undvika att slipa för att behålla den hårdare ytan som bildats över åren?

5. Hur lagar jag lättast större hål (gammalt avlopp, 15 cm diameter)? Sågar "konformat" med multiverktyg, limmar i en motsvarande bit? Låter krångligt...

6. Spelar det roll vad man lägger för isolering (pga akustik). Räcker det med 45 mm, eller ska jag fylla upp hela utrymmet?

Tack på förhand för all hjälp! :)
 
Jag skulle nog börja med att ta ut plankorna och såpskura av dom när dom ändå är borta, mycket enklare än när dom ligger på plats.

Sen återanvända klippspiken (komplettera med nya om det behövs) och spika golvet uppifrån som det var från början.
Tror det är svårt att spackla och få ett sånt golv bra, vi har lagt några liknande golv och man tänker inte på att det är hål och märken i dom. Golven som var i sämst skick har vi linoljemålat.

Det stora hålet skulle jag nog lagt i en fyrkantig bit, det blir en snyggare lagning.
Den går ju att fästa på flera sätt t.ex; en list på undersidan som håller den på plats, eller en fals i golvplankan och en tunnare bit som limmas fast och hyvlas till rätt höjd när limmet torkat, eller en fals på både lagningsbiten och golvet så att det blir samma tjocklek på golvet.

Jag skulle nog försöka fylla upp helt med isolering.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tack för svaret. Klippspiken är helt körd att återanvända, den är svår att dra ut utan att den går sönder. Det blir skruv i stället, som verkar fungera utmärkt på de plankor jag fått på plats.

Misstänker att du har rätt om spacklingen. Hur upplever du att linoljemålningen håller? Fungerar det praktiskt? Har dock lite tid på mig att bestämma mig där.

Det är klart svårt att få spånten att gå ihop på vissa plankor när man lägger tillbaka dem. Någon som har något bra tips?

Renovering av golv med träbjälkar och nytt regelverk, stenullsisolering och måttband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev kortlingen. Avståndet mellan upplag halveras till ca cc 60.

Renovering av golv med stenullsisolering mellan träbjälkar, en skruvdragare och en räfsa syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valde att komplettera med stenullsisolering. Hann inte beställa cellulosa, men kan inte se att det ska påverka något.

Träplankor delvis monterade med skruvar och stenullsisolering mellan bjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har lagt ett lager lumppapp mellan bjälkar och träkolv. Skruven är Gunnebo sockelskruv, Woody hade inte Essve golvskruv hemma.
 
För att få ihop brädorna finns det diverse specialverktyg som du kanske kan hyra om du har möjlighet. Typ en baksmälla med spännband som ger kläm över hela lagda bredden.

När jag la massivt golv och hade problem att få ihop krokiga brädor hade jag två sätt:

1. Skruvade tillfälligt en regelbit på ovansidan av golvregeln så att jag kunna pressa golvbrädan på plats med kofot (med en skyddande bit mellan golv och kofot förstås).

2. Lyfte den fria kanten av golvbrädan lite, kanske 10 mm när jag drog i skruven. Detta gör att skruven hamnar längre in än om brädan ligger platt mot regeln, och på så sätt kan man få bättre spänn i sidled. Görs dock med viss försiktighet för om skruven inte orkar dra ihop det kommer inte brädan ända ned mot regeln utan hänger på skruven. Men för mindre justeringar var det effektivt.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Är det verkligen bra att fylla upp med stenull? Risk för fukt?
 
Var skulle fukten komma ifrån?
 
Jag tvingade ihop golvet som på denna bild det har funkat bra på alla golven
 
Jag tycker det där ser ut dom ett undergolv snarare än ytskikt?
 
Förr i tiden hade man inte undergolv och ytskikt. Då hade man golv och det såg ut så där.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle spika det där golvet. Rakt igenom på gammalt vis.

Det är ju onödigt att nästa renoverare skall tvingas kapa det till ved bara för att du har skruvat i sponten.

Ett sätt att pressa ihop plankor är att spika fast en plankstump i bjälken. Sedan slår man in en träkil mellan plankstumpen och golvplankan.
 
J JohanLun skrev:
Är det verkligen bra att fylla upp med stenull? Risk för fukt?
Teoretiskt finns det väl en risk i facket längs gavelväggen. Men jag bedömde det som ganska litet, plus att de fall där stenullen kan bli problematisk är när vatten fastnar mellan den och andra barriärer. Här är alla trämaterial i kontakt med ullen ventilerade på andra sidan (utan ångspärr e.dyl).

Dessutom finns det lite luft i facken ovanför ullen som kan cirkulera.
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle spika det där golvet. Rakt igenom på gammalt vis.

Det är ju onödigt att nästa renoverare skall tvingas kapa det till ved bara för att du har skruvat i sponten.
Skruven är ju beydligt lättare att skruva ur än modern trådspik? Så länge man tar plankorna i rätt ordning så är det väl inga problem?
 
Tänk på att packa ullen lite mer längs ytterväggarna så att du inte får en luftspalt direkt under brädorna där det drar in kalluft utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.