Hej.
Jag är i behov av att skaffa en luftavfuktare till mitt badrum.
Jag har inget eluttag i badrummet.
Är det tillåtet att dra en förlängningsladd in i badrummet för att ansluta avfuktaren? Eller om det i bästa fall är så att sladden till själva avfuktaren är så lång att den kan anslutas till ett uttag eller en förlängningsladd utanför badrummet, är det ok?
 
Varför avfuktare? Finns ingen fläkt?
 
Inga av alternativen är tyvärr tillåtna. Apparater i badrummet ska anslutas till uttag och kopplingspunkter i badrummet, inte utanför. Det finns ju en fråga till i sammanhanget och det är lämpligheten för denna apparat på den plats som är påtänkt. Badrumsreglerna är strikta map var uttag och elapparater får finnas. Det krävs inte bara ett uttag på rätt plats, det krävs också att all el i badrummet skyddas av en JFB.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Svar på första frågan: det är en gammal 1:a där badrummet ligger mitt i lägenheten och ventilationen är inte den bästa. Har märkt att det börjat dyka upp mögel så min tanke är att ta bort möglet och sedan hålla torrt.

Nu när jag tänker efter skulle det kanske funka att ha luftavfuktaren i hallen utanför. Så får hela lägenheten lite mer lagom luftfuktighet. Finns ju varianter där man kan ställa in nånstans mellan 40-60% luftfuktighet, och lägenheten är inte mer än 40kvm så det borde gå lätt. Då borde risken för mögelspridning minska, och lägenheten blir behagligare. Regnar ju jämt och ständigt där jag bor.
 
OK, se om du kan forska vidare i varför venten är så dålig också, kanske går att lösa.
 
Staffans2000
Samma gamla ältande -får jag, är det tillåtet... Visa lite civil olydnad och koppla in avfuktren i badrummet med... Jag vågar knappt säga det -med förlängningssladd från hallen. Nu är goda råd dyra, avfuktren brummar, badrummet är torrt och trådskaparen har hamnat överst på SÄPOs lista över punktbevakade individer, eller...?
Använd lite sunt förnuft, så är problemet löst!

Bästa TS. Vad föreställer du dig för cenario ifall du bryter mot "lagen om förbud mot avfuktare i badrum"? Jag är uppriktigt intresserad eftersom jag inte kan komma på något alls.

Hälsningar

Staffan
 
Staffan, badrumsreglerna bottnar i internationell standard som större delen av världens länder varit med om att ta fram och enats om. Om du har en annan mening, försök komma med några insiktsfulla argument. Ditt raljerande tillför ingenting.
 
Detta är inte riktigt rätt men åtminstone relativt säkert:

Byt sladd på avfuktaren så att den blir så lång att den räcker till närmaste jordade uttag, koppla in den via en portabel jordfelsbrytare utifall lägenheten inte har en sådan i centralen.

Är avfuktaren dubbelisolerad så räcker det med en sladd till, och jordfelsbrytare i, närmaste uttag i hallen.

Vitsen med att byta sladd är att det inte blir en skarvsladdkoppling inne i badrummet som kan missbrukas till andra elapparater eller utsätts för väta.
 
Det är formellt sett inte okej. Men det är ingen fara att göra så. Se bara till att ha jordfelsbrytare. Antingen om det finns en fast, eller sätt en portabel. Sladdbyte är inte motiverat.
 
Formellt sett är det inte ok att svara att det inte är någon fara med att göra vad TS vill. Vi har inte några uppgifter på vare sig utrustningen eller hur rummet är ordnat osv. Och som Bo var inne på ligger en stor samsyn bakom diverse regler som tidigare helt höll uttag och onödig utrustning borta i dessa fallen. Att sätta den iofs mycket bra komponenten JFB i sitsen att den upphäver faran är också att gå för långt.

Sladdar genom dörrar eller onödigt långa mellan olika rum o.dyl var tidigt uppe i elsäkerhetsfacket och verkligen inget att hålla på med semipermanent. Ordna ett korrekt uttag om förutsättningarna finns eller låt avfuktaren stå på annan plats och fixa luften genom den istället. Bör finnas alternativ så man slipper denna typ 1A i dåligt sätt att lösa frågan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det blir knappast mindre farligt med ett uttag i badrummet utrustad med jordfelsbrytare än en skarvsladd med jordfelsbrytare. Det senare är inte som man ska göra. Men det funkar, och det mycket man gör utan att följa riktlinjerna till punktligheten pricka. Den här avvikelsen skulle jag acceptera hus mig om det varit aktuellt. Men jag har ett lämpligt uttag för ändamålet.
 
Kan du utveckla det där med knappast och funkar. Det finns tydliga regler för placering av uttag i ett badrum och en skarvsladd är ju inte precis fast monterad på en godkänd plats. Om man vet vad man gör och har koll på förutsättningarna så går det mesta, men jag tycker inte att du så generellt ska dissa de regler som finns.

Det handlar om en gammal 1:a där det troligen inte finns jordade uttag annat än vid köksbänken. Så de uttag som är påtänkta för skarvsladden är alltså ojordade. Det utesluter användning av en skyddsjordad avfuktare i badrummet.

Man kan också misstänka att badrummet är lika gammalt, men vattenrör i metall som troligen har god kontakt med Jord. Man man vidare misstänka att ev skyddsutjämning i hyreshuset är gjord långt ifrån denna lägenhet. Det är mao läge att titta på behovet av kompletterande skyddsutjämning i badrummet. Vad är grejen med den då? Jo, i ett badrum räcker det inte alltid med en JFB, den har ibland ingen verkan utan man är tvungen att istället se till att fel inte kan orsaka en farlig beröringsspänning.

Allt detta är saker som ska bedömas när ett fast installerat uttag monteras i badrummet. Det är dock lönlöst att förklara alla dessa ställningstaganden för var o en som vill dra en skarvsladd mellan rum. Men du kanske kan förklara det?
 
När menar du att en jordfelsbrytare inte har någon verkan?
 
Mögel vill ju ha "mat" för att växa.(och naturligtvis rätt luftfuktighet).
Om man tar bort "maten" så tröttnar väl också möglet.

Det vill säga en städning och sedan hålla rent framöver är mitt tips :cool:
 
Staffans2000
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Staffan, badrumsreglerna bottnar i internationell standard som större delen av världens länder varit med om att ta fram och enats om. Om du har en annan mening, försök komma med några insiktsfulla argument. Ditt raljerande tillför ingenting.
Bäste Bo!
Det som förundrar mig gällande trådar som denna, är hur trådskaparen tänker ang. frågan -är det tillåtet att...? Min första tanke är vilka juridiska risker man utsätter sig för. Mina svar på dessa frågor är (nästan) alltid -inga risker alls. Eftersom det är fullständigt juridiskt riskfritt att vara lite vardagssmåkriminell. Dagligen bryter de flesta av oss mot någon lag utan att vi för den sakens skull får skaka galler i sinkabirum.
Samtidigt uppmanar jag TS att använda sitt sunda förnuft, vilket i detta fall innebär att inte ställa avfuktaren i badkaret när hon skall ta sig ett dopp eller på annat sätt utsätta den för väta samt vara aktsam med förlängningssladden. DVS. normal försiktighet med el.



Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.