Status
Tråden går ej att kommentera.
J Jehu skrev:
Hur många har koll på hur hålet eventuellt är gradat? Hur djupt det egentligen är?
Hur kan ni veta det efter att slangen är i och fylld med brine?
Man räknar rören när dom borrar ! Eller kollar slangen när dom sätter den. Efteråt är det inte lätt att kolla, kanske kan det gå med lod och fiskelina, men det är nog näst intill omöjligt med slangarna i hålet.
Gradningen tror jag inte på, det kan nog sticka iväg åt vilket håll som helst, troligtvis neråt, typ lodrätt, men jag vet inte!
 
B
på vårt hus så hade förra ägaren frågat granne om att borra nära tomtgräns, men han fick aldrig till det för det var för bökigt att få in borren.
inVi hängde upp våra brinerör i grypgrunden ca 20 m och då var det inga problem att borra på andra sidan huset...
 
T
Bergvärme finns det?

Fick just en lektion av en säljare att man inte tar värme från berget alls, man ska genom berget till grundvatten så man ska inte borra in i berget, utan så fort som möjligt ner till vattnet. Det är alltså Grundvattenvärme. De som har eget vatten bör få upp ett kallare. Vi har en gammal brunn, kan den användas?

Men att undvika berg genom marken kostar stålfoder.
Att gå genom stenväggar är dyrt med Diamant-håltagning.

Man bör inte docka till ett reservsystem och han vet inga bra om elen går. Finns det inga?
 
Nja, han har väl rätt i att det är grundvattnet som värmer slangen men det i sin tur får ju värmen från berget. Man vill så snabbt som möjligt ned till berget och sträckan från markyta till berg fodras. Men visst, det är ju grundvattnets högsta nivå som är nollnivå för borrhålets effektiva djup.
 
T
Hur är det att gå genom krypkällare?
 
Om grannens planerade borrhål ligger för nära tomtgräns och din källarnedgång. Så borde väl även ditt framtida planerade borrhål, utanför källarnedgång, ligga för nära tomtgränsen?
 
T
A AG A skrev:
Om grannens planerade borrhål ligger för nära tomtgräns och din källarnedgång. Så borde väl även ditt framtida planerade borrhål, utanför källarnedgång, ligga för nära tomtgränsen?
Ja det är lika så de skriver på ett odaterat medgivande nu.
 
T Terrariffa skrev:
Hur är det att gå genom krypkällare?
Det är väl bara bara att se till att rören är isolerade
 
T Terrariffa skrev:
Ja det är lika så de skriver på ett odaterat medgivande nu.
Grannmedgivande betyder ju inte att du får tillstånd senare kan ju bli avslag för att det ör för nära grannens hål.
 
Martin_B
T Terrariffa skrev:
Bergvärme finns det?

Fick just en lektion av en säljare att man inte tar värme från berget alls, man ska genom berget till grundvatten så man ska inte borra in i berget, utan så fort som möjligt ner till vattnet. Det är alltså Grundvattenvärme. De som har eget vatten bör få upp ett kallare. Vi har en gammal brunn, kan den användas?

Men att undvika berg genom marken kostar stålfoder.
Att gå genom stenväggar är dyrt med Diamant-håltagning.

Man bör inte docka till ett reservsystem och han vet inga bra om elen går. Finns det inga?
Karl Pedal har rätt i det han skriver.
Och det är såpass illa ibland att det inte ens finns tillräckligt med grundvatten för att kollektorn skall kunna få bra kontakt med hålväggen, dvs berget. För värmen finns i berget helt enkelt. Det är berget i sin tur som värmer upp grundvattnet, och kollektorn får värme från det "varma" grundvattnet i sin tur.

I de fall det är dåligt med grundvatten så kan man antingen fylla på med vatten och hoppas nivån kvarstår, dvs att inga akviferer sväljer vattnet eller för bort det någon annanstans, alternativt kan man återfylla hålet med exempelvis bentonit eller stenmjöl eller liknande. I det fall man återfyller med stenmjöl fyller man först på med vatten fullt upp, sedan ner med stenmjölet.
Bentonit fyller man nerifrån och upp. Man för ner en slang och drar upp den allt eftersom bentoniten trycks ut.

Det finns en del nackdelar med bentonit dock, efter det har brunnit, för då är det ju stelt. Har det då bildats en spalt mellan bentonit och kollektor, så får det sämre kontakt. Är det dessutom helt torrt så är det inte alls bra, men ändå bra mycket bättre än "torrt" hål med lite vatten, eller dåligt flöde.

Att återfylla med stenmjöl är väl egentligen den mest effektiva metoden förutsatt att där finns hyfsat vattenflöde. Den metoden ger den bästa värmeöverföringen. Jag har själv hål återfyllt med stenmjöl. Funkar alldeles utmärkt.
 
K Keld skrev:
Man räknar rören när dom borrar ! Eller kollar slangen när dom sätter den. Efteråt är det inte lätt att kolla, kanske kan det gå med lod och fiskelina, men det är nog näst intill omöjligt med slangarna i hålet.
Gradningen tror jag inte på, det kan nog sticka iväg åt vilket håll som helst, troligtvis neråt, typ lodrätt, men jag vet inte!
Efter att hålet är borrat och fyllt vet man inte, och får förlita sig på protokollet.
Jag använde fiskespöt för att kolla mitt senaste hål innan de lagt i slangen, och djupet stämde faktiskt. :)
 
Martin_B
J Jehu skrev:
Efter att hålet är borrat och fyllt vet man inte, och får förlita sig på protokollet.
Jag använde fiskespöt för att kolla mitt senaste hål innan de lagt i slangen, och djupet stämde faktiskt. :)
Oj,... hade varit retligt, och riktigt jävligt, ifall tyngden och även fiskelinan hade fastnat någonstans och börjat trassla sig etc. Sedan när de försöker föra ner kollektorn så trasslar det sig allt mer, till slut är det så in i h.... igensatt av fiskelinatrasslet att det är rent omöjligt att få ner kollektorn.

Bara till o fram med borriggen igen haha :D
 
Martin_B Martin_B skrev:
Oj,... hade varit retligt, och riktigt jävligt, ifall tyngden och även fiskelinan hade fastnat någonstans och börjat trassla sig etc. Sedan när de försöker föra ner kollektorn så trasslar det sig allt mer, till slut är det så in i h.... igensatt av fiskelinatrasslet att det är rent omöjligt att få ner kollektorn.

Bara till o fram med borriggen igen haha :D
Finns inget att fastna i ett nytt borrhål.
 
I och med våran tillbyggnad när energibrunnen låg blottad så lodade jag djupet då de var okänt. Testade först själva borran. Det tog stopp rätt fort.
Päronsänke nedsänkt i kollektorn med fiskespö var melodin. Var lite nojjigt men gick hur bra som helst.
 
Jo man behöver inga krokar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.