Är det någon som vet om IKEA's skjutdörrar "Stordal" och "Hakadal" kan monteras utan stomme dvs. om de går att använda som ex. Lumi med tak/golvanslutning??

Om det är någon som monterat dessa själv alt. sett eller hört av bekanta hur de funkar, kvalité osv. vore jag tacksam för synpunkter :)

//Christina.
 
Jag är också nyfiken ifall det går. Priset är mycket bättre än för Elfa/Lumi/Inaria och liknande.

/ama

ps Jag skall till IKEA nu i veckan, ifall jag kommer ihåg skall jag slänga ett getöga på dörrarna och se hur de ser ut ds
 
ama skrev:
ps Jag skall till IKEA nu i veckan, ifall jag kommer ihåg skall jag slänga ett getöga på dörrarna och se hur de ser ut ds
Jaa... gör gärna det om du kommer ihåg, du kan väl meddela efteråt vilket intryck du fick av dem :)
Tycker personligen (åtminstone som det ser ut på bild) att "Stordal" med alu och glas ser kanon ut.

//Christina.


 
Jag kikade på dörrarna, det verkar som att själva skjutgrejen sitter monterad på insidan av dörren. Jag vet inte om det är färdigmonterat när man köper dörrarna (antagligen inte, de skulle gå sönder vid transporter gissar jag). Jag tror att dörrarna skulle gå att använda med Elfas glidskenor, _men_ det beror på vad det är för dimensioner på skenorna. IKEAs dörrar är gissningsvis cirka 2 cm tjocka (jag hade inte tumstock med, miss av mig).

/ama
 
Simpel lösning kanske, men jag skulle traska iväg till IKEA och fråga dem där :D
Om inte de vet så skulle jag mäta upp och fota glidskenan och traska iväg till tillverkaren av den tilltänkta stommen och fråga om det är en möjlig kombination.
I mina öron låter det som att en annan möjlighet är att köpa glidskenan till den stomme det redan är tänkt från början, och sedan montera IKEAs dörrar på dessa - förutsatt att måtten stämmer dvs.

Men, i min egen lilla värld brukar allt vara lättare än vad det är på riktigt ::)
 
Linjo skrev:
Simpel lösning kanske, men jag skulle traska iväg till IKEA och fråga dem där :D
I mina öron låter det som att en annan möjlighet är att köpa glidskenan till den stomme det redan är tänkt från början, och sedan montera IKEAs dörrar på dessa - förutsatt att måtten stämmer dvs.

::)

Umm, det var ju ungefär det som besöket på IKEA gick ut på. Grejen är ju att köpa glidskenor från Elfa/Lumi eller någon annan dyr firma och sedan ta IKEAs dörrar och använda istället för de svindyra Elfa-dörrarna. Så, som jag skrev innan: dörrarna borde gå att använda om bara måtten stämmer.

IKEAs lösning är glidskenor på insidan av dörren som sedan glider på motsvarande skenor i en stomme från IKEA. Det de flesta är ute efter när det gäller skjutdörrar är glidskenor i golv och tak och billigare dörrar än Elfa-original.

*EDIT* Glömde nämna, dörrarna kan köpas separat utan garderob. *EDIT*

/ama
 
ama skrev:
*EDIT* Glömde nämna, dörrarna kan köpas separat utan garderob. *EDIT*

/ama
Tack för hjälpen, ama :)

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Är det någon som vet om IKEA's skjutdörrar "Stordal" och "Hakadal" kan monteras utan stomme dvs. om de går att använda som ex. Lumi med tak/golvanslutning??

Om det är någon som monterat dessa själv alt. sett eller hört av bekanta hur de funkar, kvalité osv. vore jag tacksam för synpunkter :)

//Christina.
[bild]
Någon som vet vad bara skjutdörrarna kostar? utan stomme och inredning alltså....
 
"Stordal" (alu/frostat glas) kostar 4200:- för 200x236cm. och 5500:- för 300x236cm.

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.