qvintus4 skrev:
Tittar just nu på två alternativ just nu
Nr 1 Gräsklippare AL-KO Highline 525 VS bra dåligt osv ??
NR: 2 Gräsklippare Stiga Multiclip Plus 50 SE B

Båda med B&S motor och ca 3,5 hk det som talar för al-ko är själva kåpan som verkar vara bättre för riktigt högt gräs har kollat lite klipp på tester också, stora bakhjul har erfarenheten att gräsklippare med det är jätte bra på kuperad tomt . det som tala för stiga är att man känner till märket mer . ja lite åsikter tack kanske alternativ gräsklippare med märkes motorer och gärna kring 3,5 hk eller mer och ej över 6000 kr
Vi köpte en STIGA klippare som komplement till åkklipparen. Senare har jag förstått att Stiga säljer klippare av "sekunda" kvalitet. Vi köpte den på en stormarknad och när bränsletanken sprack var det svårt med reservdelar. En stor, seriös firma här i stan kunde till slut ordna en ny tank, men det var inte enkelt. Pris, kring 1000-lappen. I det här fallet kändes det som att Stiga inte bryr sig om att vårda varumärket speciellt mycket. Personligen skulle jag avstå en Stiga, i alla fall utan styrning och det är prima eller sekunda sortering.
 
Problemet med bränsletankarna hade stiga på sina egna kinamotorer i början. Jag bytte flera tankar innan jag lackade ur och tvingade fram ett återköp - bytte då till klippo. Stiga var rätt tillmötesgående då så dom visste att dom klantat sig. Om jag minns rätt var det själva anordningen för startsnöret som var olämpligt konstrurerad och knäckte tanken.
 
MathiasS skrev:
Problemet med bränsletankarna hade stiga på sina egna kinamotorer i början. Jag bytte flera tankar innan jag lackade ur och tvingade fram ett återköp - bytte då till klippo. Stiga var rätt tillmötesgående då så dom visste att dom klantat sig. Om jag minns rätt var det själva anordningen för startsnöret som var olämpligt konstrurerad och knäckte tanken.
Den här sprack tvärs genom tanklocket och ner. Spännande ett tag när det rann ut bensin på varm motor och ljuddämpare. Jag brukar ha bra kontakt vid reklamationer, men det var rena rama bergväggen. Inget fungerade! Klippo känns definitivt som ett uppköp, vi köpte en sådan också. Tanka och kör...
 
Klippo ses väl av de flesta som en bra och pålitlig allroundklippare. Dyr, men hållbar. Känt i branschen är dock att den har alldeles för liten kåpa för 100 %-ig mulcher-funktion. Det avklippta gräset ges inte möjlighet att slungas runt tillräckligt och "finhackas".
 
Ja det håller jag med om. Stigan jag bytte ut var bättre på mulchning.
 
Jag har en gammal Stiga 510 s turbo, oklart hur gammal. Det enda jag vet är att han jag fick den av köpte den begagnad 1995. Jag brukar ha den ute året runt, under en uppochnervänd skottkärra. Inte så bra kanske, jag vet, men det har funkat bra. Den har klarat att klippa jättehögt gräs (vi pratar knälångt på sina ställen) och det har funkat. Klipparen verkar liksom suga upp gräset på nåt magiskt sätt för jag får inte ens spår efter hjulen.

Men nu verkar den vara på upphällningen. Hade den inlämnad nyligen för den startade inte men inte blev det mycket bättre. Den går svajigt. Först brummar den på som bara attan, sen går den ner i varv så det är på gränsen till att den stannar. Behöver startgas för att få igång den.

Nu har jag bestämt mig för att byta men det verkar ju helt omöjligt att veta vad man ska välja. Det är rätt ointressant om en klippare var bra för 20 år sen. Jag antar att det är som med moderna vitvaror och att man inte kan räkna med samma kvalitet längre. Som det här med plastförgasare!?! Allvarligt talat. Vad är det för skräp som säljs? Jag vill ju bara ha en gräsklippare som startar, klarar av att klippa högt gräs och liksom bara tuffar på. Som min gamla har gjort. Jag vill inte ha en massa plastskit.

Ju mer jag googlar ju mer förvirrad blir jag. Klippo eller Stiga? Honda eller B&S? Ett tag trodde att en Klippo med hondamotor var det bästa alternativet men nu vete sjutton. Hittade en tråd där nån påstod att vissa hondamodeller har en kamrem som måste bytas. Det vill man ju inte ha. Stiga verkar ju starkare än Klippo. Fast många verkar vara förtjusta i klippon.

Hur ska jag veta om en gräsklippare drar upp gräset eller om det liksom trycker ner det? Finns det sökord som jag inte har hittat?

Förvirringen är enorm. Ni som fattar ungefär vad jag är ute efter - har ni några bra tips? Jag bryr mig inte så mycket om vad det kostar. Det ska funka och inte vara smäckigt.

Vad använder proffsen? Kommuner? Trädgårdsmästare? De klipper mycket mer än vi vanliga döda så de borde veta.

Min gamle trotjänare:
En äldre gul och svart Stiga gräsklippare på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min Husqvarna har Kawasaki-motor.
Den bara går och går.
 
Jag har en STIGA "går lätt" inköpt 1976 alltså inne på 41 år nu. Naturligt vis med B&S motor :)

Startar på våren på andra draget aldrig bytta eller tagit av tändstiftet, bytar olja och knivar varje år dom gamla knivarna bockar jag 90° rakt ner och använder som mossrivare på våren före knivbytet.

Orange STIGA gräsklippare med B&S motor står i snön bredvid en byggnad och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vissa stiga modeller har haft väldigt lång motoraxel mellan motorn och kniven. Det gör att den lättare blir skev om sätter kniven i en sten eller stubbe. Klippo har kortare axel på sina. Kan ju hänga ihop med den låga kåpan som ger sämre mulchning.
 
Har en klippo med Honda motor och skillnaden mot en briggs motor tycker jag är minimal däremot på snöslungan en Honda HS760 är skillnaden enorm mot den gamla Stigan 928 med briggs motor som ändå skulle vara en tyst motor påstod nån säljare. Har inte märkt av att klippon skulle klippa dåligt och då brukar jag ofta klippa långt gräs men har visserligen inte haft nån stiga att jämföra med heller.
 
V vickan11 skrev:
Jag har en gammal Stiga 510 s turbo, oklart hur gammal. Det enda jag vet är att han jag fick den av köpte den begagnad 1995. Jag brukar ha den ute året runt, under en uppochnervänd skottkärra. Inte så bra kanske, jag vet, men det har funkat bra. Den har klarat att klippa jättehögt gräs (vi pratar knälångt på sina ställen) och det har funkat. Klipparen verkar liksom suga upp gräset på nåt magiskt sätt för jag får inte ens spår efter hjulen.

Men nu verkar den vara på upphällningen. Hade den inlämnad nyligen för den startade inte men inte blev det mycket bättre. Den går svajigt. Först brummar den på som bara attan, sen går den ner i varv så det är på gränsen till att den stannar. Behöver startgas för att få igång den.

Nu har jag bestämt mig för att byta men det verkar ju helt omöjligt att veta vad man ska välja. Det är rätt ointressant om en klippare var bra för 20 år sen. Jag antar att det är som med moderna vitvaror och att man inte kan räkna med samma kvalitet längre. Som det här med plastförgasare!?! Allvarligt talat. Vad är det för skräp som säljs? Jag vill ju bara ha en gräsklippare som startar, klarar av att klippa högt gräs och liksom bara tuffar på. Som min gamla har gjort. Jag vill inte ha en massa plastskit.

Ju mer jag googlar ju mer förvirrad blir jag. Klippo eller Stiga? Honda eller B&S? Ett tag trodde att en Klippo med hondamotor var det bästa alternativet men nu vete sjutton. Hittade en tråd där nån påstod att vissa hondamodeller har en kamrem som måste bytas. Det vill man ju inte ha. Stiga verkar ju starkare än Klippo. Fast många verkar vara förtjusta i klippon.

Hur ska jag veta om en gräsklippare drar upp gräset eller om det liksom trycker ner det? Finns det sökord som jag inte har hittat?

Förvirringen är enorm. Ni som fattar ungefär vad jag är ute efter - har ni några bra tips? Jag bryr mig inte så mycket om vad det kostar. Det ska funka och inte vara smäckigt.

Vad använder proffsen? Kommuner? Trädgårdsmästare? De klipper mycket mer än vi vanliga döda så de borde veta.

Min gamle trotjänare:
[bild]
Ber om ursäkt för en konstig trådkapning men om du tänker skrota ovanstående klippare vill jag gärna köpa den "tandade" brickan som håller kniven. Jag har en likadan maskin där nämnda bricka förstörts pga felmontering från min sida och den går inte att köpa som reservdel längre. 150 kr bjudet !(grundplåt till din nya klippare). (Måste ersätta min 2016 års Klippo Cobra som bara jävlas med mig)
Mvh/LOB
 
Har en av varje, B&S är 30 år och fått två oljabyten och ett nytt tändstift på en Stiga Turbo med alu-chassie, bara fungerar men kräver kanske 4-5 drag. Sedan har den nya Hondaklipparen från förra självklart en Honda med plastkåpa, den startar alltid på första draget. Visst går Hondan tystare men inte är det någon större skillnad, jag är ju lite halvdöv dessutom. Orsak till ny klippare var att det finns inte längre reservdelar till Stigas uppsamlarkorg och saknar mulcherfunktion, men motorn är det inget fel på och alukåpan endast lite färgskavd.
Jag återkommer om 29 år med recension av Hondan slitstyrka.
 
Jag tror det viktigaste är konstruktionen på resten av klipparen faktiskt. Både Honda och Briggs har väl skaplig kvalitet på motorerna.
Jag har fått uppfattningen att de flesta knappt underhåller sina maskiner utan bara kör år efter år utan ens ett oljebyte. En gammal hederlig Briggs-motor håller nog mer eller mindre en evighet om man bara byter olja, luftfilter, samt ger den lite kärlek innan man ställer undan den inför vintern :)
 
Nackdelen med en Honda klippare är bakhjuls drift det gick bort för mig därför hamnade jag på Klippo.
 
L lob skrev:
Ber om ursäkt för en konstig trådkapning men om du tänker skrota ovanstående klippare vill jag gärna köpa den "tandade" brickan som håller kniven. Jag har en likadan maskin där nämnda bricka förstörts pga felmontering från min sida och den går inte att köpa som reservdel längre. 150 kr bjudet !(grundplåt till din nya klippare). (Måste ersätta min 2016 års Klippo Cobra som bara jävlas med mig)
Mvh/LOB
Och jag ber om ursäkt för sent svar. Jag har faktiskt en till likadan som bara står. Om du kan tänka dig att hämta hela maskinen så att jag blir av med den så är den din för 0 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.