Hej.

Har tittat på ett hus som är helt nybyggd och aldrig bebott. Det visades sig vara lösvirke. Jag undrar om jag ska se det som en fördel eller nackdel för mig som köper?

Vad jag googlat fram verkar det mest vara till fördel för den som byggt det och ska sälja, då han förmodligen gör mer pengar än om det varit nyckelfärdigt.

Något jag bör beakta innan jag bjuder?
 
Priset påverkas inte, det är marknadsvärdet som styr. Självklart kan det ge säljaren mera pengar då man lagt ned egen tid på att bygga huset och även "kanske" tagit större risker. De största och dyraste husen är alltid "lösvirkes" eller kanske ska benämnas arkitektritade. Så lösvirkes kan lika gärna vara dyrare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det beror helt på hur det är byggt. Be att få se bygglovet, man borde kunna få ta del av konstruktionsritningarna. Se så de har slutbevis och alla papper i ordning.
 
Varför skulle det vara fel med lösvirkesbyggt?

Tvärtom, de är väl ofta bättre än "kataloghusen", som har minimalt med isolering och billigaste lösningarna på allt. Bara för att få ner kostnaden.
 
  • Gilla
Sylvestris och 4 till
  • Laddar…
Snailman
Nu var ju detta nybyggt, det brukar ju vara lite skillnad på om man bygger till sig själv eller bygger för att sälja direkt, här i trakten är det några som bygger det ena lösvirkeshuset efter det andra och säljer, ibland bor det nån i huset ett tag ibland inte.

Typiskt för dessa hus här är att de alltid har en standard frihängande takfläkt, men tak i nock så de bygger en ful låda upp till taket nån dm större än fläkten och skruvar standardfläkten i den.

De brukar ha lite tunnare väggar, men mycket klinker inomhus.

De brukar ha plastfönster också, inte för att det är nåt fel med såna, har det själv.

Men jag skulle kolla upp så gott det går.
 
Tack för svar. Menar inte att det är något fel.

Har ingen koll på om det är byggt för att sälja eller om något har hänt så dom blev tvungna att sälja direkt.

Har själv väldigt dålig koll utöver vad det innebär med nyckelfärdigt och lösvirke. Förstår att lösvirke har potential att vara både bättre och sämre, vid tex slarv, än nyckelfärdigt. Ska försöka få tag på mer papper om vem som gjort det osv.
 
Största skillnaden är att det är ihopspikat på plattan och inte i en fabrik. Jag tycker det är detaljerna som gör störst skillnad, t.ex. Är det osb bakom gipset? Slarvigt monterade foder etc.
 
Ska försöka kolla upp sånt, svårt när man är så okunnig! :)

Fick veta att huset är byggt för att säljas iallafall.
 
Snailman
Det finns lösvirkeshus som är fullt ok och byggda av vanliga hantverkare, för att säljas, sen finns det även sådana som byggs för att tjäna så mycket pengar som möjligt, där man tex använde talja och handkraft för att få upp pannorna (huset blir ju inte sämre av just det) och satte osb i stället för utegips. Alltså använde hantverkare? som var okunniga om hur man bygger i Sverige (behöver inte heller vara sämre för det) bara att kolla upp så bra det går.
 
Osb eller utegips!

Vad mer, som jag som köpare kan kolla, tycker ni jag ska försöka få info om? Jag är som sagt helt nollad på kunskap men vill ändå göra vad jag kan för att inte göra ett dåligt köp.
 
Teckna ett löneavtal med en "öppen besiktningsklausul" (googla) och anlita en besiktningsman som gör en "jordabalksbesiktning" (googla).
 
Du ska ta hjälp utifrån vad jag kan läsa av dina frågor;)
Tänks så här, om jag inte vet vad jag ska kontrollera hur kan jag då se att det är riktigt eller om svaret jag får kräver följdfrågor.
Kunskap kostar om man köper den, men det som är ännu dyrare är dåliga affärer pga okunskap.
Det kanske är ditt livs största affär, har du då råd att inte betala för den kompetens som krävs för att du ska göra rätt affär?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Snailman
I Issue skrev:
Osb eller utegips!

Vad mer, som jag som köpare kan kolla, tycker ni jag ska försöka få info om? Jag är som sagt helt nollad på kunskap men vill ändå göra vad jag kan för att inte göra ett dåligt köp.
Ja, du behöver nog ta hjälp av någon kunnig person, utvändigt under fasaden kan man tex ha vindväv (billigast tror jag) eller utegips (inte osb) utegipsen dämpar ljud lite mera än vidväv. Sen på insidan så kan man ha bara gips (billigast) och under den ingenting eller under den tex osb, spånskiva, plywood eller råspont, då blir det dyrare men enklare att skruva upp saker på väggen än om det bara är gips, sen tex taket så kan det vara råspont och papp och sen läkt och pannor eller enklare varianter på detta tex som Älvsbyhus har.
Men som någon skrev så bör de som har hand om bygglov på kommunen ha en teknisk beskrivning av konstruktonen som du kan titta på, men inte alla kommuner har dessa (kan vara annorlunda sen senaste bygglagarna)
 
Tack för svar! Ska ta reda på någon som kan det här och ta hjälp!
 
Snailman Snailman skrev:
...utvändigt under fasaden kan man tex ha vindväv (billigast tror jag) eller utegips (inte osb)...
Ja, varför skulle någon sätta OSB utvändigt?
Pris (på Byggmax)
Utegips 37 kr/m2
OSB 44 kr/m2


Snailman Snailman skrev:
...Sen på insidan så kan man ha bara gips (billigast) och under den ingenting eller under den tex osb, spånskiva, plywood eller råspont...
Det går bra att sätta träpanel invändigt också.
Varken gips eller OSB tillför ju egentligen något, det är en smaksak helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.