S
Hur stor spännvidd på en takstol av typen "ramverk" kan man ha på en verkstad om man vill ha en lägenhet på vindsplan? Jag vill inte ha några bärande innerväggar eller limträbalkar som tar plats i verkstaden under lägenheten.

Jag skulle gärna vilja bygga verkstaden 7,3x12m.
Skulle denna takstol fungera utan stöd av bärande innervägg?
http://www.lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-38.pdf
 
Är det inte bäst att kolla med Lundqvist som gjort konstruktionen, dom kan ju sånt där?
 
S
De svarar inte på e-post. Tänkte mest höra om någon vet om det ens går.
 
Mikael_L
Ska du ha bostadsutrymme ovan och endast använda konstruktionsklassade reglar (dvs max 45x220 C30) så bör du kunna fixa bortåt 5 meters spännvidd om du har kattvindar utan last som skissen i din PDF.
4-4,5 meter spännvidd ska i alla fall inte vara några problem.

Över 5 meter spännvidd får du börja ställa in dig på att ha hjärtvägg i våningen under, och då blir det plötsligt ganska lätt att nå 8 meter spännvidd.
 
S
Att ha hjärtvägg i en verkstad känns som att diska i toalettstolen. Känns som jag trots allt får mecka med limträbalkar och pelare i verkstaden för att lyckas med en ovanvåning. :(
 
Mikael_L
Alternativ för att få mer spännvidd är t.ex.
gjutet och välarmerat betongbjälklag.
göra mellannjälklaget utav kraftiga limträbalkar, säg någonstans kring 90x405 90x450 så borde det kunna klara spännvidd på runt 7 meter. OBS detta var en ren mellan-tummen och pekfingret-uppskattning. Det måste naturligtvis räknas på ordentligt. Det vore jättetrevligt ifall du klarade dig med dimensionen 66x315, men jag tvivlar.

Tänk på att det måste bli två olika brandceller, så egenvikten på bjälklaget blir dessutom högre p.g.a brandskyddande gips osv.

Förutom limträ så finns alternativen kerto-balk och lättbalk (masonite beams), men de lär inte bli någon jättestor skillnad i dimension jämfört med limträ. Men bör ändå kollas upp map på dimension och pris, så man väljer det bästa alternativet.

Sen finns det möjligen en smått esotorisk lösning till, en "hjärtvägg" på övervåningen istället. Dvs mellanbjälklaget hänger med ett stöd i mitten från takstolens nock istället. Jag antar att man dimensioner och tillverkar takstolarna med denna lodräta bärande sträva mellan nock och underram direkt.
Om du kan få till en planlösning på ÖV även med en sådan vägg kan det vara värt att kolla upp.
 
S
Just nu lutar det åt denna lösning med delvis hjärtvägg och delvis limträbalk.
Vad tror ni?
 
  • Ritningar som visar planlösning och stödstruktur med hjärtvägg och limträbalk för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
jag byggde 7.2x13. Visserligen inte ramverk men bara cc120. Snözon 1.5
Det finns en halvgammal bok som heter takstolsboken som det följer med ett windowsprogram modell äldre där man kan självräkna på toksolar.
Jag gjorde det men litade inte riktigt på mig själv då man jobbar inte med det. Så jag anlitade en ingejör men han fick fram precis samma som takstol som jag fast han hade 2 meters skarvvirke medans jag la någon extra minut och skippade skarven.
 
  • Gilla
hurk och 1 till
  • Laddar…
Man bör ju kunna ha en bärande innervägg på ovan våningen för i lägenheten behövs väl inte större bredd än 4 meter.
 
Stålbalk är en fin uppfinning annars! :) (den gröna balken på skissen.
 
Det är inte alltid hjärtväggar går till ovanvåningen.
Mitt hus är ett 1½ plan där takstolarna "A" spänner 8,40 m
 
Det är för att få mindre nerböjning i bjälklaget som man "behöver" hjärtväggen
 
Har verkstad i en gammal ladugård och har en konstruktion ung som TS vill ha det.
Höjde mellanbjälklaget och satte in limträ 63x 495 mm med spännvidd 8 meter det är beräknat för 270 kg / m2 vilket är ett mellanting mellan industri och bostad.
CC 1100 (väggens stolpar stod med det avståndet)
Uppepå bjälklaget står det stöttor för högbenet och det finns en hanbjälke ganska långt upp.

Kunde ha så slankt som 63 mm då taket och golvet håller ordning på balkarna (risk att det kalvar omkull)

Fick ett förslag på tjockare men lägre limträ också men dyrare.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.