Vi hyr en del av gården, finns två bostadshus, och lite mark, jag har många djur som bor och betar här. vi har nu bott här i 3 år. Ägaren till gården vill nu sälja, vi vill gärna köpa, då vi vet hur det är att bo såhär, vi trivs, svårt att hitta ett sådant här ställe, där man får ha djur. Typ häst och getter.. Vi har en "buffert" att köpa gården för, behöver inte ta lån... Hur/ vad tänka på ?
 
Om ni har pengar och tycker om gården så handlar det kanske mest om att fundera på om ni orkar med arbetet med den, tänka igenom hur en dag kommer att se ut, vad ni kommer att kunna tjäna på att driva den?
 
så vad är det ni tvekar på då egentligen?
 
harry73
Köp och hyr ut det ni inte behöver eller styck av och sälj.
 
Tackar för hjälpen. Vi trivs ju för bra för att flytta, gården är bara på 6 hektar. .. men oroar oss mer att "vi "får köpa det ,skulle vilja ha mera tips på besiktningen av gården .
 
harry73
Ta in en mäklare för det juridiska och en besiktningsman för en överlåtelsebesiktning.
 
Har du bott där i tre år vet du väl allt om gården?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Har ni meddelat säljaren erat intresse?
Jag har många gånger sett folk som låtit tillfällen rinna dem mellan fingrarna för att de inte varit tillräckligt på hugget när det gällt utan gått och funderat på eget håll bara för att plötsligt upptäcka att det sålts till någon helt annan.

Om ni är på bra fot med nuvarande ägare har ni inget att förlora som jag ser det. Säg att ni vill köpa och att ni gemensamt kan göra upp kring hur besiktning bör göras, vad som skall ingå i köpet och när det skall överlåtas m.m. Inom rimliga gränser då, men det får ni känna av själva med säljaren så det landar på en bra nivå.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.